Jump to content
Annons

Hur gör man en house låt? (struktur etc.)


Fanti

Recommended Posts

Tjenare!

Vill börja producera musik på allvar nu och verkligen försöka få fram en bra produkt. För att göra detta så finns det ju lite saker man måste veta och eftersom att jag är ny inom området så har jag inte så bra koll.

Struktur?

Hur ska man dela in låten? Kör man som vanligt typ intro, vers och refräng eller hur funkar det? Och hur länge brukar de olika delarna hålla på?

Mix och mastering

När man har alla ljuden på plats så är det dax för mixning och mastering antar jag. Vilket ska man göra först? Ska man använda den vanliga mixern (F9) eller finns det någon annan? Vart mastrar man?

Övergång från "doft" ljud till klart

Hoppas ni fattar. Tänk er att ni stängt in en högtalare i en låda, sen tar ni ut den och då skiljer ljudet liksom, den över gången är jag ute efter...

Hur "slide:ar" man toner?

Tänk er en melodislinga sen drar sista tonen iväg. Jag antar att det är med pitchen men hur gör man?

Hur fade:ar man in/ut?

Hur fade:ar man på ett smidigt sätt? Hittills har jag fått fade:a på masterkanalen, renderat ut mitt ljud för att sedan dra in det igen. Finns det något enklare sätt?

Det är ju i FL studio om någon missat det..

Hade varit grymt schysst om någon kunde besvara mig på någon ev. alla dessa frågor!

Tack på förhand! 🙂

Redigerat av Fanti
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Struktur

Det kan du ju välja själv men en typisk houselåt kanske ser ut så här:

00:00 - 01:30 intro

01:30 - 02:15 break 1

02:15 - 03:15 drop 1

03:15 - 04:00 break 2

04:00 - 05:00 drop 2

05:00 - 06:00 outro

Mix/Mastring

Jag brukar "grovmixa" medans jag producerar och sen gå in och finslipa allt efterhand. Mastring tycker jag man kan göra själv, iaf när det gäller house. Det viktigaste är att mixen är bra.

Övergång från "doft" ljud till klart

Det är filtersvep du tänker på. Kan inte FL men det borde finnas nån filterplugg. Där får du sedan automatisera ett lowpass-filter.

Hur "slide:ar" man toner?

Du får automatisera pitchen på den synt du använder.

Hur fade:ar man in/ut?

Du får automatisera volymen om du vill ha en ren fade. Men du kan också använda filtersvep till detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Struktur

Det kan du ju välja själv men en typisk houselåt kanske ser ut så här:

00:00 - 01:30 intro

01:30 - 02:15 break 1

02:15 - 03:15 drop 1

03:15 - 04:00 break 2

04:00 - 05:00 drop 2

05:00 - 06:00 outro

Mix/Mastring

Jag brukar "grovmixa" medans jag producerar och sen gå in och finslipa allt efterhand. Mastring tycker jag man kan göra själv, iaf när det gäller house. Det viktigaste är att mixen är bra.

Övergång från "doft" ljud till klart

Det är filtersvep du tänker på. Kan inte FL men det borde finnas nån filterplugg. Där får du sedan automatisera ett lowpass-filter.

Hur "slide:ar" man toner?

Du får automatisera pitchen på den synt du använder.

Hur fade:ar man in/ut?

Du får automatisera volymen om du vill ha en ren fade. Men du kan också använda filtersvep till detta.

Okej, hur automatiserar man pitchen och volymen då? Kanske lite svårt för dig och veta om du inte jobbar i FL men ändå..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet. Dock so finns det så stört mycket så man vet inte vart man ska börja eller vart man ska söka på 😛

Ja det är en djungel 🙂 jag brukar söka på google på det engelska ordet tex mastering fl studio så kommer filmerna upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

I stort sett har nästan alla house-låtar samma struktur, det handlar om 16 och 32:or (bars alltså). Lyssna på ett par låtar som du tycker om så kommer du snart märka att de är snarlikt uppbyggda.

