Jump to content
Annons

Hjälp att välja multitrack rullbandspelare


Vibes

Recommended Posts

Tänkte höra om någon eller några kan komma med lite goda råd.

Producerar reggae och dub. Älskar komprimeringen, känslan och ljudet som band tillför. Ska köpa en multitrack rullbandare och har lite funderingar.

Skulle helst ha 16 kanaler men funderar på att köra 8 av ekonomiska själ. Antar att man får punga ut med en hel del mer för en 16 i samma kvalitet som en 8a?

½ tum eller hel?

Har för mig att jag hört att basåtergivning i det låga registret är bättre på heltum?

I övrigt får det gärna vara lite skräpigt sound, fast på rätt sätt. Är det stor skillnad?

Har ni några maskiner att rekommendera för endamålet. Gärna lite olika prisklasser med motivering.

Om någon här har något till salu eller vet något som kan passa så hör av er.

Tack på förhand

Redigerat av Vibes
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Kan du ge exempel på nåt du gillar?

Lee Scratch Perry?

Diggar du soundet som tex Scratch gör så är valet av bandare skitsamma, inspelningarna är ju stenhårt distade och högst troligt är dom så höga när dom lirar in att inspelningsnivåerna står på rött mest hela tiden. Ja eller allt verkar dista... mixer, tape-ekon etc...

Det är en bedrift att få det att låta så illa som en del av dubplattorna... 🙂

Nåväl, köp en bandare av känt märke och i gott skick för att åtminstone undvika mekaniskt trubbel.

En del av det risiga soundet sitter i dåliga pressar av plattorna, det är klurigt att få till.

Dubba på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju färre spår / bandbredd desto bättre. Vet inte vilken prisklass du siktar in dig på. Såg en annons på en Otari 8050, 8 kanaler på 1/2" för några tusenlappar. Bra arbetshäst. Tascam och Fostex kan du köpa väldigt billigt men dessa bandare är inte lika stabilt byggda samt att de har brusreducering (Dolby C Fostex, Dbx Tascam) som en del gillar och vissa tycker inte om hur de jobbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

wellness music - Otari har jag hört gott om, var såg du den annonsen, gjorde en googling men fick inte fram den. Låter intressant.

Drloop -

Ja det soundet är ju helt klart nice men vill kunna köra både helskräp och halvskräp-sound iaf. Kan mest ska rikta in mig på en bandare som de finns hyfsat med reservdelar till och som är pålitlig. Otari som veteran tipsade om låter ju intressant, har bara hört gott om dem.

Redigerat av Vibes
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kvalitetsbandare då blir det the usual suspects, mci, otari och studer.

8 kanaler är snålt, blir snabbt trångt. 16 eller 24 skulle jag åkt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvalitetsbandare då blir det the usual suspects, mci, otari och studer.

8 kanaler är snålt, blir snabbt trångt. 16 eller 24 skulle jag åkt på.

Jo jag oftast 14-16 spår så klart det skulle vara trevligast med 16 men tor inte man får tag i något för de pengar jag kan lägga nu. Tänkte jag kunde börja med en 8 och byta upp mig efter ett tag... Har kikat på budgetvariant Tascam 38 eller TSR-8 med de kanske är för lo-fi? Tror iof många hade liknande prylar på Jamaica när det begav sig.. Eller kanske snarare föregångaren Teac

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Är bandaren i bra skick så låter det bra.

Skall du spela in på bandaren och göra hela produktioner, eller bara använda den för att färga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade tänkt mig både för att spela in direkt på och även för att dra in de separata spåren för färgning. Har en Studer för masterspår också men vill även ha de separata spåren bandade.

Finns ju tyvärr inte direkt en uppsjö av flerkanals bandare i hyfsad kvalitet. Så kanske bra att börja med en enklara för några tusenlappar och sedan hugga någon när det väl dyker upp nått riktigt bra. Prylar dyker ju alltid upp när man inte letar efter dem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...