Jump to content
Annons

Finns det intresse för en egen melodifestival?


Amis

Recommended Posts

Hallå alla!

Melodifestivalen är ju är kärt och återkommande ämnet som vi älskar att debattera friskt, och detta av god anledning. Därför har jag alltid undrat varför vi inte skulle ordna en egen melodifestival för att testa vår förmåga att göra bra schlagers. Här vimlar ju av musiker och kompositörer som borde kunna matcha originalet. Så för några dagar sedan så hittade jag faktiskt en tråd som handlade om just detta. Tyvärr var tråden redan inaktuell och resultat magert. Tydligen inkom inte ett enda bidrag till denna tävling. Jag vet inte om det beror på att tråden var för dåligt marknadsförd eller för att det saknas intresse för saken. Jag startar nu denna tråd för att se hur det förhåller sihg med detta.

Jag hade tänkt mig följande regler: (som självfallet kan ändras efter behag och samtycke i viss mån.)

1. Samma regler som förebilden för att underlätta jämförelser. (Bortsett från att bekantskap med Björkman inte är av nöden.)

2. Endast ett bidrag per person.

3. Endast en röst per medlem. (Bort med SVT:s vansinniga tusengångers röstande.)

4. Samtliga som säger sig vara helpositiva till idén förbinder sig också att delta. (Så att det inte bara blir en massa snack.)

5. Lååång framförhållning så att alla hinner bli klara. (Vi är inte alla stjärnmusiker.)

6. Beroende på intresse så följer vi SVT:s dito. (Blir det bara ett tiotal bidrag så anordnas en tävling. Annars deltävlingar.)

7. Följer originalets tidsschema så gott det går. (Så blir det extra intressant om våra bidrag slår de riktiga.)

Och vem vet, får vi fram några kanonlåtar är jag säker på att massmedia skriver om vår tävling som alternativet till menlösa Mellon.

Andra praktiska problem får vi diskutera oss fram till (om det nu finns ngt som helst intresse) t ex, skall bidragen lämnas in anonymt? Hur många bidrag får man vara med på som medkompositör, skall bidraget presentera med video eller räcker audio? Skall vi skramla ihop till ett pris, ex ett års prenummeration på Studio? Etc...

Ja, det är bara några tankar jag har. Så varsågoda och ventilera åsikterna. Ange gärna skälen till att ni tycker det är dåligt/bra förslag!

Själv är jag positiv och känner att just detta kan vara den spark i baken jag behöver för att komma loss i min kreativitet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan vara så att om man lyckas göra en passande låt med MF-regler så skickar man hellre in den till MF. Lite andra regler som tex tillåta upp till 5 minuter gör att de låtar som värmer andra ställen hamnar i en sådan här tävling. (Får man mima?)

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Samma regler som förebilden för att underlätta jämförelser. (Bortsett från att bekantskap med Björkman inte är av nöden.)

- Håller med

2. Endast ett bidrag per person.

- Håller med.

3. Endast en röst per medlem. (Bort med SVT:s vansinniga tusengångers röstande.)

- Mycket bra!

4. Samtliga som säger sig vara helpositiva till idén förbinder sig också att delta. (Så att det inte bara blir en massa snack.)

- Jag behöver komma igång med mina hits. Tycker idén är bra. Vill vara med!

5. Lååång framförhållning så att alla hinner bli klara. (Vi är inte alla stjärnmusiker.)

- Det behöver jag med mina 1000 järn i elden ; 🙂

6. Beroende på intresse så följer vi SVT:s dito. (Blir det bara ett tiotal bidrag så anordnas en tävling. Annars deltävlingar.)

- Tycker att det ändå ska vara en tävling. Deltävlingar dödar stämningen. Sätt ett maxtak på bidragen istället så kanske fler känner sig manade att delta. Ingen vill väl vara utanför? 😉

7. Följer originalets tidsschema så gott det går. (Så blir det extra intressant om våra bidrag slår de riktiga.)

- Helt rätt. 3min är väl det som gäller?

Och vem vet, får vi fram några kanonlåtar är jag säker på att massmedia skriver om vår tävling som alternativet till menlösa Mellon.

Andra praktiska problem får vi diskutera oss fram till (om det nu finns ngt som helst intresse) t ex, skall bidragen lämnas in anonymt? Hur många bidrag får man vara med på som medkompositör, skall bidraget presentera med video eller räcker audio? Skall vi skramla ihop till ett pris, ex ett års prenummeration på Studio? Etc.

- Inget anonymt med inlämnandet. Det är väl ändå bara 1 inbox som får bidragen? I och med att Fredrik Kempe gör 200 bidrag varje år borde du få ha fler här med om vi ska följa Mello. Personligen tycker jag 1 bidrag per kompositör. Mixare och annat kan väl få hjälpa fler, känns bara bra för teamkänslan 😉 De står väl dock inte med heller kanske.

Ett pris som vore sjysst skulle vara ett presentkort på exempelvis 4Sound eller liknande. Kanske en gratisbiljett till ett seminarium som Studio arrangerar?

Summa summarum: Jag är på!

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag inte låta som en surgubbe, men 2004 drog vi igång en helt egen avdelning; "Studiofestival" för detta ändamål. Där står det var och en fritt att forma regler och innehåll, det är väl bara att dra igång din idé där?

