Jump to content
Annons

Musikerförbundet varnar!


Teo

Recommended Posts

STIM är en lika föråldrad stenåldersklump som alla skivbolag har varit/är, medan någonting där ute i världen som vi kallar internet hände, och som på några få år blottlade ett stort, öppet och varande sår i upphovsrätten.

Tillyttermeravisso, abropå nycklar: Om jag skriver en låt som spelas som tusan i lokalradion, så får Lady Gaga och Justin Bieber det som skulle ha varit mina upphovsrättspengar...

Är det en bra och rättvis upphovsrättsmodell??

OnT: En gång för alla: ES köper bara de ekonomiska rättigheterna till musiken. Den idella rätten kan ALDRIG överlåtas. Jag har noterat att viss förvirring råder beträffande detta, t om bland de som leder den offentliga debatten, och som borde veta bättre.

Och Nej, ES förbjuder inte TV kanalerna att visa namnen på upphovsmännen. Det är kanalerna själva som bestämmer detta. En teori (OBS! Personlig spekulation) är att ett TV program som t ex "halvåtta hos mig", som använder ett trettiotal låtar per avsnitt helt enkelt inte hittar lämpligt utrymme för att presentera alla kompositörers namn i eftertexterna. Ska dom välja ut några stycken (favoriter), eller välja att inte presentera några alls?

Anno 2013 och nästan varenda kotte runt om på denna blå planet har en uppkoppling nog att tanka ner både film och musik hur snabbt och lätt som helst. "MAN FÅÅÅR INTEEE!!!" hör man de medeltida ropen skalla. Nej, men "VI KAAAN!!". Om upphovsrätten urholkats, så inte är det företag som ES som fäller bilan, nej, den bilan har redan fallit, och kapat av både arm och ben av upphovsrätten allt medan stelbenta bastuklubbar lugnt stod och såg på, och trodde det var en övergående fas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den idella rätten kan ALDRIG överlåtas. Jag har noterat att viss förvirring råder beträffande detta, t om bland de som leder den offentliga debatten, och som borde veta bättre.

Visa gärna var denna "förvirring" har förekommit.

Och inte för att var sådan, men den ideella kan visst det överlåtas. Bara inte på samma sätt som den ekonomiska.

Du ska kanske tagga ner lite.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Visa gärna var denna "förvirring" har förekommit.

Och inte för att var sådan, men den ideella kan visst det överlåtas. Bara inte på samma sätt som den ekonomiska.

Du ska kanske tagga ner lite.

OK, den angivna tonen var lätt whiskymarinerad får jag väl tillstå.

Hursomhelst, länkar till några artiklar som anspelar på att samtliga rättigheter avhändas kompositören:

http://www.gradvall.se/artiklar.asp?entry_id=960

9:de stycket. Citat: "låtskrivarna får ett engångsbelopp och förlorar därmed sin

upphovsrätt" slut citat.

http://www.skap.se/nyheter/201302/alfons-karabuda-bloggar-om-epidemic-sound

5:e stycket, citat: "För den som säljer sin musik till Epidemic Sound får inte bara mycket liten ersättning,

utan tvingas dessutom avsäga sig alla rättigheter till den." slut citat.

6:e stycket, citat:

"Vad värre är så har du, om du säljer din musik till Epidemic Sound, också förlorat den

ideella upphovsrätten till den. Det innebär att Epidemic Sound inte bara kan sälja vidare

din musik utan att du får betalt för det, utan också att de kan göra vad de vill med den." slut citat.

Jag tänkte också lägga in länken som var ursprunget till denna tråd, som jag om jag minns rätt också hade en hänvisning till att samtliga rättigheter avtalades bort, men den verkar vara ersatt med en lite mer nyanserad artikel.

Efter att ha läst igenom de flesta av dessa artiklar har jag personligen lite svårt att se skälen bakom upprördheten över att musiken ES erbjuder är av en viss kvalité. Om jag får fortsätta med exemplet med "Halvåtta hos mig", vem kräver konstnärlig, själfull musik som en djupt sinnlig kompositör har svettats och våndats fram i slagsmål med vättar och demoner i veckor och månader som ackompanjemang som ligger lika nära brusgolvet som undertecknad en söndag morgon?

