Jump to content
Annons

Stone sour gitarrsound


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Såg ikväll att stone sour hade släppt nytt album på spotify. Va säkert länge sedan de släppte det. Men vad har hänt med deras gitarrsound? Det låter platt och tråkigt jämför med gamla plattor. Är det pluggarnas intåg som orsakat detta. Vet folk säger man inte kan höra skillnad i mix osv, men här TROR jag det va något sådant som hänt, eller vad tror ni?

Detta är bara något jag misstänker. Kändes inte 100 iaf när plattan gick på.

Kanske någon som vet?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag fattar inte hur man kan misslyckas så totalt på ett gitarrsound när man vet vilken potential dessa grabbar har. Jag trodde inte heller det va plugg om jag skulle tänka logiskt, men öronen sa mig annat så jag blev väldigt osäker. Kan ju vara att de förstört soundet från en stärkare också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte hur man kan misslyckas så totalt på ett gitarrsound när man vet vilken potential dessa grabbar har. Jag trodde inte heller det va plugg om jag skulle tänka logiskt, men öronen sa mig annat så jag blev väldigt osäker. Kan ju vara att de förstört soundet från en stärkare också 🙂

Jo absolut. Jag tycker faktiskt inte förra plattan lät fantastiskt heller, inte med tanke på vad de hade för budget. Såg en video när de mickade upp pukorna med u67-mickar :S fyfan haha..Varje gång man själv spelar in trummor så vispar ju alltid trummisarna till pukmikrofonerna någon gång..

Ska kolla in nya plattan men det är tråkigt om det är som du säger att den låter skit, för personligen så tycker jag att produktionen skall låta bra. Men de kanske vill låta "annorlunda" tyvärr brukar det sluta i katastrof när annorlunda oftast blir dåligt haha (typ Some kind of monster, Metallica någon...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag försöker hela tiden ge plattan en chans nu, men det slutar med att jag får en klump i magen och bara blir ledsen. Nä detta får de allt ta och göra om och göra rätt tycker jag. Tills dess lyssnar jag på come whatever may och låten reborn och drömmer mig bort till hur de kunde låta en gång i tiden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att tro att de vill låta så. Visst kanske det inte låter så illa i en laptop, men lyssna i studion och jämför med deras förra plattor. Men visst, allt är samtidigt en smaksak 🙂

Men tänk efter lite nu.. Ett band så stort som Stone Sour skulle väl aldrig släppa en skiva med ett ljud de inte är nöjda med? Eller? :S Någon utav dem skulle väl sätta ner foten och säga "nej, såhär får det fan inte låta! Fixa till det här innan vi släpper det".

Link to comment
Dela på andra sajter

Are you Sure? Bara för att man är stor kan man ju i efterhand tänka. A shit, vi kanske skulle haft lite annorlunda där eller det där osv. Eller så vill de ha det så som du säger, men det är fortfarande inget jag tycker låter bra alls och blev lika besviken när plattan gick igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen musik jag lyssnar på normalt, eller ens tycker om för den delen, men jag måste nog hålla med Terror om att det var väl inte så farligt?

Bara för sakens skull så jämförde jag lite med "Audio Secrecy" och tyckte väl att det var snarlikt.

Kanske något "roligare" på den (Audio Secrecy), men ingen wow-skillnad enligt mig.

Kan mycket väl vara att jag inte förstår musiken också.

Vad är egentligen definitionen på "platt"? Och vad gör att det låter platt samt hur motverkar man det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Are you Sure? Bara för att man är stor kan man ju i efterhand tänka. A shit, vi kanske skulle haft lite annorlunda där eller det där osv. Eller så vill de ha det så som du säger, men det är fortfarande inget jag tycker låter bra alls och blev lika besviken när plattan gick igång.

