Jump to content
Annons

Risk för fasfel?


stol

Recommended Posts

Hej!

Lägger effekt på röst och använder en effekt som heter vocal strip effekt i sonar. Lägger på den effekten som en send till en separat stereo bus.

Som jag har förstått (är nybörjare) så ska inget torrljud flyta ut genom bussen man sänder till. För då kan det, sedan när ljuden strömmar samman igen, bli fasfel, har jag hört. Den aktuella vocal strip effekten har inte möjligheten att strypa torrljudet, antar att effekten egentligen inte ska användas på detta vis (som även namnet strip kanske antyder?) Men grejen är att jag tycker det blir bra att göra så här, låter bra och jag kan eq:a effekterade signalen separat. Något fasfel hör jag inte heller. Tyvärr är det en del artifakter i själva röstwavfilen pga av klantande (lång historia : ), men det blir inte mer av effektsenden vad mina öron hör.

Hur ska jag göra, lita på mina orutinerade öron, att detta låter bra, eller undvika den här lösningen?

Vänligen

Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag känner inte till tekniken du beskriver i Sonar (kan ej Sonar) men tror nog du kan lita på dina öron i det här fallet 🙂

Det är värre om det gäller små fasfel mellan left o right.

Ett test du kan göra är att lyssna i mono, medan du stänger av o sätter på signalkedjan du beskrev ovan. Blir ljudet något lägre när du slår på (både lyssna o kolla på mätarna) så är det inte omöjligt att du kan ha ett litet fasfel. Men eftersom du inte hör nåt, så är det säkert lugnt. Och har du ett litet fasfel, av det slag du beskriver, så är det liksom inte hela världen ändå. Fasfel, i ett ljud från två källor, brukar man höra någorlunda tydligt.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...