Jump to content
Annons

Öppna ackord = tjockare strängar? [LÖST]


CHAE

Recommended Posts

Hej hallå forumet,

jag hade en liten tanke på att stämma några av mina gitarrer (några av elgitarrerna men även acken) till öppna ackord för lite sköna slidebluesprylar. Satt och kollade igenom några Tub-klipp och många som stämmer sina gitarrer i öppna ackord menar på att man ska/bör (?) använda en kraftigare strängtjocklek eftersom att "spänningen" (= tension. kom inte på ett bättre översättning) på halsen och gitarren blir starkare.

Min fråga är om det verkligen är nödvändigt? Vad vinner/förlorar jag på att inte byta ut strängarna. Kör f n med .010:or och .009:or på alla mina elgitarrer (förutom acken då som har .011-.052). Jag har också förstått att många har en gitarr stämd i A, en annan stämd i A och en tredje stämd i G e t c men det är inte ett alternativ för mig. Jag vill alltså kunna stämma upp gitarren till exempelvis ett G, lira lite för att sedan stämma till "vanlig" stämning utan att behöva byta strängar stup i ett.

Har provat lite olika varianter på stämningar i öppna ackord (A, C, G och D) och upplever inte att gitarren låter annorlunda och/eller "tar stryk" (exempelvis att halsen bågnar eller något sådant).

Vänligen,

CHAE

Edith: korr. av rubbe

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har stämt gitarrer i alla möjliga konstiga varianter, och aldrig brytt mig om det där. Jag har inte fått optimal intonering när jag gått från eBGDAE till öppna stämningar, men det säger sig ju lite självt. Kolla stränghöjden och halsreliefen som vanligt. Ser det ok ut så borde det vara ok så länge du inte ger dig på något alldeles fantastiskt avancerat som lägger orimlig tension på bara ena sidan halsen eller något liknande, så att halsen kröker sig kring sin egen axel. Men det känns inte heller som ett rimligt problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl också att om man stämmer neråt med tunna strängar så blir dem otroligt wobbliga. Speciellt med en gitarr med kort scale length (Vad heter det på svenska? Skal längd?) Jag säger dock, stäm om för allt i världen. Men närmar du dig 1.5-2 tonsteg ner kanske det inte funkar bra alls.

Edit: Har gitarren ett svajj så kommer det gå åt fanders, så du inte missart! 🙂

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har stämt gitarrer i alla möjliga konstiga varianter, och aldrig brytt mig om det där. Jag har inte fått optimal intonering när jag gått från eBGDAE till öppna stämningar, men det säger sig ju lite självt. Kolla stränghöjden och halsreliefen som vanligt. Ser det ok ut så borde det vara ok så länge du inte ger dig på något alldeles fantastiskt avancerat som lägger orimlig tension på bara ena sidan halsen eller något liknande, så att halsen kröker sig kring sin egen axel. Men det känns inte heller som ett rimligt problem.

Tack som fan för svar och för att du rätat ut några frågetecken 🙂

Det är väl också att om man stämmer neråt med tunna strängar så blir dem otroligt wobbliga. Speciellt med en gitarr med kort scale length (Vad heter det på svenska? Skal längd?) Jag säger dock, stäm om för allt i världen. Men närmar du dig 1.5-2 tonsteg ner kanske det inte funkar bra alls.

Edit: Har gitarren ett svajj så kommer det gå åt fanders, så du inte missart! 🙂

Nays svar, Naymari 😄

Din edith skrämmer mig though 😳 Alla mina elgitarrer har svaj så då vart det ju en gigantisk "bummer" på mig där 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack som fan för svar och för att du rätat ut några frågetecken 🙂

Nays svar, Naymari 😄

Din edith skrämmer mig though 😳 Alla mina elgitarrer har svaj så då vart det ju en gigantisk "bummer" på mig där 🙁

Nej? Din ibanes och sg och dina akkar har ju fast stall. Så vitt ja vet. 😑

Men du kan ju fortfarande köra. Men du kommer ju garanterat få fiddla med fjädrarna på baksidan och du ändrar trycket på stallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej? Din ibanes och sg och dina akkar har ju fast stall. Så vitt ja vet. 😑

Men du kan ju fortfarande köra. Men du kommer ju garanterat få fiddla med fjädrarna på baksidan och du ändrar trycket på stallet.

Nej. 335-Ibanezen moddade jag ju med ett Bigsby, remember 😑 Iofs SG:n har ju fast stall så... Och acken också som du påpekade. Ska prova på Jagagan tho. Lite sådär försiktigt, liksom. Vill ju inte fucka upp min drömgitarr 😮🙁

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

...he speaks about the ocean blue,

He cries because there is no time,

to play guitar, to eat some Dajm. (Nödrim, någon..?)

He needs to study all night long,

when all he really, REALLY wants to do is to finish that epic delay-soaked ambient fusion song... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

...he speaks about the ocean blue,

He cries because there is no time,

to play guitar, to eat some Dajm. (Nödrim, någon..?)

