Jump to content
Annons

Tips på digitalt trumset till nybörjare?


proptastic

Recommended Posts

Hej Studio forum!

Jag tittar efter mitt första digitala trumset - har aldrig spelat trummor men vill börja.

Bor i Stockholm och har kikat på HXM-HD008 på JAMs hemsida, är detta något att ha?

http://www.jam.se/slagverk/trummorstativ/A49743/

Finns det några andra trumset/tillverkare som räknas som bra?

Vill gärna köpa i butik.

Vad behöver man förutom själva setet? (Extra pinnar? adaptrar till hörlurar eller rentav specialhörlurar?)

Angående koppling till dator står det på vissa trumset på JAMs hemsida:

USB-porten är kompatibel med Windows XP / Vista

Är det vanligt att trumset ej fungerar korrekt i Win7 / Win8?

Tacksam för all er input.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har även hittat Yamaha DTX500K

http://www.prisjakt....kt.php?p=901250

Den ser grym ut och har bra recensioner, men ingen USB-kontakt. Då måste man alltså ha en MIDI -> USB-converter? Vilken bör man köpa då? (Har läst att billigare varianter har problem med många slag samtidigt).

Alesis DM6 (USB Kit) verkar också vara riktigt bra? Åsikter om denna?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=907413

Redigerat av proptastic
Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)

Hej Studio forum!

Jag tittar efter mitt första digitala trumset - har aldrig spelat trummor men vill börja.

Bor i Stockholm och har kikat på HXM-HD008 på JAMs hemsida, är detta något att ha?

http://www.jam.se/sl...rstativ/A49743/

Finns det några andra trumset/tillverkare som räknas som bra?

Vill gärna köpa i butik.

Vad behöver man förutom själva setet? (Extra pinnar? adaptrar till hörlurar eller rentav specialhörlurar?)

Angående koppling till dator står det på vissa trumset på JAMs hemsida:

USB-porten är kompatibel med Windows XP / Vista

Är det vanligt att trumset ej fungerar korrekt i Win7 / Win8?

Tacksam för all er input.

Har även hittat Yamaha DTX500K

http://www.prisjakt....kt.php?p=901250

Den ser grym ut och har bra recensioner, men ingen USB-kontakt. Då måste man alltså ha en MIDI -> USB-converter? Vilken bör man köpa då? (Har läst att billigare varianter har problem med många slag samtidigt).

Alesis DM6 (USB Kit) verkar också vara riktigt bra? Åsikter om denna?

http://www.prisjakt....kt.php?p=907413

Även om utvecklingen gått framåt så gäller i huvudsak fortfarande att man får vad man betalar för. Problemet du nämner med många slag samtidigt brukar kallas för "kulspruteeffekten", alltså man får ett onaturligt smattrande ljud när man slår snabba slag på samma trumma. Elektroniken hänger helt enkelt inte med. Det här problemet, samt en "plastigare" spelkänsla, är något man normalt får finna sig i med digitaltrumseten i lägre prisklasser även om trumljuden i sig kan låta ganska bra.

Trumpinnar (stockar) tror jag inte ingår i seten, men de kostar inte så mycket och håller längre med digitalset än vanliga trummor. Vanliga hörlurar funkar.

Ska du spela in trumspår i ett inspelningsprogram eller använda andra mjukvaruljud? Om inte behöver du inte bekymra dig så mycket om hur du ansluter till dator. Trummorna måste inte vara kopplade till en dator för att kunna spelas på.

Jag har inte spelat på några av de seten du nämner så jag kan dessvärre inte bedöma skillnaden. Kan bara rekommendera att gå till några butiker och testa själv hur det känns och låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om utvecklingen gått framåt så gäller i huvudsak fortfarande att man får vad man betalar för. Problemet du nämner med många slag samtidigt brukar kallas för "kulspruteeffekten", alltså man får ett onaturligt smattrande ljud när man slår snabba slag på samma trumma. Elektroniken hänger helt enkelt inte med. Det här problemet, samt en "plastigare" spelkänsla, är något man normalt får finna sig i med digitaltrumseten i lägre prisklasser även om trumljuden i sig kan låta ganska bra.

Trumpinnar (stockar) tror jag inte ingår i seten, men de kostar inte så mycket och håller längre med digitalset än vanliga trummor. Vanliga hörlurar funkar.

Ska du spela in trumspår i ett inspelningsprogram eller använda andra mjukvaruljud? Om inte behöver du inte bekymra dig så mycket om hur du ansluter till dator. Trummorna måste inte vara kopplade till en dator för att kunna spelas på.

