Jump to content
Annons

Duger detta kort?


Nikk Dust

Recommended Posts

Annons

Du kan spela in med ett inbyggt ljudkort i en någorlunda ny laptop där ljudet är mer än väl i väldigt många fall. Jag har lagt en del gitarrer till mitt bands kommande skiva med min ASUS K53SV laptop för runt 5000kr och det fungerar kanon. Dock får jag arbeta i 96kHz eller 192kHz för att få ner konverterarens latency antingen med WASAPI i Windows eller JACK i Linux.

Jag skulle nog om jag var dig köpa ett ljudkort i 2-3000 kronors klassen utan mic preamps och köpa två Line Audio 2MP mic preampar. Hade jag börjat från noll så hade jag gjort så. Det är inte i många fall där jag tycker de inbyggda mic preamparna är värst klara i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade precis på Focusrite 2i2 vilket ska vara ett bra ljudkort förutom latencyn/fördröjningen men vilket ska vara VÄLDIGT bra under Linux. Om du laddar ner Puppy Studio eller AV Linux så kan du köra Reaper i Linux och få jättebra latency vilket i Windows ofta med USB eneheter som inte kostar så mycket är väldigt svårt att åstadkomma. Dock kan Linux vara pilligt ibland men kan lite om datorer så kan det vara en utmärkt idé.

Golden Age Pre 73 ska enligt många vara riktigt bra. Den ska nog vara ganska "färgad" så om du vill ha ditt ljud väldigt rent så kanske det inte är rätt preamp och jag skulle då rekommendera Line Audio 2MP som är löjligt bra för sitt pris (runt 2500kr?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller funkar en Golden age pre73 via line in på ux2? eller behös kortet helt sonika bytas ut?

Varför inte köra ett tag och se hur det funkar. Focusrite är väl ett av de populäraste valen, men på slutet har jag läst flera skriva om att de har haft märkliga problem med deras produkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag undrar om ett line6 toneport UX2 mark1 duger i inspelningssyfte?

E det för dåligt?

MVH/Niklas

För dåligt för vad? Vad vill du spela in?

Innan du funderar på att köpa massa nya prylar, så testa det du har och lyssna själv om du tycker att det duger.

Kan kanske för lite om det här med preamps, men jag håller inte med om att du skall hitta ett nytt kort utan preamps. Vad jag förstår så har de flesta nya kort tillräckligt bra preams för att göra ett fullgott jobb.

Edit: Sadam hann före....

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...