Självklart kan det vara ett "misstag". Men jag tror fan inte det. Så klantig kan man ju inte vara om man är en så stor artist som vad de är. Well, what do I know?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, misstag e det nog inte. Bara de inte har tänkt, äh skit samma om att lägga mer massa tid på gitarrljud när säkert 90% inte hör skillnad ändå.

Eller så är detta det bästa gitarrsound som finns enligt dem. Vem vet?

Personligen blev jag som sagt besviken iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant diskussion. Lyssnar inte på det här i normala fall men jag jämförde en bunt låtar från deras senaste och tidigare album. Lyssnar som sagt inte på sånt här utan mer rock och punk så distade guror är dock inte främmande. Själv hör jag inga milsvida kvalitetsskillnader på gitarrsoundet mellan deras olika album?!?

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Hos mig är det väldigt stor skillnad på gitarrljudet iaf när jag lyssnar i studion. Har ej lyssnat i ipod eller annat. Tog med mig tjejen in i studion och spelade upp plattan för henne och jämförde med come whatever may. Hennes kommentar va att nya plattan lät platt. Det va iaf en känsla även hon fick.

Till och med att hon trodde det va en plugg utan att jag ens nämnt det i sammanhanget (hennes ord va att det inte lät som riktig gitarr)

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat genom ett par datorhögtalare. Det va inte lika påtagligt, men det hördes tillräckligt. Min kollega sa att det påminde om 80-talet när man började exprimentera med de digitala pedalerna osv. Så då kommer min tanke åter igen till om det kan vara en plugg ändå.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast detta behöver ju inte vara plugg. Kan ju likväl vara en stärkare, men att det är detta sound de eftersträvar (troligtvis) som låter platt tråkigt och sterilt och alla andra negativa ord man kan hitta 🙂 Hoppas det inte är en trend!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste vara totalt tondöv... Lyssnade på Come what från tidigare album och Absolute Zero från nya skivan. Jag tycker gitarrerna låter mkt bättre på nya skivan. Även hela mixen. Sitter iofs och lyssnar på jobbets hörlurar ATH-M35... Ska lyssna hemma och i studion senare och se om jag ändrar min åsikt...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kanske är det starkare trummor på den senaste plattan jämfört med förra. Men det varierar över låtarna. Tycker inte heller det är jätteskillnad. Inte så att jag tänker, "woa shit va kasst".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan ni inte tycka det är jätteskillnad? I datorhögtalarna va det inte enorm skillnad, men i studion är det rätt stor vill jag påstå. Men även min kollega tyckte att nya lät som 80-tals digital ljud i ett par kassa datorhögtalare. Lyssna på mellanregistret på gitarren, lyssna på diskanten. Rätt stora skillnader ju.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag försöker hela tiden ge plattan en chans nu, men det slutar med att jag får en klump i magen och bara blir ledsen. Nä detta får de allt ta och göra om och göra rätt tycker jag. Tills dess lyssnar jag på come whatever may och låten reborn och drömmer mig bort till hur de kunde låta en gång i tiden 🙂

Hittar inte den låten på Spotify?

Hittade den efter att joxat lite med satvningen.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nog är den nya plattan mer limitermosad i både instrument och master. Lyssnar på en gammal låt som heter Socio Stone Sour – Socio nu, fläskigt.

Fast det vete f.. Jag tycker nog det nya låter ganska lika Stone Sour – My Name Is Allen

Inte mitt sound... Låter lite för processat alltihop.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

fast egentligen.. hur många är det som sitter och lyssnar på sina favoritband i monitorer för över 6.000kr paret? 😉 Jag tror inte att majoriteten bryr sig faktiskt 🙂 Gillar man låtarna tillräckligt mycket så skiter man nog i ljudkvaliten. Kan folk lyssna på gamla sketna punkskivor inspelade i ett garage på en 4-track så funkar nog detta sound också 🙂

soundet behöver inte vara ASBRA för att en låt ska vara ASBRA 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=NAKKW0gX-so&feature=relmfu

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...