Jump to content
Annons

CC ändrar sig själv


Frekvens

Recommended Posts

Började denna tråd i Hårdvarusynthdelen, men i skrivande stund upptäckte jag mer "problem"

Har ett projekt uppe med:

JP8080 (automatiserad på cc74 - Cutoff frequency)

2x Monolouge (använt mod- och pitchhjul)

JP'n ändrar bland annat sin Pitch envelope (tror jag, det stämmer ur sig och låter som en katt som inte mår så bra)

Trodde samma sak hände med Monolougerna, men där slogs "glide" på.

- Detta händer inte på samma ställe i projektet, utan lite random från gång till gång jag spelar upp.

- Har kopplat bort midi in från alla midikanaler, problemet kvarstår.

- Vad kan det bero på tror ni? Wifi/mobil/trådlöst tangentbord+mus/?

- Midi från JP'n går via Midisport 1x1.

I övrigt känns det som jag kan få bukt med ett gammalt problem samtidigt:

i JP'ns fönster dyker en liten asterisk upp om man ändrar ett laddat ljud. Har hänt flertal gånger att den har dykt upp utan att jag har gjort någonting OCH utan att ha Cubase startat. Det spökar i min daw.

Har ni någon midiutrustning som lever eget liv?

Redigerat av Frekvens
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vissa, eller rättare sagt ganska många ur min egen arsenal av mjuka effekter och instrument skickar även ut midi-data när de spelar upp och det finns en chans att den även då spelar upp CC meddelanden som registreras på de MIDI input-kanaler som står på "Any".

Jag vet inte hur din JP fungerar men jag tror även att någon eller några av mina hårda (externa) syntar även skickar ut midi när de spelar upp ljud.

Kolla i CC-lane ( Längst ner i Keyeditorn) vilka CC-meddelanden som finns inspelade, det blir en liten asterisk framför de controllerna som använts.

Jag tror inte du har några spöken på loftet 🙂

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...