Jump to content
Annons

Midfieldmonitorer (DIY)


BobbyBenjaminz

Recommended Posts

Startade ett DIY-projekt alá studiomonitorer för ett år sedan, och tack vare hjälp från detta forum kunde jag slutföra projektet med fint resultat. Tack för det!

Nu hade jag tänkt göra ett par.. eller, 4 par rättare sagt - midfieldmonitorer. Har beställt 16 st 8-tum kolfiber-basar från staterna, som jag tänkt använda. Finns för övrigt en bild längst nedanför, på dem.

Tanken är att jag ska ha 4 st 8-tum element i ett par - alltså, 2 st element i varje låda + diskant.

De kommer att se ut som Adam's Audio A77x Powered Monitor.. med en ribbondiskat.

Nu till det jag egentligen startade tråden för;

 

1. Jag behöver tips på diskanter, helst ribbon som ni kanske förstår. Har även funderat på "vanliga" diskanter som Yamaha H10s-element - men hur bra är de egentligen?

2. Finns det möjlighet att fixa till fronten med "avskalade delar" som ni ser på Adam monitorerna? Vad behöver för verktyg? Kanske någon rent av vet något snickeri som jag kan anlita till att göra lådorna så de blir så proffsigt som möjligt. Aja, något sätt lär det lösa sig på... så svara gärna.

post-24396-0-84953200-1350306534.jpg

post-24396-0-42654800-1350306510_thumb.jpg

 

Tacksam för svar, och tips samt tankar i.o.m. projektet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Haha, hårvarulirarn, ja iofs... Men det kanske var en dålig idé av mig, att nämna H10s element för jag vill gärna att de ska vara bra "no-name"-element. Kanske är ute och cyklar nu, men de ska inte vara att bli förknippade med någon egentlig monitor. Vill sätta eget namn på skiten. 😉

Redigerat av BobbyBenjaminz
Link to comment
Dela på andra sajter

Har Aldrig tidigare byggt aktiva monitorer, men hittade denna byggsats jag hade tänkt att kanske använda. Någon som kan kolla denna länk och säga vad du tror de menar med 180 W (Music- eller RMS-Power) vid 4 ohm, respektive 105 W vid 8 ohm. Det är inte alla det är så självklart för, då de ej skriver. För mig är det inte helt självklart i alla fall.

http://www.hifikit.s...oduler/ucd180st

Kom gärna med förslag på förstärkar-byggsatser.. eller tillverkare alt. återförsäljare. Ha dock i tanken att jag ska bygga minst 4 par monitorer, så de får inte kosta allt för mycket.. men självklart ha bra komponenter.

Redigerat av BobbyBenjaminz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bump!

Hittade en annan sida nu med förstärkarmoduler
.

Baselementen jag beställde var på
8 ohm, 75 W/RMS 180 W/Peak
(inte så jättehöga siffror, men jag tror att det kan bli bra ändå). Alltså, då tänker jag så här;

2 x 75 W
(RMS)

1 x 60 W
(RMS) (diskant) - ungefär, har ju ej valt diskanten ännu.

=
210 W
(RMS) totalt.

Då skulle väl jag behöva en inbyggnadsförstärkare med
210-250 W RMS @ 8 ohm
beroende på vad jag väljer för diskant, och det ska alltså vara ett
mono
-slutsteg, eller?

Är det sant?
Ett
monoslutsteg
för En monitor = koppla 2 x basar + 1 x diskant, till en och samma kanal?
Redigerat av BobbyBenjaminz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...