Jump to content
Annons

Är det viktigt med rätt kassettband till kassettporta?


Leatherswine

Recommended Posts

Gjorde äntligen slag i saken och köpte mig en hyfsat flådig kassettporta (som jag varit sugen på i hur många år som helst).

En Fostex 280. Lite sliten, men ska förhopppningsvis fungera (fick hem den igår och har inte hunnit testa mer än att den lyser när jag slår på strömmen).

Hur som helst, tänkte för en gångs skull lusläsa manualen, och fastnade ganska omgående för det här.

"3. Type of Tape.

Use High Bias (CrO2 Type II) tapes ONLY. We recommend

Maxell UD-XL2 or TDK SA or the equivalent."

Här behöver jag forumets hjälp. Hur viktigt är det att använda kassetter av den här typen?

De tar ju till och med i med versaler på ONLY. Samtidigt kanske det var svinviktigt 1989, men inte lika blodigt idag.

Den stora frågan är ju förstås om det enbart påverkar ljudet lite (vilket går att leva med), eller om det är nåt som inte funkar eller rent av är skadligt för maskinen om man använder andra band.

För visst, det går såklart att få tag i såna där band med lite jobb. Framför skulle det innebära lite mer väntan, och min impuls är ju att springa in på Clas Ohlsson och köpa ett fempack band (framgår inte riktigt vad det är för typ mer än att det är 90-minuters Maxell) och köra igång. Det kliar änna i fingrera.

Vad säger ni. Fixa helt rätt kassetter, eller bara köra i vind?

Tack på förhand.

280.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack!

Förresten, är det ljudkvaliet-viktigt, eller inte ha sönder portan-viktigt?

Och just det, det där med längden är nästa punkt i manualen.

NEVER USE (versaler igen):

(1) C-120 type tapes of any kind because the tape is too thin to withstand the rigors of multitrack recording.

(2) Metal tape

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om ljudkvaliten avseende bandtypen tror jag, bandlängden handlar om trassel, då den är betydligt tunnare. Har en Fostex 260 som jag körde mycket på för 20 år sedan, och chromeband är överlägset. Men visst, för en del slaskinspelningar använde jag vanliga järnoxid också, men tappade framförallt i diskanten.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

En porta kör ofta i dubbel hastighet och för att få så bra kvalitet på ljudet så bör du ha tjockare tape. Eftsrom en c-40 eller ännu bättre en c-30 har kortare inspelningstid så så bli tapen tjockare och dels håller den bättre då du kommer att spola fram och tillbaks mycket då du dubbar etc. men också att läcket mellan kanaler och "bleading" blir mindre.

Du ska använda en high bias tape vilket så gott som alltid är chrome-tape

Googlade lite och hittade två leverantörer (dock vet jag inte deras seriösitet).

http://www.tapes.com...c40-p-6215.html

samt http://www.tapestock...plhibi30mi.html

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, viktigt att använda de band som föreskrivs eftersom maskinens nias (förmagnetisering) är trimmad för just den typen av band. Påverkas tydligast bas och diskant (mycket bas = hög nias osv). Från C-0 upp till C-60 används samma tjocklek på tapen

Link to comment
Dela på andra sajter

På "min tid" var det skitviktigt att välja rätt band.

TDK SA-X var ett märke jag körde konsekvent. Maxell Chrome XL II var ett annat.

Idag måste utbudet vara ännu bättre.

Idag får man vara glad om det finns kassettband av någon kvalitet i butikerna.

Krombanden var ju ett ganska sent påfund så de kanske finns kvar. Det påstods att kromband slet mer på tonhuvudet (på äldre bandspelare) och hade man inte "kromläge" på kassettdäcket var det ganska meningslöst med kromband. "Kromläget" var ett slags filter bland bias- och Dolbyknapparna som dämpade det extra bruset (eller diskanten) som krombanden gav. Skillnaden mot att använda "vanliga" band är främst bättre diskant hos krombanden. 90 minutersband var väl vad man maximalt kunde använda med bibehållen trygghet ur bandsalladshänseende. 120 min var av tunnare kvalitet för att få plats i kassetten. Jag tror inte konsumentbanden var tjockare än C90-banden bara för att de innehöll kortare speltid. De var bara kortare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag levde ju och verkade på stenåldern då man använde magnetband. Idag när jag lyssnar på dom så märker jag att kvaliten är ännu viktigare. En tape från 80 talet med medelkvalitet låter så dåligt så att det knappt går att uppfatta vilken tonart låten går i. Ett bra band så låter det skit men det går att uppfatta tonerna.

Jag tycker att det är underbart att tape tiden är över och vi är inne i den digitala världen...

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Så länge man håller bruset i schack så låter kassett ok tycker jag.

Jag blev väl mer trött på att tidskoden kunde balla ur ibland och att det svajade lite för mycket.

Inte så att tonhöjden påverkades utan att grejerna med midi inte alltid satt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns också att jag hade en tid då jag testade olika kassettband mot varandra, med min 4 kanaliga porta. Det var definitivt skillnad. Jag körde med några standard maxell-band till det mesta, men kanske mest bara för att lokala skivbutiken alltid hade såna hemma. Så jag köpte andra fabrikat och märkte att jag tyckte BASF band lät betydligt bättre än dom jag hade innan, så jag körde på dom.

