Jump to content
Annons

Esmix2


hnas

Recommended Posts

Hur funkar ez drum och ez mix 2 tillsammas? Om jag tar en trumloop från Ezdrum och lägger in den i garageband. Sedan vill redigera ex virveltrumman. Om jag då öppnar upp presets för virveltrumman i EZ mix2, kommer jag då ändra alla trummor som används i loopen eller kommer det bara ändra virveln ?

Eller är det så att jag måste klippa ut virveltrumman och lägga den på en separat kanal för att kunna mixa om enbart den ?

Tacksam för svar. Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det ser lite förvirrande ut att läsa men du har säkert koll på att EZdrummer är ett mjukvaruinstrument som spelar upp samplingar och EZ Mix 2 är en "effekt-plugin" ( inom citationstecken innebär att den är som många plug-ins i ett enda verktyg så ordet effekt känns lite missvisande) antingen om du spelar på ett klaviatur som alstrar MIDI-noter eller använder färdiga midi-sekvenser som pluggen har inbyggd .. du måste alltså ha EZ Drummer aktiv i Garageband eller någon annan sequencer för att kunna spela upp trumljuden och sedan lägga EZ Mix på ljudkanalen från EZ drummer..

För att kunna använda EZ Mix 2 på enbart virveltrumman krävs det att du arrangerar om i EZ Drummer så den pluggen skickar ut respektive trumdel på en separat kanal och sedan lägger EZ Mix 2 på den kanalen.

Du lägger sedan en ny instans av EZ Mix 2 på varje kanal du vill processa separat.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!! Som du förstår är jag nybörjare.

Jag brukar spela in ett par spår gitarr och bas. Trummorna tar jag färdiga loopar från EZ Drummer. Jag var lite nyfiken på vilken nytta jag skulle ha av EZ mix 2 efter om hela trumkompet ligger på en kanal. Om jag inte på ett enkelt sätt kan mixa trummorna, trumma för trumma, med hjälp av Ez mix kanske det inte är något jag bör köpa efter som jag då "bara" kan leka med mina gitarrljud.

Jag funderade på om EZmix och EZ drummer är så pass bra synkade att EZmix själv kan separera trummorna utan att jag klipper ut och lägger den trumman jag vill ändra ljud på, på en annan kanal.

Jag förstår att mina frågor är förvirrande då jag inte kan termenoilogin (eller något annat om inspelning), men jag hänger kvar på forumet och snappar upp med tiden 🙂

Redigerat av hnas
Link to comment
Dela på andra sajter

Till och börja med kan du lägga ut trummorna på separata kanaler, basttrumma, virvel osv sedan kan du inserta presets från ezmix på varje kanal för att ändra ljudet tills du blir nöjd. Jag har precis nyligen köpt ezmix2 samt en bundle till med massor med presets från amerikanska producers som låter väldigt bra måste jag säga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Henric.

Hur gör du det ?

lägger du färdigt trummorna för hela låten och klipper sedan ut ex virvlen och lägger den på en annan kanal eller finns det ett enklare sätt att separera trummorna till olika kanaler ?

MVH Hnas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!! Som du förstår är jag nybörjare.

Jag brukar spela in ett par spår gitarr och bas. Trummorna tar jag färdiga loopar från EZ Drummer. Jag var lite nyfiken på vilken nytta jag skulle ha av EZ mix 2 efter om hela trumkompet ligger på en kanal. Om jag inte på ett enkelt sätt kan mixa trummorna, trumma för trumma, med hjälp av Ez mix kanske det inte är något jag bör köpa efter som jag då "bara" kan leka med mina gitarrljud.

Jag funderade på om EZmix och EZ drummer är så pass bra synkade att EZmix själv kan separera trummorna utan att jag klipper ut och lägger den trumman jag vill ändra ljud på, på en annan kanal.

Jag förstår att mina frågor är förvirrande då jag inte kan termenoilogin (eller något annat om inspelning), men jag hänger kvar på forumet och snappar upp med tiden 🙂

Du kan faktiskt lägga EZmix på en kanal trummor och få det att låta tio gånger bättre. Naturligtvis blir det inte CD-kvalité men det låter mycket bättre med EZmix än utan trots att samma effekt påverkar hela trumsetet. Vill du att det ska låta proffsigt måste du separera trummorna på olika kanaler och ta fram olika EZmix på dem. Men det är inte så svårt, det sköter nästan sig självt. Dock blir det tidsödande då det ska mixas rätt. Att virveln låter bra innebär inte att den låter bra tillsammans med de andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Henric.

Hur gör du det ?

lägger du färdigt trummorna för hela låten och klipper sedan ut ex virvlen och lägger den på en annan kanal eller finns det ett enklare sätt att separera trummorna till olika kanaler ?

MVH Hnas

Om du öppnar trummixern i ezdrummer så kan du lägga t ex bastrumma på out 1, virvel på out 2 osv (längst ner på mixern), sen lägger du upp audiokanaler med motsvarande input bastrumma input ezdrummer 1 osv

Sen är det tycker jag en fördel att ligga kvar i midiläge med trummorna, så att man kan gå in och ändra utan att måla in sig i ett hörn i ett för tidigt skede i låtprocessen...ez drummer är ju uppbyggd som en synt med midi och inte audioloopar....

Link to comment
Dela på andra sajter

En audiokanal är ett ljudspår i ditt daw, vilket i detta fallet är Garageband.

Kolla i manualen till Garageband, Där finns det förklarat hur det funkar.

om du har till Ibooks så sök på Garageband där. Det finns några gratis böcker att ta ner som förklarar också en hur det här fungerar.

Lycka till

//Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...