Jag har inte spelat på några av de seten du nämner så jag kan dessvärre inte bedöma skillnaden. Kan bara rekommendera att gå till några butiker och testa själv hur det känns och låter.

Tack för feedback & tips!

Jag vill gärna ha möjlighet att ansluta till en dator för användning med ett musikprogram (FL Studio eller likn.) - Agerar trumseten med USB-anslutning då som virtuella MIDI-instrument?

Jag kollar huvudsakligen topplistan på Prisjakt, här är den:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&o=lokal_rank&lb=698#prodlista

Finns det någon modell där som är schysst (bra tradeoff mellan pris/kvalitet).

Har kikat lite på Roland HD-3. Gillar att den har en "specialtrumma" med bättre känslighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev ett jättelångt inlägg igår och råkade komma åt baksteg så all text försvann.. Men vi kör en kort variant: 1. Vad har du för krav inom, låt säga 1 år och 2. Har du lyhörda grannar?

Tycker det första kitet ser bra ut med tanke på pads'en men svårt att säga rent spelmässigt hur de känns och hur de triggar.

Jag tycker däremot att Trumljuden i de flesta moduler i den här prisklassen ( och tyvärr även dyrare E-kit ) låter rätt halvkackigt om du ska göra annat än 80-tals New Wave musik så att trigga tycker jag du ska ha som utgångsläge. Det första kitet du länkade till kör MIDI via USB så det kommer funka mot ex FruityLoops eller vilken annan sequencer som helst.

Ang. att USB anslutningen måste vara compliant med operativet är ett absolut krav om du kör MIDI via USB, annars lär det inte funka vad du än gör, men de som tillverkar trum-moduler idag med MIDI via USB lär ha MINST WIndows 7 i åtankarna så jag tror med 98% säkerhet att det inte ska innebära problem.

Trummorna kommer inte upp som ett instrument i ditt DAW utan det är MIDI-not data som skickas när du spelar på pad's och cymbaler för att spela upp ljud i något mjukvaruinstrument som ex. Superior / EZ-drummer, Addictive drums, Steven Slate m.f.l och om inte trum-modulen har MIDI via USB får du köpa ett enkelt MIDI till USB interface för nån hundring, gärna något märke som inte heter "noname".

Ang. Rolands pads och framförallt Mesh-head pads'en ska du känna till att deras triggning sitter mitt i "trumman" och ger ifrån sig en rätt hopplöst hög triggsignal till modulen eller det mjukvaruinstrument du triggar när man träffar där.. och när man spelat ett tag så händer det väldigt ofta.. jag blir ordentligt störd att ha i bakhuvudet när man spelar att INTE försöka träffa i mitten.. å andra sidan köpte jag inte heller ett Roland-kit så det går ju nu på ett ut 🙂

När du säger att du bor i Stockholm så ta dig ned til JAM, Deluxe Music eller allra helst Slagverket här på söder ( Slagverket har nog allt ifrån 25,90:- till 60.000 uppställt för test ) och då kan du ju avgöra själv ljudnivå och ljudkvalité till pris/prestanda.

Lycka på.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Som Lundin säger tycker jag att du ska ta tids- och rumsperspektivet i beaktande. Hur ser det ut där du bor? Med gummipads kan det bli hyfsat mkt högre om det vill sig illa, och det kan komma att störa kinkiga närboende. Som tidigare sagt får du också vad du betalar för. Om du är helt grön kan ett enkelt med gummipads som triggar bra funka (ex Yamaha's dtx500), men andra typer av slagytor är många ggr att föredra. Antingen s k mesh heads (nätskinn), eller Yamaha's senaste TCS (silikon med luftbubblor) som jag själv använder. Det kostar därefter tyvärr, så det är upp till din budget. Du vill ju dock ha ett kit som går att spela på ett tag. Hur det där Alesis-kitet funkar kan jag inte uttala mig om, men på ytan verkar det ju bra och så. Frågan är hur det triggar och känns när man väl sitter där. Kommer du att lägga ner många timmar om dagen?

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh.. just det, det var fler länkar och jag minns att jag skrev lite om Alesis som jag också provat

Just på det Alesis-kitet du länkar till har de gjort en annan lösning som inte låter fullt så mycket som Rolands gummipads, dock inte så långt ifrån.. Tänk bara på att Alesis andra DM-kit med hårda "plast-skinn", alltså riktiga skinn över dämpmaterialet och triggmicken låter av bara H%¤&/(VETE nästan oavsett hur du spelar.. så i det läget bör du bo i villa, annars lär du bli vräkt 😄

Tror att det var Becker här på forumet som konverterade ett dyrare DM-kit till mesh-heads med bra resultat

Aight.. lycka till igen då.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Slutade med att jag köpte ett Roland TD4-KP.

