red_house_painter Posted March 13, 2005 Share Posted March 13, 2005 Tänkte köpa mig ett par aktiva monitorer. Vet dock inte vilka jag ska satsa på. Tycker att $300 är tillräckligt för att pröjsa för ett par. Ska nämligen köpa dem i usa nu när jag är där. Det står mellan ett par M-audio BX5 och ett par Event TR5. Vilka är fördelarna med dessa? Finns det några andra jag borde kolla upp i denna prisklassen? Har inte kunnat lyssna på de olika monitorerna så jag har ingen koll. Så jag går lite efter min och förhoppningsvis eran erfarenhet! Har testat ett par M-Audio DX4 och de lät ju rätt bra. Lite för "tajta" kanske. Men helt dugliga för den pengen. Så vad säger ni? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted March 13, 2005 Share Posted March 13, 2005 300USD är inte mycket för ett par monitorer. I den prisklassen skulle jag främst titta på passiva modeller och ha ett hyggligt separat slutsteg till dem, i stället för att ta ett par aktiva där tillverkaren har snålat in på kvaliteten på filter och slutsteg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jazzman Posted March 13, 2005 Share Posted March 13, 2005 Sen är det grymt viktigt att lyssna och tycka själv också.. alla tycker olika och använder monitorer till olika musik. Att inte lyssna själv är typ som att köpa skor på nätet 🙂 .. Värt att kolla upp kan vara phonic P5A och tapco S5. Kostar kanske lite mer än 300.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
red_house_painter Posted March 13, 2005 Author Share Posted March 13, 2005 Nej det kanske inte är så mycket pengar. Men det är så mycket jag har kvar! Ändå om jag skulle lyssna in mig på dem så tror jag ändå det är en bra grund att börja med. Jag har heller inte råd att skaffa en separat förstärkare till dem. Att färga ljudet är inte det första jag tänker på just nu. Bara att jag ska ha ett fungerande par monitorer som låter som dom ska. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dbd Posted March 13, 2005 Share Posted March 13, 2005 300USD är inte mycket för ett par monitorer.I den prisklassen skulle jag främst titta på passiva modeller och ha ett hyggligt separat slutsteg till dem, i stället för att ta ett par aktiva där tillverkaren har snålat in på kvaliteten på filter och slutsteg... Skulle sagt samma sak som Claes om du inte haft Event TR5 på listan. För de är riktigt jäkla bra för sitt pris! Link to comment Share on other sites More sharing options...
red_house_painter Posted March 13, 2005 Author Share Posted March 13, 2005 Har du sådana själv? Har varit runt hos en massa människor som haft just Event monitorer. Tycker dom låter så grymt klart och ofärgat. Men jag har aldrig varit i närheten av ett par TR5. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tryff Posted March 13, 2005 Share Posted March 13, 2005 köper du i usa så skall du naturligtvis köpa några som e billigare där än i europa Hur mycket är lite varierande på tillverkare... Annars tycker jag nog att behringer 2030A är givna.... Men ännu hellre göra som claes säger och välj passiva för den pengen... Det har jag gjort 2031P..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dbd Posted March 13, 2005 Share Posted March 13, 2005 Nopes men jag har lyssnat på dem. Både Events TR-serie och 20/20 BAS är kanonmonitorer, rekommenderas starkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
red_house_painter Posted March 13, 2005 Author Share Posted March 13, 2005 okej. jag kanske ska kolla upp passiva då!!!!! 🙂😕 vad för sorts förstärkare ska jag isåfall ha? Och vad kostar en sådan... hmm jag har ju ifs inga pengar till det men vi kan väl se vad jag får luska fram.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dbd Posted March 13, 2005 Share Posted March 13, 2005 Alltså för så lite pengar som 300USD är det tveksamt om du kan skrapa ihop ett slutsteg och ett par passiva monitorer som tillsammans fungerar bättre än Eventsen. Jag hade kört på dem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
red_house_painter Posted March 13, 2005 Author Share Posted March 13, 2005 fan vad gött! Det var dom jag själv hade hoppats på 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts