Jump to content
Annons

Ljudkort som har egen mjukvarumixer


Baktakt

Recommended Posts

Tjo,

Tomten glömde bort mig i år så nu verkar det som om jag får köpa mig en egen julklapp....Tänkte uppgradera med ett nytt ljudkort, men har då upptäckt att det följer med någon sorts mjukvarumixer ihop med ljudkortet...? Kan inte riktigt begripa vad det kan vara bra till då jag själv kan adressera utgångar via Cubase...

Så, tex. ett focusrite saffire pro 40, -kan man skippa fåneriet med mjukvarumixern och bara köra via Cubase?

Tjohopp!

Redigerat av Baktakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en VSL-mixer i mitt Presonus Audiobox 44VSL, det är egentligen helt oandvändbart i studio-sammanhang, men skitbra att ha då det ger mig möjligheten att göra mindre mixning med fyra line/mick-ingångar i live-sammanhang. Det är egentligen ett lättare sätt att styra ljudkortet när du inte använder det med något DAW-program vad jag har förstått, förutsatt att jag förstår vad du menar 🙂 "mjukvarumixern" är troligtvis drivrutinerna för ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med RME-ljudkort, som har en väldigt omfattande DSP-mixer inbyggd.

Fördelen är att man kan göra alla sorters routing i ljudkortet och det begränsas bara av antalet in- och utgångar - och slipper bry sig om latency.

Det går exempelvis att skicka inkommande signal till en extern effekt som enbart används i medhörningen, skicka returen från effekten till vissa utgångar, men inte till andra - och skicka insignalen obehandlad direkt till Cubase. Man kan också sätta upp individuella monitormixar till alla utgångar, om det är många musiker som spelar in samtidigt.

Det som görs direkt i ljudkortets mixer blir dessutom helt oberoende av latency, eftersom man inte behöver låta datorn hantera ljudet innan det går ut till medhörningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Claes påpekar så är själva ljudkortets egna mixer väsentlig för att kunna skräddarsy ljudkortet så det funkar precis som du vill med din setup. Så det fungerar

med dina outboards med dina olika lyssningar etc. Alla bra ljudkort har egen mixer där man ställer in alla in/utgångar. Du behöver egentligen bara göra det en gång

för alla så att du får en skräddarsydd setup som funkar precis som du vill ha det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I regel så brukar alla in/utgångar, S/PDIF osv komma med när man installerar drivrutinerna till ljudkortet. Sedan att man

tex i Cubase kan välja ut vilka kanaler, routing mm som man vill använda räcker gott och väl. Det enda skälet att använda

kortets egna mjukvarumixer är isåfall i livesamanhang för att styra kanalerna.

Vissa ljudkort som Motu mk828mk3 har egna effekter som är smidiga att använda med kortets mixer.

http://www.motu.com/products/motuaudio/828mk3

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortets mixer kan ofta styra medhörning direkt i hårdvaran och då slipper du latencyn/fördröjningen av ljudet om du vill ha medhörning och lyssnar via din DAW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...