Det är katalogmusik vi pratar om, inte symfonier eller radiohits

Beträffande den ideella, eller moraliska rätten, ligger den alltid hos den som skapade "verket" enligt rådande Bernkonvention. USA och Storbrittanien utgör undantag. Vad man kan göra är att efterge rätten att kräva namngivning och beslut till vad "verket" ska användas i för sammanhang. Om min låt används i en reklamfilm för Bofors kanoner har jag som upphovsman vid sådan eftergift inte rätt att förbjuda att "verket" används.

Det finns däremot inget som hindrar mig från att använda ett redan sålt "verk" i egna intressen.

Till de som känner sig lurade på rättigheterna av ES kan jag varmt rekommendera att inte bara läsa igenom, men också förstå innebörden av de avtal man sätter sin kråka på.

(OK, Jag fick lite glas i ögonen när jag kastade den där stenen....)

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska. Vad tycker du?

men polacker ska inte gå på polska?

jag tycker det är inkonsekvent - äta men behålla kakan

antingen jobbar man väl med dom avtal som finns på plats eller dom avtal som gäller hemma

man kan ju inte i ena fallet säga att det är inhemska avtal som gäller - utom för svenskar som ska gå på svenska avtal oavsett vart dom far

vad händer om avtalet i landet svenska arbetare jobbar i är bättre än svenska?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är katalogmusik vi pratar om, inte symfonier eller radiohits

Till de som känner sig lurade på rättigheterna av ES kan jag varmt rekommendera att inte bara läsa igenom, men också förstå innebörden av de avtal man sätter sin kråka på.

precis

(kände att jag måste vara lite on topic också)

Link to comment
Dela på andra sajter

men polacker ska inte gå på polska?

jag tycker det är inkonsekvent - äta men behålla kakan

Saker behöver inte alltid vara konsekventa. Eller?

antingen jobbar man väl med dom avtal som finns på plats eller dom avtal som gäller hemma

man kan ju inte i ena fallet säga att det är inhemska avtal som gäller - utom för svenskar som ska gå på svenska avtal oavsett vart dom far

Nu lägger du ord i munnen på mig. Vad vill du egentligen ha sagt? Tycker du att det är bra med lönedumpning på svenska jobb genom att ta hit billig arbetskraft utomlands?

vad händer om avtalet i landet svenska arbetare jobbar i är bättre än svenska?

Typ i Norge? Där jobbar dom för norska löner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Typ i Norge? Där jobbar dom för norska löner.

så svenskar ska jobba enl svenska avtal - utom i norge där dom ska jobba enl norska?
Nu lägger du ord i munnen på mig. Vad vill du egentligen ha sagt?

tvärtom la jag orden ur min egen mun och jag ville ha sagt det jag sa

Tycker du att det är bra med lönedumpning på svenska jobb genom att ta hit billig arbetskraft utomlands?

vad tycker polackerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

så svenskar ska jobba enl svenska avtal - utom i norge där dom ska jobba enl norska?

Jag tror inte att du är såhär enkelspårig egentligen. Varför försöka förenkla som du gör? Det finns inte alltid enkla svar på allting.

Själv tycker jag inte att det här är någonting som man kan säga någonting generellt om, att det finns någon "policy" som alltid gäller. Det finns för många faktorer som påverkar och är annorlunda från fall till fall.

I grunden är det ju någon slags rättvisefråga, men det innebär inte att alla alltid kommer att bli helt nöjda.

Men om du har någon lösning som skulle ordna den saken tycker jag att du ska beskriva det! Oavsett om det gäller musik, bygg-sektorn eller någonting annat. Det hade varit väldigt intressant att läsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

???

Jag tänker lite på att "Varför försöka förenkla som du gör? Det finns inte alltid enkla svar på allting" är en typisk kontring du gör när dina resonemang/påståenden ifrågasätts.

Du brukar gärna komma med tycken och påståenden, men du verkar ofta ha svårt med att utveckla varför du tycker och påstår något.

Annars menade jag inget särskilt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker lite på att "Varför försöka förenkla som du gör? Det finns inte alltid enkla svar på allting" är en typisk kontring du gör när dina resonemang/påståenden ifrågasätts.

Tycker du att det var en obefogad motfråga i det här fallet? I sådana fall får du faktiskt förklara varför.