Jag är överlag nöjd med hur det låter och byggkvaliten, men kan tycka att man måste slå lite väl hårt för att hihatsen ska trigga.

Men det är mitt första set så jag kanske bara måste lära mig att slå lite hårdare. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det finns inställningar för sensitivity i modulen som fixar den biffen 😉 (har själv en td4k2, så det bör väl vara samma modul?)

Tack! Hittade till slut denna inställning, och det går att justera ljudet så att det blir som man vill ha det!

Det löste inte problemet med att få hihaten att trigga på väldigt svaga stötar (tror det är en hårdvarubegränsning, stör ej under vanligt spelande), men nu måste man inte slå som en galning för att få ordentligt ljud. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Hittade till slut denna inställning, och det går att justera ljudet så att det blir som man vill ha det!

Det löste inte problemet med att få hihaten att trigga på väldigt svaga stötar (tror det är en hårdvarubegränsning, stör ej under vanligt spelande), men nu måste man inte slå som en galning för att få ordentligt ljud. 🙂

Många moduler har problem med riktigt låga velocitynivåer så det är nog inget specifikt problem med ditt TD 4. När du nämner "svaga stötar" renderar det mig istället att tror att du kanske valt trumstockar tjocka som blompinnar.. då blir det ju fröken-aktigt trumlir automatiskt..om du kör American Heavy 2B slår du med pondus oavsett du vill eller inte 😄..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

När du nämner "svaga stötar" renderar det mig istället att tror att du kanske valt trumstockar tjocka som blompinnar.. då blir det ju fröken-aktigt trumlir automatiskt..om du kör American Heavy 2B slår du med pondus oavsett du vill eller inte 😄..

Aha, spännande! Fick med ett par när jag köpte setet, 5A står det på dem, rätt tunna.

Får testa något grövre helt enkelt, tack för tipset! 😎

Redigerat av proptastic
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, spännande! Fick med ett par när jag köpte setet, 5A står det på dem, rätt tunna.

Får testa något grövre helt enkelt, tack för tipset! 😎

Hehe.. nä.. ta det lugnt bara, det var bara symbolik i att just blompinnar inte väger något och du då måste slå rätt ordentligt för att komma upp i något som kallas i närheten av velocity men eltrummor och främst plastcymbaler gillar generellt inte att man spelar på samma sätt som på akustiska... tror faktiskt att de stockarna jag kör med nu är 5A även om de är aningens för tunna vilket jag personligen tycker påverkar balansen i spelet, däremot studsar stockarna mer på mesh-skinn så det blir någon konstig kompensation där..

..Jag vill ju inte heller att du lägger upp en bild på dina söndertrashade eltrummor där du står med ett par stockar som väger 1Kg styck 😄

Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh.. just det, det var fler länkar och jag minns att jag skrev lite om Alesis som jag också provat

Just på det Alesis-kitet du länkar till har de gjort en annan lösning som inte låter fullt så mycket som Rolands gummipads, dock inte så långt ifrån.. Tänk bara på att Alesis andra DM-kit med hårda "plast-skinn", alltså riktiga skinn över dämpmaterialet och triggmicken låter av bara H%¤&/(VETE nästan oavsett hur du spelar.. så i det läget bör du bo i villa, annars lär du bli vräkt 😄

Tror att det var Becker här på forumet som konverterade ett dyrare DM-kit till mesh-heads med bra resultat

Aight.. lycka till igen då.

Det pratas om mig ser jag! =)

Precis, jag byggde om mitt DM kit till meshpads och det funkar skitbra! Såg att TS redan köpt sig ett set men om det finns nån annan som är sugen på ett billigt meshkit så kan jag verkligen rekommendera Alesis DM10. Ljudnivån från padsen original är horribelt högt men efter konverteringen så blev det 100 gånger bättre.. Känslan är dessutom sjukt mycket bättre!

Jobbet tar ett par timmar att göra på ett helt kit men det är inte speciellt komplicerat och inte heller speciellt dyrt. Dyraste delarna i konverteringen är meshskinnen. Jag köpte förhållandevis billiga skinn och har för mig att prislappen för konverteringen landade under 500 spänn... Ett DM10 kit bör väl gå att hitta under 5 tusen numera....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...