Jump to content
Annons

Finns det en 1.2.3 mixer i Cubase ?


Kr-illo

Recommended Posts

Hej alla glada Cubase anvĂ€ndare. 😄

Jag har nu skaffat Cubase 6.5 och Àr vÀldigt nöjd med det.

KÀnner att jag fortfarande har mycket kvar att lÀra mig, ("nybörjare")

Men nu undrar jag om det Àr möjligt att fÄ olika mixar pÄ sin lÄt?

Ska försöka förklara enkelt.

TÀnk dig att du lÄnar en NY bil, men du mÄste stÀlla om bilsÀtet eftersom det Àr sÄ trÄngt.

Efter ett par olika instÀllningar sÄ kÀnner man sig nöjd, och bestÀmmer sig för att spara sin position pÄ den programerbara bilstolen.

NÀr bilen lÀmnas tillbaka till fordonets Àgare, sÄ kan hon/han enkelt ÄtergÄ till tidigare instÀllningar med ett enkelt knapptryck.

Finns det en sÄdan instÀllning i Cubase ?

Jag förstÄr ju givetvis att man kan göra en kopia av sin lÄt för att sedan mixa om den,

men jag vill ju höra skillnaden med ett enkelt knapptryck.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Bra frÄga.

Har sjÀlv letat lite efter detta men inte hittat nÄgot. Men det borde ju finnas, sÄ hoppas nÄgon vet nÄgot.

Cubase 7 har ju en helt ny mixer, det kan ju vara sÄ att det finns dÀr.

Redigerat av mrpimmy
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hmmmm...sÄ otroligt smidigt hade det ju varit i alla fall.

cubase 7? njaa.... kĂ€nner inte för att uppdatera mig just nu, med tanke pĂ„ att jag nyss skaffat 6.5 đŸ˜Č

Det finns kanske ett sÀtt att "lura" cubase,?... men men... vÀntar pÄ fler smarta lösningar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur nyss skaffade du Cubase 6.5? Om det Àr registrerat hos Steinberg efter ett visst datum (har för mig att det var runt den 25:e okt) sÄ har du fri uppgradering till 7:an..

Det var en bra frÄga....men jag tror att jag köpte det för ca 6-8 mÄnader sedan. SÄ en uppdatering för min del skulle nog kosta ca 1200 kr

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har Cubase 7 och vet med all sÀkerhet att en "ny" sk. A/B-funktion Àr implementerad, Ätminstone för plugins. Jag Àr dock inte lika sÀker pÄ om det gÄr att A/B'a en hel mix, men desvÀrre nÀstan helt sÀker pÄ att dessa A/B-varianter inte gÄr att spara till en senare session.. Om du förstÄr vad jag menar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har Cubase 7 och vet med all sÀkerhet att en "ny" sk. A/B-funktion Àr implementerad, Ätminstone för plugins. Jag Àr dock inte lika sÀker pÄ om det gÄr att A/B'a en hel mix, men desvÀrre nÀstan helt sÀker pÄ att dessa A/B-varianter inte gÄr att spara till en senare session.. Om du förstÄr vad jag menar.

Hmm...ok. det lÄter ju ganska fint att cubase 7 har lite nya finesser... har tittat runt lite pÄ youtube nu, och hittade faktiskt en bra beskrivning pÄ hur man anvÀnder sig av sin mixer-setup.

Den var riktigt hjÀlpsam.!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

http://www.youtube.com/watch?v=U8tT_VbW9Aw HÀr förklara en snubbe hur man gör (7:20)

Detta Àr ju vÀldigt hjÀlpsamma och bra tips. Tycker dock inte att det gör ditt problem enklare? HÀr kan du aldrig spara din mix, reglarnas position. Skulle vara kul och veta om det funkar i 7an. Jag kör 5 an.

Redigerat av mrpimmy
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr vÀldigt enkelt. Du sparar den första mixen som en version. Sen hoppar man vidare till nÀsta som man sparar som en ny version. NÀr man sen vill jÀmföra dom sÄ Àr det bara att ladda upp bÄda samtidigt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr vÀldigt enkelt. Du sparar den första mixen som en version. Sen hoppar man vidare till nÀsta som man sparar som en ny version. NÀr man sen vill jÀmföra dom sÄ Àr det bara att ladda upp bÄda samtidigt.

Det har jag kört nÄgon gÄng. Men om jag har en del pluggar i projektet sÄ tar det en himla massa tid eftersom varje projekt behöver ladda om pluggarna.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det har jag kört nÄgon gÄng. Men om jag har en del pluggar i projektet sÄ tar det en himla massa tid eftersom varje projekt behöver ladda om pluggarna.

Det Àr tyvÀrr nÄgot du aldrig kan komma ifrÄn i vilket fall, den absolut största delen av en mix Àr just pluggarna, och varje gÄng man byter mix sÄ mÄste allt omsyncas. Vilket tar en hel del tid.

SÄ Ätminstone jag alltid gör nÀr jag fixar mixar dÀr delar lÄtit annorlunda hemma Àn i studion, Àr att ladda in den inbrÀnda filen direkt till projectet med ett nytt track. Sen Àr det vÀldigt enkelt att analysera varför inte det enskilda ljudet ville funka i andra högtalare genom att sola just den kanalen (glöm inte att ha den pÄ mute nÀr du lyssnar pÄ den nya versionen), och se till sÄ man inte gör om samma sak igen :-)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nja....bÄde JA & Nej...detta löste inte hela mitt problem.

Nu vet jag i alla fall att det gĂ„r att spara olika mixar. FörstĂ„r inte riktigt varför man kan save/load Channel Wiew Set, och sedan med ett enkelt knapptryck vĂ€lja sin favorit (Live) men inte sin mixersetup 🙁

DÄ mÄste man ju höger klicka pÄ sitt mixerbord och sedan vÀlja Load All Mixer Settings. Hmmmm....saknar fortfarande A-B knapp till den funktionen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nja....bÄde JA & Nej...detta löste inte hela mitt problem.

Nu vet jag i alla fall att det gĂ„r att spara olika mixar. FörstĂ„r inte riktigt varför man kan save/load Channel Wiew Set, och sedan med ett enkelt knapptryck vĂ€lja sin favorit (Live) men inte sin mixersetup 🙁

DÄ mÄste man ju höger klicka pÄ sitt mixerbord och sedan vÀlja Load All Mixer Settings. Hmmmm....saknar fortfarande A-B knapp till den funktionen.

BerÀtta om du hittar nÄgot.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...