Du brukar gärna komma med tycken och påståenden, men du verkar ofta ha svårt med att utveckla varför du tycker och påstår något.

Det är väl i sådana fall din högst subjektiva uppfattning. Har du några exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att det var en obefogad motfråga i det här fallet? I sådana fall får du faktiskt förklara varför.

Absolut!

Svenska arbetare ska åtnjuta svenska regler när de arbetar i t.ex. Polen. Men om de arbetar i Norge ska de åtnjuta Norska regler. Och då är det ju intressant att veta varför du tycker så. Så, varför?

Det är väl i sådana fall din högst subjektiva uppfattning. Har du några exempel?

Ja. En handfull gånger under vår tid på Studio Forum har du resonerat på ett visst sätt som jag sedan har ifrågasatt. Inte sällan har du svarat med att jag bara försöker finta dig med "har du slutat slå din fru"-frågor, istället för att faktiskt bara svara på frågan.

Jag tar det som ett tecken på att du skriver först och tänker sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut!

Svenska arbetare ska åtnjuta svenska regler när de arbetar i t.ex. Polen. Men om de arbetar i Norge ska de åtnjuta Norska regler. Och då är det ju intressant att veta varför du tycker så. Så, varför?

Det finns en massa olika varianter på det du skriver. Skulle man som svensk flytta till Polen, bo där och t ex börja jobba på en inhemsk snickeri-firma, får man nog finna sig i att jobba för polska villkor. Är det däremot ett svenskt företag som skickar dit sina anställda för att göra ett jobb tycker jag att dom ska ha sina svenska regler. I det fallet får man nog anta att det handlar om att svenskarna i det fallet har någon slags kompetens som inte finns i landet dom jobbar i.

Att svenskar som flyttar till Norge och jobbar enligt norska regler är ju samma sak som att jag tycker att polacker som är här och jobbar ska ha villkor enligt svenska regler. Annars får man en lönedumpning som jag tror är dålig i ett större samhällsekonomiskt perspektiv.

Ja. En handfull gånger under vår tid på Studio Forum har du resonerat på ett visst sätt som jag sedan har ifrågasatt. Inte sällan har du svarat med att jag bara försöker finta dig med "har du slutat slå din fru"-frågor, istället för att faktiskt bara svara på frågan.

"Inte sällan av en handfull gånger under vår tid på Studio Forum", vilket väl är närmare något decennium nu, är alltså något jag "brukar" göra? 🙂 Hur var det nu med att tänka igenom det man skrev?

Själv kommer jag just nu bara på en gång. Det var någonting om politik och musik, och då tyckte jag att det var en helt befogad sak att skriva, eftersom frågan du ställde var just av karaktären "har du slutat slå din fru?".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en massa olika varianter på det du skriver. Skulle man som svensk flytta till Polen, bo där och t ex börja jobba på en inhemsk snickeri-firma, får man nog finna sig i att jobba för polska villkor. Är det däremot ett svenskt företag som skickar dit sina anställda för att göra ett jobb tycker jag att dom ska ha sina svenska regler. I det fallet får man nog anta att det handlar om att svenskarna i det fallet har någon slags kompetens som inte finns i landet dom jobbar i.

Att svenskar som flyttar till Norge och jobbar enligt norska regler är ju samma sak som att jag tycker att polacker som är här och jobbar ska ha villkor enligt svenska regler. Annars får man en lönedumpning som jag tror är dålig i ett större samhällsekonomiskt perspektiv.

När du skriver "svenskar som flyttar till Norge" respektive "polacker som är här och jobbar", menar du då som i att arbetarna i fråga flyttar till Norge respektive Sverige för att "bo där och t ex börja jobba på en inhemsk snickeri-firma", eller skiljer du på innebörden för de olika arbetsgrupperna?

"Inte sällan av en handfull gånger under vår tid på Studio Forum", vilket väl är närmare något decennium nu, är alltså något jag "brukar" göra? Hur var det nu med att tänka igenom det man skrev?

För det första: Det är inte bara när jag ifrågasätter som du gärna struntar i att svara icke-undanglidande. Därför kan det mycket väl kunna vara så att du faktiskt "brukar" glida undan, och ibland till och med låtsas om som att du "inte såg" inlägget som ifrågasätter.