/Surgubben ;c)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara så att om man lyckas göra en passande låt med MF-regler så skickar man hellre in den till MF. Lite andra regler som tex tillåta upp till 5 minuter gör att de låtar som värmer andra ställen hamnar i en sådan här tävling. (Får man mima?)

Ja, det är ett av problemen. Själv kommer jag aldrig att skicka min bästa låt till den här tävlingen (om den blir av). Men jag skickar en helt ok-låt, det är ju ändå bara ploj. Jag är öppen för att förlänga tre minuter, dock bara med ca 30 sek. Det är viktigt med att inte skilja sig för mycket från MF. Det är meningen att vi amatörer/semi-proffs skall konkurrera med originalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

6. Beroende på intresse så följer vi SVT:s dito. (Blir det bara ett tiotal bidrag så anordnas en tävling. Annars deltävlingar.)

- Tycker att det ändå ska vara en tävling. Deltävlingar dödar stämningen. Sätt ett maxtak på bidragen istället så kanske fler känner sig manade att delta. Ingen vill väl vara utanför? 😉

7. Följer originalets tidsschema så gott det går. (Så blir det extra intressant om våra bidrag slår de riktiga.)

- Helt rätt. 3min är väl det som gäller?

Och vem vet, får vi fram några kanonlåtar är jag säker på att massmedia skriver om vår tävling som alternativet till menlösa Mellon.

Andra praktiska problem får vi diskutera oss fram till (om det nu finns ngt som helst intresse) t ex, skall bidragen lämnas in anonymt? Hur många bidrag får man vara med på som medkompositör, skall bidraget presentera med video eller räcker audio? Skall vi skramla ihop till ett pris, ex ett års prenummeration på Studio? Etc.

- Inget anonymt med inlämnandet. Det är väl ändå bara 1 inbox som får bidragen? I och med att Fredrik Kempe gör 200 bidrag varje år borde du få ha fler här med om vi ska följa Mello. Personligen tycker jag 1 bidrag per kompositör. Mixare och annat kan väl få hjälpa fler, känns bara bra för teamkänslan 😉 De står väl dock inte med heller kanske.

Ett pris som vore sjysst skulle vara ett presentkort på exempelvis 4Sound eller liknande. Kanske en gratisbiljett till ett seminarium som Studio arrangerar?

Summa summarum: Jag är på!

Bra att du hänger på! Då är vi två deltagare. 50% chans till vinst 🙂

Ang deltävling har du rätt. Men skulle det bli poppis kan vi få in ett 50-tal låtar. Vad gör vi då?

And 3 min så håller jag också på det annars blir jämförelsen skev med originalet. Men jag är öppen för en moderat förlängning för att inte döda låtens karaktär.

And anonymiteten är jag på din linje. Är bara rädd för att mer namnkunniga medlemmar skall få fördel framför andra. Men that´s life 😉

Förslagen på priser var superba. Kanske kan man ha flertal priser...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag inte låta som en surgubbe, men 2004 drog vi igång en helt egen avdelning; "Studiofestival" för detta ändamål. Där står det var och en fritt att forma regler och innehåll, det är väl bara att dra igång din idé där?

/Surgubben ;c)

Ja, och som jag berättade i ingressen blev resultatet ytterst magert när någon försökte. Därför denna tråd under allmänt för att reda ut om det öht finns ngt önskemål om en sådan festival. Att dra igång en festival under avdelning Studifestival gör jag (eller ngn annan) först om det uppstår ett intresse av det. Annars är det ju poänglöst! Och nej, jag tycker inte du är surgubbe som påpekar det självklara. Kanske borde jag förtydligat mig från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle kunna vara sköjjigt med rätt person som håller i allting givetvis.

Ja, det måste vara en person som är beredd att lägga ned lite arbete på det här. Jag hade tänkt avvakta ett par månader så att fler kommer till denna tråd så vi får en uppfattning om intresset. Antalet låtar måste uppgå till åtminstone 6-8 låtar för att jag skall blåsa igång, annars blir det bara buskis av det hela. Så runt juni lägger jag ut en tråd på studiofestival och upprättar ett regelverk för tävlingen. Såvida ingen hinner före förstås för då får vi följa vederbörandes tävling istället. Det kvittar ju vem som håller i det bara det blir seriöst och genomfört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, och som jag berättade i ingressen blev resultatet ytterst magert när någon försökte. Därför denna tråd under allmänt för att reda ut om det öht finns ngt önskemål om en sådan festival. Att dra igång en festival under avdelning Studifestival gör jag (eller ngn annan) först om det uppstår ett intresse av det. Annars är det ju poänglöst! Och nej, jag tycker inte du är surgubbe som påpekar det självklara. Kanske borde jag förtydligat mig från början.

Jag är sur för att jag ser så dåligt och därmed inte förstår vad jag läser. Med nya glasögon förstår jag precis. Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå alla! Då har jag fått ihop åtta deltagare så jag startar tråden i avdelning Studiofestival. Förhoppningsvis dyker fler upp under tidens gång. För vidare info: sök Melodistudiofestival 2014. Väl mött!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är sur för att jag ser så dåligt och därmed inte förstår vad jag läser. Med nya glasögon förstår jag precis. Lycka till! 🙂

Gör en laseroperation. Det gjorde jag, ångrar mig inte en sekund. Känslan av att slippa linser/glasögon är underbar. Ser dessutom bättre idag än vad jag gjorde med linser =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...