Provade även sk. chrome- och metal-band. Speciellt metal-band lagrade betydligt mer ljud och mycket bättre. Men på kassettband så blev det ofta skugg-ljud, dvs att materialet som man spelade över fanns kvar i liten liten utsträckning. Jag tyckte att med chrome- och metal-band så fastnade materialet mycket hårdare (bättre) och därför var dom inte bra om man skulle spela in flera gånger på dom. Så jag använde såna som "Master-band", när jag körde ut hela mixen till en andra kassettbandspelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

T-röd o Tops funkar väl till rengöring? Eller Kemiskt ren bensin, finns på vanliga Konsum...

Rödsprit och sånt brukade lämna en hinna efter sig. Standarden brukade vara isopropyl-alkohol. Svabbade både tonhuven och gummirullarna med det. Fanns på apoteket. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ofta borde man avmagnetisera då? Om jag skaffar en rullbandare borde jag ju försöka hitta en avmagnetiseringsapparat också, även om det blir väldigt lite kört med bandspelaren.

Så här står det i bruksanvisningen till min "defluxer":

"Bandspelarens tonhuvud och bandföringsmekanism blir efter ett tags användning magnetiska. Detta medför att dessa, i sin tur, påverkar inspelat material negativt.

Denna hörbara försämring yttrar sig genom att bruset ökar och diskanten försvinner. Denna försämring sker gradvis vid varje avspelning av bandet och så småningom blir det bara brus kvar. Tänk på att ett inspelat band skall låta som nytt minst 100 ggr om man håller sin bandspelare avmagnetiserad. För att undvika denna kvalitetsförsämring behövs en regelbunden avmagnetisering. För bästa resultat rekommenderas avmagnetisering var 30:e speltimma.

Det är för det ändamål som VMP "emag" tillverkas och den fungerar urmärkt på alla typer av bandspelare - kassettdäck, radiorecorders, rullbandspelare och videobandspelare."

Det är rena hokuspokusen. Man håller spetsen på defluxern framför det som ska avmagnetiseras,trycker in knappen, för defluxern fram och tillbaka några gånger och med strömbrytaren fortfarande intryckt avlägsnas defluxern sakta c:a 1/2 meter innan knappen släpps. Om knappen släpps för tidigt kan man få motsatt effekt. Den fick i alla fall bra betyg i Teknik För Alla, Radio & Television och HIFI & Musik när det begav sig (1979).

http://www.tekniskam....se/1/2217.html

http://forum.studio....5-kassettporta/

Ha ha och här hittar jag en som använder defluxer också (det är inte jag):

Redigerat av Ventures
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här står det i bruksanvisningen till min "defluxer":

"Bandspelarens tonhuvud och bandföringsmekanism blir efter ett tags användning magnetiska. Detta medför att dessa, i sin tur, påverkar inspelat material negativt.

Denna hörbara försämring yttrar sig genom att bruset ökar och diskanten försvinner. Denna försämring sker gradvis vid varje avspelning av bandet och så småningom blir det bara brus kvar. Tänk på att ett inspelat band skall låta som nytt minst 100 ggr om man håller sin bandspelare avmagnetiserad. För att undvika denna kvalitetsförsämring behövs en regelbunden avmagnetisering. För bästa resultat rekommenderas avmagnetisering var 30:e speltimma.

Det är för det ändamål som VMP "emag" tillverkas och den fungerar urmärkt på alla typer av bandspelare - kassettdäck, radiorecorders, rullbandspelare och videobandspelare."

Det är rena hokuspokusen. Man håller spetsen på defluxern framför det som ska avmagnetiseras,trycker in knappen, för defluxern fram och tillbaka några gånger och med strömbrytaren fortfarande intryckt avlägsnas defluxern sakta c:a 1/2 meter innan knappen släpps. Om knappen släpps för tidigt kan man få motsatt effekt. Den fick i alla fall bra betyg i Teknik För Alla, Radio & Television och HIFI & Musik när det begav sig (1979).

http://www.tekniskam....se/1/2217.html

http://forum.studio....5-kassettporta/

Ha ha och här hittar jag en som använder defluxer också (det är inte jag):

http://www.youtube.com/watch?v=oMLNRew3beE

Lite får man känslan att det är lika viktigt att ta bort den "kvarvarande magnetismen" som det var att se till att man hade en äkta antistrem på bilen förr, när det nu var, tidigt 70-tal? Alla hade en sån där som hängde slängde under bilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv lyckades jag snubbla över vad som kan vara den rejälaste 4 kanaliga kasset"tporta" som någonsin tillverkats för 700kr...

http://studiostrandmusik.blogspot.se/2012/08/audio-technica-at-rmx-64.html

Men för att återgå till ämnet, typ 1 eller typ 2 band handlar väl bara om förmagnetiseringen (bias) dvs frekvensgången på det inspelade materialet. Sk metal band har jag för mig att man ska vara försiktig med..använd INTE dessa. I övrigt är det nog bara att köra. Men rätta mig gärna någon som kan! Kan ju vara kul att testa olika band för olika sound.

Rengöringsmedel (Isopropyl) och tops hittar du på apoteket och defluxer på Tradera..

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv lyckades jag snubbla över vad som kan vara den rejälaste 4 kanaliga kasset"tporta" som någonsin tillverkats för 700kr...

http://studiostrandm...-at-rmx-64.html

Men för att återgå till ämnet, typ 1 eller typ 2 band handlar väl bara om förmagnetiseringen (bias) dvs frekvensgången på det inspelade materialet. Sk metal band har jag för mig att man ska vara försiktig med..använd INTE dessa. I övrigt är det nog bara att köra. Men rätta mig gärna någon som kan! Kan ju vara kul att testa olika band för olika sound.

Rengöringsmedel (Isopropyl) och tops hittar du på apoteket och defluxer på Tradera..

Fint test du har på din sida på bandmickar! Kanon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...