Jump to content
Annons

Vad har ni som gått kostnadsfria utbildningar haft för förkunskaper?


erreth

Recommended Posts

Annons

Gehör är nog väldigt viktigt och att iaf kunna något instrument. Jag sökte musikproduktionsprogrammet på Linnéuniversitetet förra året och kom vidare o fick åka ner på audition, där hade dom 4 olika "prov".

Första va att man skulle visa upp nånting som man producerat själv.

Andra va att man skulle spela ett instrument o sjunga nån låt (man fick 4 o välja på ca 3 veckor innan så man hade tid o öva).

Tredje var att man fick sitta i Logic Pro 9 och göra lite olika grejer typ 1 grej var att man fick en bit av en låt (30-40sec) som man skulle mixa på valfritt sätt sen fick man också återskapa en del samples t.ex fick man en crash cymbal med lite effekter på och 1 utan och skulle återskapa den de hade gjort.

Fjärde "provet" var ett teori och gehörs prov (och som jag fatta de det "viktigaste" provet) där man bl.a fick sitta o lyssna på random piano noter som spelades som man skulle skriva ner på ett notpapper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som intagsprovet på linnéuniversitetet blivit hårdare sedan jag gick där. Men ja, du måste ha viss förkunskap och lite koll på basic musikteori. Finns säkert andra renodlade ljudteknik-utbildningar som inte har någe musikaliska krav men den på linnéuniversitetet innehåller både musikrelaterade ämnen såsom musikteori/ensemblespel/rytmik m.m utöver alla ljudtekniska kurser, och det krävs viss förkunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Gehör är nog väldigt viktigt och att iaf kunna något instrument. Jag sökte musikproduktionsprogrammet på Linnéuniversitetet förra året och kom vidare o fick åka ner på audition, där hade dom 4 olika "prov".

Första va att man skulle visa upp nånting som man producerat själv.

Andra va att man skulle spela ett instrument o sjunga nån låt (man fick 4 o välja på ca 3 veckor innan så man hade tid o öva).

Tredje var att man fick sitta i Logic Pro 9 och göra lite olika grejer typ 1 grej var att man fick en bit av en låt (30-40sec) som man skulle mixa på valfritt sätt sen fick man också återskapa en del samples t.ex fick man en crash cymbal med lite effekter på och 1 utan och skulle återskapa den de hade gjort.

Fjärde "provet" var ett teori och gehörs prov (och som jag fatta de det "viktigaste" provet) där man bl.a fick sitta o lyssna på random piano noter som spelades som man skulle skriva ner på ett notpapper.

Ok, har ju en hel del välgjorda produktioner, har ett öra för vilka toner som låter bra och kan lätt lära in gitarrlåtar, har även bra teknik osv men jag faller nog på teorin då antar jag, har väldigt svårt för färgade ackord

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...