Jump to content
Annons

Kort och enkel fråga om optisk kabel


LejonLeo

Recommended Posts

Ja, denna fråga borde kunna svaras med ja eller nej, ett eller noll så att säga, av någon person som sitter inne med kunskapen. Min fråga är kortfattat följande: Behöver jag köpa en "proffskabel" vid användning av optiska ut och ingångar på mitt ljudkort?

Jag har utökat mitt ljudkort (M-audio projectmix) med 8 st ingångar via ADAT från Octopre mk 2 samt att jag leder ut ljudet från Project mixen digitalt via optisk SPDIF till min Mindprint Trio för bättre kontroll över lyssningen. I dessa kopplingar har jag dragit vanliga konsumentkablar som jag haft till stereo och liknande.

Då hävdar såklart musikaffärer och andra att jag måste byta ut dessa optiska kablar mot bättre och dyrare.

Men varför är det nödvändigt. I och med att det är digitala signaler så borde det antingen vara signal eller så är det ingen signal. Ett eller noll. Det kan väl inte finnas en förlust av signalen som i analoga fall. Och därför borde det vara en totalt onödig utgift med dyra "proffskablar".

Och det är väl likadant med längden. Det hävdas att man behöver en repeater för längre avstånd. Men det märker man väl? Signalen borde helt enkelt sluta fungera om det är nödvändigt med en repeater, den kan ju inte gradvis avta när det gäller digitala signaler.

Eller?

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det blir förluster i optisk kabel också, men upp till 5m så funkar de billigaste plastfiberkablarna precis lika bra som andra, eftersom ljuset inte hinner dämpas så mycket att det påverkar överföringen.

Trams med guldplätering (som det ofta finns på dyrare optiska kablar) är inget att bry sig om eftersom det enbart har med designen att göra - och svindyra glasfiberkablar är bara meningsfullt när det behöver vara långa kablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det finns skillnader mellan kablage även vid digital tos/coax-överföring, men det är nog inte alls lika påtagligt som vid analogt.

Vissa kablar orsakar mer jitter eller genomför en överföring som på olika sätt blir något bättre/sämre. Det är ingen som riktigt vet varför (såvitt jag vet), så tror inte heller det kan sättas samman med pris eller kvalitét på nåt påtagligt sätt.

Händer väl ibland att säljare kan pracka på folk saker man egentligen inte behöver, men det är inte helt osant att kablage kan påverka även vid digitalt. Fundera på om personen du talade med verkar vara en sån person som besitter djupkunskaper inom området. Om inte, så kanske det är troligare att han är lite "dyrare är bättre"-kille, eller bara vill dra in lite extra para.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...