Jump to content
Annons

Studio akustik o vardags rum, går det?


Dengalne

Recommended Posts

Hej jag vill fixa till mit vardags rum och kommer eftersträva så natur trogen återgivning jag kan komma, och skulle jag vilja så ska dett finnas möjlighet till att mixa i rummet.

Både akustik och utrustning kommer förendras inom loppet på 2 år

Så jag startar tråd i detta forum för att få tipps och ideer och kommer dokumentera framstegen i denna tråd.

Tanken är att rummet kommer bli dead end och live end behandlat (ena sidan suger upp ljudet och andra sidan reflekterar)

Bilder och mått på rummet kommer komma.

De största problemen jag har nu och behöver inputt/tipps för att fixa verkar vara:

Hög efter klang (eko).

Sido reflexer på ena sidan.

Ogämn bas återgivning.

Ekot funderar jag på och fixa med DIY akustik paneler.

Sido reflexer vet jag inte hur jag ska fixa då den hamnar vid altan dörren.

Basgången i rummet är inte kul då jag har stor utsläkning i sweet spot men extremt mycket bas i övriga rummet.

Basen håller jag på att fixa till då jag kommer öka antalet strålnings källor (bas moduler) från 2 till 6, testat innan att dela upp mina 2 moduler i varsin sida av rummet och förbetringen är nästan dramatisk. Så får se resultatet när resterande 4 tilkommer.

Någon som har erfarenhet om de varse mät program? Funderar på XTZ room analyzer, finns det fler i samma pris område?

Redigerat av Dengalne
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
Postat (redigerat)

Så var det igång, bas systemet byggs ut med 4 SLS 10 till.

Satsar på att det kommer kunna spela till mitten av veckan som kommer.

Tänkte lägga upp bild men kommer inte igång med hur jag går till väga, någon som kan ge tipps??

Redigerat av Dengalne
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...