Jump to content
Annons

Studiomonitorer! Vilka ska jag ta?


Recommended Posts

Tänkte köpa mig ett par aktiva monitorer. Vet dock inte vilka jag ska satsa på. Tycker att $300 är tillräckligt för att pröjsa för ett par. Ska nämligen köpa dem i usa nu när jag är där.

Det står mellan ett par M-audio BX5 och ett par Event TR5. Vilka är fördelarna med dessa? Finns det några andra jag borde kolla upp i denna prisklassen?

Har inte kunnat lyssna på de olika monitorerna så jag har ingen koll. Så jag går lite efter min och förhoppningsvis eran erfarenhet!

Har testat ett par M-Audio DX4 och de lät ju rätt bra. Lite för "tajta" kanske. Men helt dugliga för den pengen.

Så vad säger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

300USD är inte mycket för ett par monitorer.

I den prisklassen skulle jag främst titta på passiva modeller och ha ett hyggligt separat slutsteg till dem, i stället för att ta ett par aktiva där tillverkaren har snålat in på kvaliteten på filter och slutsteg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det grymt viktigt att lyssna och tycka själv också.. alla tycker olika och använder monitorer till olika musik.

Att inte lyssna själv är typ som att köpa skor på nätet 🙂 ..

Värt att kolla upp kan vara phonic P5A och tapco S5. Kostar kanske lite mer än 300..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det kanske inte är så mycket pengar. Men det är så mycket jag har kvar!

Ändå om jag skulle lyssna in mig på dem så tror jag ändå det är en bra grund att börja med.

Jag har heller inte råd att skaffa en separat förstärkare till dem. Att färga ljudet är inte det första jag tänker på just nu. Bara att jag ska ha ett fungerande par monitorer som låter som dom ska.

Link to comment
Dela på andra sajter

300USD är inte mycket för ett par monitorer.

I den prisklassen skulle jag främst titta på passiva modeller och ha ett hyggligt separat slutsteg till dem, i stället för att ta ett par aktiva där tillverkaren har snålat in på kvaliteten på filter och slutsteg...

Skulle sagt samma sak som Claes om du inte haft Event TR5 på listan. För de är riktigt jäkla bra för sitt pris!

Link to comment
Dela på andra sajter

köper du i usa så skall du naturligtvis köpa några som e billigare där än i europa

Hur mycket är lite varierande på tillverkare...

Annars tycker jag nog att behringer 2030A är givna....

Men ännu hellre göra som claes säger och välj passiva för den pengen...

Det har jag gjort 2031P.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså för så lite pengar som 300USD är det tveksamt om du kan skrapa ihop ett slutsteg och ett par passiva monitorer som tillsammans fungerar bättre än Eventsen. Jag hade kört på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...