Jump to content
Annons

Dan Ö

Recommended Posts

Hej!

För er som inte redan läst på vår studiobyggartråd, http://forum.studio....m/#entry1440207 så har jag och min kompis Fredrik en analog inspelningsstudio i Stockholm ( MISSING MAN Recordings ). Eftersom det kanske finns några som också är intresserade av detta så tänkte jag starta en tråd och berätta lite.

Vi spelar alltså in på rullband ( men även digitalt ) men det innebär inte att vi är helt konservativa utan det finns lite av både nytt och gammalt i studion. Därtill så är vi till stor del inriktade på musik spelad live dvs vi jobbar inte så mycket mot midi och samplingar. Vårt studiorum är på ca 80kvm vilket också tillåter livetagningar och inspelning med rymd.

Utrustningslistan ser i dagsläget ut så här; http://www.missingma...Utrustning.html

Jag fyller väl på med lite kuriosa här snart, men ifall någon är nyfiken på något så är det bara att fråga på.

MVH/Dan

Redigerat av Dan Ö
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Läckert retro!!

Tack!, Vad kul att du gillar det! 🙂 Vi försöker hålla samma stil igenom. Det har gett mycket bra respons ifrån kunder däribland ett par förfrågningar om att få spela in musikvideo m.m. vilket är kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig studio ni har! Kul också med blandningen analogt / digitalt.

Tack! Ja, somliga tycker bara analogprylarna är ett otyg, men vi gillar att hålla på med det. Kom gärna förbi någon gång ifall du har lust.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser otroligt vackert ut. Förmodar att det låter lika bra. 🙂

Tack så mycket!

Visst låter det bra men att det också är rätt feeling och arbetstänk är minst lika viktigt. När det kommer till kritan så tycker jag att en väl skriven och framförd låt är det absolut viktigaste men sen får det ju också gärna låta bra. Jag har varit i och sett så många väldigt tråkiga och oinspirerande studios. Jag är själv musiker och kan tycka att det kan vara svårt att prestera när man inte har någon feeling alls. Det är något som också kanske kan vara värt tänka på för de som gör sina rum helt raka och kanske helt döda. Ibland vill man t.ex. som trummis få lite extra basskjuts ifrån rummet eller som violinist ha lite efterklang för att intonera rätt eller som en saxofonist som besökt oss ett antal ggr tycker att rymden ger rätt känsla och då gör det mer inspirerande och roligt att spela.

Ett annat sak med analoginspelningen är att det tenderar att låta bra direkt. När man går in i kontrollrummet och lyssnar så vill man kanske inte alltid höra, "bra spelat, ljudet fixar vi sen". Hör man direkt att det kan låta bra så blir man lite mer motiverad i fortsättningsarbetet. Några tankar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!, Var även inne på din site. Top Floor studion var ju inte att leka med, vilka fantastiska lokaler ni har! Finns ni också i Stockholm?

Nä, i Göteborg. Har av någon anledning aldrig hamnat i sthlm.

Ja, lokalerna är jättetrevliga, men det är studions tredje adress. Förhoppningsvis är det ju kunnandet mer än lokalerna som gör studion och dess rykte 🙂 Men vem vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Ett annat sak med analoginspelningen är att det tenderar att låta bra direkt. När man går in i kontrollrummet och lyssnar så vill man kanske inte alltid höra, "bra spelat, ljudet fixar vi sen". Hör man direkt att det kan låta bra så blir man lite mer motiverad i fortsättningsarbetet. Några tankar... 🙂

Precis! Jag har en liten hobbystudio/replokal där jag, pga uselt datakunnande, byggt nästan allt själv (skryt...) och kör helt analogt. Rörmickar (Gyraf G7:or), Preamps (Pultec MB1:or och Gyraf G9), kompressorer (LA2:a och en 1176) Mixerbordet är ett gammalt hemmabygge med 8 st Quad preamps, rör raktigenom, förutom i 1176:an då. Visserligen in i datorn men det är bara för att det är så lämpligt. MEN... Det som gör det så trevligt är att alla säger att det låter så bra direkt :-) Duktiga musiker och bra ljud gör susen för kreativiteten, och inspelningstekniker arbetslösa... ;-)

By the way: Härlig arbetsplats ni har!

Redigerat av Morganfield
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Jag har en liten hobbystudio/replokal där jag, pga uselt datakunnande, byggt nästan allt själv (skryt...) och kör helt analogt. Rörmickar (Gyraf G7:or), Preamps (Pultec MB1:or och Gyraf G9), kompressorer (LA2:a och en 1176) Mixerbordet är ett gammalt hemmabygge med 8 st Quad preamps, rör raktigenom, förutom i 1176:an då. Visserligen in i datorn men det är bara för att det är så lämpligt. MEN... Det som gör det så trevligt är att alla säger att det låter så bra direkt :-) Duktiga musiker och bra ljud gör susen för kreativiteten, och inspelningstekniker arbetslösa... ;-)

By the way: Härlig arbetsplats ni har!

Tack! Det låter som ett trevligt upplägg för inspelning. Man får bara akta sig så att all elektroniken inte äter upp en och tar all tid ifrån det faktiska inspelandet. Något som man ibland kommer på att det kanske gör... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi håller på att uppgradera vårt kontrollrum och det börjar bli klart. Lite fix kvar. Vi är som sagt inte riktigt klara ännu men redan nu så har det blivit en avsevärt stor förbättring av akustiken med en jämnare frekvensåtergivning. Så här ser det ut just nu.

bild_zpsd15f8bbe.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...