He needs to study all night long,

when all he really, REALLY wants to do is to finish that epic delay-soaked ambient fusion song... 🙁

Poesi... 🥰😛

På tal om det; hur lirar Timeline:en? Still awesome elelr har du hittat några minus med den?

Eder delaybroder,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. 335-Ibanezen moddade jag ju med ett Bigsby, remember 😑 Iofs SG:n har ju fast stall så... Och acken också som du påpekade. Ska prova på Jagagan tho. Lite sådär försiktigt, liksom. Vill ju inte fucka upp min drömgitarr 😮🙁

Bigsby är väl inte tillbakahållen av fjädrar? Då är det lungt for all i know 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Bigsby är väl inte tillbakahållen av fjädrar? Då är det lungt for all i know 😑

Förvisso. Jag trodde du menade svaj regardless, liksom 😑

Thänx för hjälp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Poesi... 🥰😛

På tal om det; hur lirar Timeline:en? Still awesome elelr har du hittat några minus med den?

Eder delaybroder,

CHAE

TImeLinen är grymt bra, verkligen så kompetent som jag hoppades. En väldigt bra looper dessutom, och att kunna lägga delayet antingen pre- eller post loopern ger många valmöjligheter. Dessutom är hi-passfiltret på Digital-delayet oumbärligt när det riffas med distortion. Reverse funkar grymt bra, och det går att gör ariktigt intressanta ljudmattor med Lo-Fi och Filter. Dual är också kul, har baserat en hel sång på det (som jag påbörjade när jag köpte Axe-Fx Ultra en gång i tiden, och hittade ett kul dubbeldelay i den).

Jag överväger faktiskt ändå att sälja den, ty det är en hel del jag inte använder på den. I så fall blir det för att köpa ett enklare delay och ett nytt reverb. men jag får se. Den är så sjukt smidig, och det vänjer man sig snabbt vid. Men de funktioner jag använder absolut mest finns det andra delay som också gör väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

TImeLinen är grymt bra, verkligen så kompetent som jag hoppades. En väldigt bra looper dessutom, och att kunna lägga delayet antingen pre- eller post loopern ger många valmöjligheter. Dessutom är hi-passfiltret på Digital-delayet oumbärligt när det riffas med distortion. Reverse funkar grymt bra, och det går att gör ariktigt intressanta ljudmattor med Lo-Fi och Filter. Dual är också kul, har baserat en hel sång på det (som jag påbörjade när jag köpte Axe-Fx Ultra en gång i tiden, och hittade ett kul dubbeldelay i den).

Jag överväger faktiskt ändå att sälja den, ty det är en hel del jag inte använder på den. I så fall blir det för att köpa ett enklare delay och ett nytt reverb. men jag får se. Den är så sjukt smidig, och det vänjer man sig snabbt vid. Men de funktioner jag använder absolut mest finns det andra delay som också gör väldigt bra.

Trevligt, trevligt.

Aha, se där.. Om de kontanta medlen är i fas (vid säljtillfälle) så kan jag faktiskt vara spekulant på tockendäringa prülen 😊 I'm just saying 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt, trevligt.

Aha, se där.. Om de kontanta medlen är i fas (vid säljtillfälle) så kan jag faktiskt vara spekulant på tockendäringa prülen 😊 I'm just saying 😎

Jag lovar att meddela dig först om jag säljer den. Det skulle ju vara betryggande att veta att den hamnar hos någon som har vett att upskatta the neverending echoes... 😎

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lovar att meddela dig först om jag säljer den. Det skulle ju vara betryggande att veta att den hamnar hos någon som har vett att upskatta the neverending echoes... 😎

🙂

Du och jag, AnthonyS. Du och jag 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

För att gå lite OnT; har i dagarna provat lite olika öppna stämningar på min SG och Ibanezen (335-kopia) med "vanliga" strängar. Det funkade kalas! 🙂 Just for the kicks of it så provade jag även på Fender-Jaggan men upplevde precis det Naymari sa; det intonerade dåligt och trixade å det grövsta så det lär jag inte prova igen. Men som sagt; med fast stall (som på SG:n och ett icke-fjäderbaserat Bigsby) lirade det najs.

Nu ska jag bara lära mig spela någorlunda bra slide också... 😏

Stort tack till Naymari och AnthonyS som guidade och rätade ut frågetecken. Ändrar rubben på stört.

Vänligen,

CHAE

Btw anthonyS: vi hörs 😉

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Kör alltid med samma strängtjocklek även vid öppna stämningar. Visst fasen blir det lite sladdrigt ibland om allt stäms ner, men det fungerar 😉

Det jag är mer oroad över då jag kör öppen stämning är att strängarna ska gå av under stämning, något som jag tycks råka ut för väldigt ofta. Skulle väl säga att ca 90% av alla mina strängbyten berott på att någonting gått av precis vid stämskruven p.g.a. metallförslitning av att stämma ner gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...