För det andra: Det är oerhört fegt att förvanska citat eller att citera någon felaktigt i syfte att förvanska en innebörd.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du skriver "svenskar som flyttar till Norge" respektive "polacker som är här och jobbar", menar du då som i att arbetarna i fråga flyttar till Norge respektive Sverige för att "bo där och t ex börja jobba på en inhemsk snickeri-firma", eller skiljer du på innebörden för de olika arbetsgrupperna?

Svara du på mina frågor så kan jag svara på dina sen.

För det första: Det är inte bara när jag ifrågasätter som du gärna struntar i att svara icke-undanglidande. Därför kan det mycket väl kunna vara så att du faktiskt "brukar" glida undan, och ibland till och med låtsas om som att du "inte såg" inlägget som ifrågasätter.

Skönt för dig att du har andra som tycker som du? Jag trodde att du var såpass trygg i dig själv att du kunde stå för dina egna åsikter.

För det andra: Det är oerhört fegt att förvanska citat eller att citera någon felaktigt i syfte att förvanska en innebörd.

Jag gjorde en sammanslagning av det du faktiskt skrev. Menar du att man kan tolka det du skrev på något annat sätt?

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att du är såhär enkelspårig egentligen. Varför försöka förenkla som du gör? Det finns inte alltid enkla svar på allting.

Själv tycker jag inte att det här är någonting som man kan säga någonting generellt om, att det finns någon "policy" som alltid gäller. Det finns för många faktorer som påverkar och är annorlunda från fall till fall.

I grunden är det ju någon slags rättvisefråga, men det innebär inte att alla alltid kommer att bli helt nöjda.

Men om du har någon lösning som skulle ordna den saken tycker jag att du ska beskriva det! Oavsett om det gäller musik, bygg-sektorn eller någonting annat. Det hade varit väldigt intressant att läsa.

till skillnad från ditt nu väldigt diffusa tassande kring gröten tycker jag det hela är väldigt enkelt

antingen gäller dom avtal där man jobbar - eller så gäller dom avtal där man är anställd

svenska fackföreningars "månande" om dom stackars underbetalda polska byggjobbarna är egentligen bara ett månande om att dom egna medlemmarnas (alldeles för höga i jämförelse med andra yrkesgrupper) löner

polacker ska inte konkurrera om svenska jobbtillfällen - trots att det är en fri marknad i hela eu

är det det man menar med rättvisa tro?

inte för att du ska förväntas svara för svenska byggfacket - men är det det du menar med rättvisa?

hade samma system tillämpats inom prissättning av varor och tjänster - nämligen en övergripande tvingande nivå utan konkurrens - hade man skrikit "kartellbildning!"

i detta fallet kallas det "solidaritet"

Link to comment
Dela på andra sajter

till skillnad från ditt nu väldigt diffusa tassande kring gröten tycker jag det hela är väldigt enkelt

antingen gäller dom avtal där man jobbar - eller så gäller dom avtal där man är anställd

Det är väl ganska exakt just de två alternativen jag bollar med också? 🙂 Men tänk såhär istället, att det i grunden handlar om att garantera rättvisa minimi-löner. Om någon vill betala en svensk på en polsk byggfirma en svensk lön så är det väl bra så? Om man däremot betalar en polack på en svensk firma en polsk lön så blir det ju osund konkurrens och lönedumpning. Vilket har betydligt fler förlorare än vinnare.

svenska fackföreningars "månande" om dom stackars underbetalda polska byggjobbarna är egentligen bara ett månande om att dom egna medlemmarnas (alldeles för höga i jämförelse med andra yrkesgrupper) löner

Vad tjänar en svensk byggjobbare? Och vad borde dom tjäna?

polacker ska inte konkurrera om svenska jobbtillfällen - trots att det är en fri marknad i hela eu

är det det man menar med rättvisa tro?

Jobbar dom för polska löner i Sverige blir det ju en väldigt märklig konkurrens-situation. Det måste du väl ändå hålla med om?

inte för att du ska förväntas svara för svenska byggfacket - men är det det du menar med rättvisa?

Ja, absolut. Vi borde kämpa för att få upp Polen (och andra netto-länder i EU) till en standard som är i nivå med de rikaste länderna. Inte tvärtom. DET (tvärtom alltså) vore orättvist. Typ, "om jag har det dåligt får ingen annan ha det bättre".

hade samma system tillämpats inom prissättning av varor och tjänster - nämligen en övergripande tvingande nivå utan konkurrens - hade man skrikit "kartellbildning!"

i detta fallet kallas det "solidaritet"

Man kan inte alltid göra vilka jämförelser som helst. Det handlar ju om att försöka hantera olika maktbalans-förhållanden så att det blir så rättvist som möjligt för så många som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

slaveri är förbjudet. människohandel. att låsa in folk och utnyttja de e också förbjudet. det finns minimilöner i många branscher. kanske dags för lagstiftning inte bara angående skogsarbetare från rumänien och bärplockare från ukraina utan också låtskrivare från sundbyberg? om skälig ersättning och upphovsrättsrespekt och helt enkelt lagstifta bort styggelser på arbetsmarknaden.

vilket jag anser att es affärsmodell är.

Redigerat av GeorgieFree
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

slaveri är förbjudet. människohandel. att låsa in folk och utnyttja de e också förbjudet. det finns minimilöner i många branscher. kanske dags för lagstiftning inte bara angående skogsarbetare från rumänien och bärplockare från ukraina utan också låtskrivare från sundbyberg? om skälig ersättning och upphovsrättsrespekt och helt enkelt lagstifta bort styggelser på arbetsmarknaden.

vilket jag anser att es affärsmodell är.

Hur mycket tycker du att man borde tjäna på den typen av verk som säljs till ES? Vad är skälig ersättning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon vill betala en svensk på en polsk byggfirma en svensk lön så är det väl bra så? Om man däremot betalar en polack på en svensk firma en polsk lön så blir det ju osund konkurrens och lönedumpning.

mycket märklig jämförelse då polacken i dom allra flesta fall är anställd av ett polskt bolag som är underentreprenör till huvudentreprenören

skulle polacken däremot anställas av det svenska bolaget ska han förstås ha samma lön som alla andra inom sitt kompetensområde

lite märkligt dock att du tycker att en svensk i ett polskt bolag ska tjäna svensk lön - vad tycker hans polska medarbetare om det tror du?

rättvist?

Vad tjänar en svensk byggjobbare? Och vad borde dom tjäna?

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Byggnadsarbetare-2036

dom borde inte tjäna mer än

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Sjukskoterska-1226

eller vad tycker du?

Man kan inte alltid göra vilka jämförelser som helst. Det handlar ju om att försöka hantera olika maktbalans-förhållanden så att det blir så rättvist som möjligt för så många som möjligt.

och det gör man bäst genom att utestänga vissa grupper på en öppen marknad?
Link to comment
Dela på andra sajter

För att gå ännu lite mer on topic på detta ämne hade det varit otroligt intressant att få höra mer om STIM's argument mot det som jag tror de flesta anslutna undrar mest över - Varför man fortfarande inte fritt kan få bestämma själv vilka verk som de ska ha kontroll på eller inte. Det enda som skrivs om är hur de "varnar" för att sälja bort sin upphovsrätt.

De enda ord ang detta jag läst är dessa på STIM's hemsida (här, klicka på första frågan):

"Det fungerar tyvärr inte rent praktiskt gentemot dem vi licensierar musiken till att vissa låtar är undantagna. Men din anslutning är helt frivillig."

ES VD Oscar Höglund skriver i sin bloggpost att det finns detaljerad korrespondens mellan dem och STIM och att de gärna delar med sig det vid intresse. Vet någon om ES gjort detta någonstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

mycket märklig jämförelse då polacken i dom allra flesta fall är anställd av ett polskt bolag som är underentreprenör till huvudentreprenören

Inte alls någon märklig jämförelse, det är ju den snedvridna konkurrensen det handlar om. Det du föreslår är ju bara ett sätt att försöka komma undan de spelregler som arbetsgivare och arbetstagare kommit överens om.

lite märkligt dock att du tycker att en svensk i ett polskt bolag ska tjäna svensk lön - vad tycker hans polska medarbetare om det tror du?

Det tycker jag nämligen genom att skriva vadå?

rättvist?http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Byggnadsarbetare-2036

dom borde inte tjäna mer än

http://www.lonestati...kskoterska-1226

eller vad tycker du?

Jag tycker snarare att det är undersköterskorna som borde få sin lön höjd.

och det gör man bäst genom att utestänga vissa grupper på en öppen marknad?

Du får nog förtydliga dig en hel del om du vill ha något svar där.

Tycker att det är märkligt vad fort folk glömmer. Jag vet inte hur gammal du är, men jag gissar att du är några år äldre än mig (själv är jag 33). Vi har alltså båda far-och morföräldrar (eller kanske t o m föräldrar i ditt fall?) som levt under en tid då man i Sverige skickade militären för att skjuta mot arbetstagare som demonstrerade för bättre villkor.

Och nu sitter du här och försöker argumentera för att man ska låta "fri konkurrens" råda på arbetsmarknaden? Läs lite historia, please...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls någon märklig jämförelse, det är ju den snedvridna konkurrensen det handlar om. Det du föreslår är ju bara ett sätt att försöka komma undan de spelregler som arbetsgivare och arbetstagare kommit överens om.

det jag "föreslår" är ju realiteten: polacken som är anställd i ett polskt bolag tjänar efter det löneläge som arbetstagare och arbetsgivare kommit överens om - i polen

det märkliga i jämförelsen som du nu bortser från är att du påstår att polacken skulle vara anställd i ett svenskt bolag och tjäna enl polskt avtal

Det tycker jag nämligen genom att skriva vadå?

JJRockford, den 2013-03-22 - 22:19, sa:

Om någon vill betala en svensk på en polsk byggfirma en svensk lön så är det väl bra så?

Jag tycker snarare att det är undersköterskorna som borde få sin lön höjd.

inte sjuksköterskorna då?

och om dom kommer upp i samma nivå som byggjobbaren idag - ska byggjobbaren hålla tillbaka sin lön eller ska den stiga också?

Du får nog förtydliga dig en hel del om du vill ha något svar där.

eu är en fri marknad

är det tydligt nog?

det borde det vara

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här diskussionen äcklar mig. Många på forumet här är inte musiker i första hand, de är giriga idioter som tänker mer på pengar än musik. AnthonyS här i diskussionen blir kallad prostituerad, prisdumpare och allt möjligt bara för att han står på sig att han tycker det är kul att lira live utan att ta betalt, som om inte det är precis vad majoriteten av musikerna sysslar med. Fan vad less man blir på att läsa sånt skitsnack! Jag lirar också för att det är kul och för kärleken till musiken och det gör jag precis hur jävla mycket jag vill. Är du ute att tjäna pengar så är det ditt problem, inte mitt och är du inte tillräckligt bra för att de ska betala dig så skyll inte ifrån dig på amatörband som gör det för nöjes skull. Det enda ni tänker på här på forumet är ta mig fan Stim, pengar, ersättning, pengar, pengar, fildelning, pengar...kräks.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

det jag "föreslår" är ju realiteten: polacken som är anställd i ett polskt bolag tjänar efter det löneläge som arbetstagare och arbetsgivare kommit överens om - i polen

det märkliga i jämförelsen som du nu bortser från är att du påstår att polacken skulle vara anställd i ett svenskt bolag och tjäna enl polskt avtalJJRockford, den 2013-03-22 - 22:19, sa:

Om någon vill betala en svensk på en polsk byggfirma en svensk lön så är det väl bra så?inte sjuksköterskorna då?

och om dom kommer upp i samma nivå som byggjobbaren idag - ska byggjobbaren hålla tillbaka sin lön eller ska den stiga också?

eu är en fri marknad

är det tydligt nog?

det borde det vara

Jisses, är du en av de där som tror att "en fri marknad" är lösning på alla världens problem? Läs någon dagstidning någon gång då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jisses, är du en av de där som tror att "en fri marknad" är lösning på alla världens problem? Läs någon dagstidning någon gång då och då.

var det nånstans jag sa det?

jag konstaterade att det är så det är - vilket du borde veta om du nu läst nån dagstidning dom senaste 20 åren

argumenten slut annars ser jag

Link to comment
Dela på andra sajter

var det nånstans jag sa det?

Det är så jag uppfattat hela diskussionen. Men då är vi kanske överens? 🙂 Det är inte ok att konkurrera m h a underbetalda underleverantör t ex här i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...