Det där "dova-högtalar-ljudet" som du pratar om är ofta en low pass/high cut som man automatiserar. Slide-ljudet (Alesso-ljudet) är oftast bara pitchbend.

Lycka till. 🙂

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

I stort sett har nästan alla house-låtar samma struktur, det handlar om 16 och 32:or (bars alltså). Lyssna på ett par låtar som du tycker om så kommer du snart märka att de är snarlikt uppbyggda.

Det där "dova-högtalar-ljudet" som du pratar om är ofta en low pass/high cut som man automatiserar. Slide-ljudet (Alesso-ljudet) är oftast bara pitchbend.

Lycka till. 🙂

Hur lägger man på ett lowpass filter då t.ex? Och hur pitchbendar man? 🤪

Tack !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet. Dock so finns det så stört mycket så man vet inte vart man ska börja eller vart man ska söka på 😛

Då e det bara att titta på ALLT , Inte bara specifikt för FL utan även Mixing , Mastering , EQ , Compressor , How To Sound Like , etc etc etc

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

när man är nybörjare behöver man inte tänka på mastering överhuvudtaget då man inte har någon som helst kunskap alls om det.. satsa istället på att lära dig bygga låten och lära dig mixa.. mastering är något helt annat och bör skötas av ett proffs om man vill ha en riktig mastering..

samtidigt måste man dock ha en bra mix först för att kunna göra en bra mastering..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

De "pitchbend"/"slide" - ljudet som du pratar om kan man också göra direkt i piano rollen på vissa plugins (men har för mej att de typ bara funkar i dom pluggar och ljud som redan finns i FL) om du öppnar piano rollern och tittar uppe i vänstra hörnet så finns det där 4 "knappar" 1 av dom gör så man kan välja färg (oftast ljusgrön som standard) 1 där de står ABC där du kan välja om du vill visa på pianot va tonerna heter, sen finns det 2 knappar till en som ser ut som " / " den är ja lite osäker på va den gör, men den andra som ser ut som en typ 30graders vinkelhake lr hur man ska beskriva de kan du använda för att "pitcha" noter, säg att du lägger en vanlig not på C , sen klickar du bara i den ikonen o lägger under eller över på t.ex ett D så kommer ljudet att pitchas upp till ett D.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
ronnyrydgren (oregistrerad)

1 strukturen har fått ganska bra svar här.

2 mixning är alltid för mastering. Mastering är sista finjustering av ljudet man ska göra. Mastering innebär mixning på masterkanalen stort sett.

3. Från dovt till ljust innebär att du har Lowpassfilter(highcut) på eq. Finns flera filter som gör detta i fl studio.men du kan även göra det själv i fls eq 2 och använda automation.

4 har svarats här i.

5 finns många tekniker.

Låter som du bara hoppat in. Försök lär dig vad allt innebär. Vad är ett filter. Vad är automation.hur gör man automation på tredjepart pluggar. Hur funkar ljud med osc. Tycker du ska lära dig grunder innan du hoppar in i en genre. Lär dig fl studio och olika mixningstekniker.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

I stort sett har nästan alla house-låtar samma struktur, det handlar om 16 och 32:or (bars alltså). Lyssna på ett par låtar som du tycker om så kommer du snart märka att de är snarlikt uppbyggda.

Det där "dova-högtalar-ljudet" som du pratar om är ofta en low pass/high cut som man automatiserar. Slide-ljudet (Alesso-ljudet) är oftast bara pitchbend.

Lycka till. 🙂

Du kan inte försöka beskriva hur man gör dessa saker?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte försöka beskriva hur man gör dessa saker?

Tack på förhand.

Jag håller med föregående talare, lär dig först vad de här effekterna gör och hur de påverkar ljudet. Hur påverkar en eq ljudet? Vad är det för skillnad mellan lowpass, hipass, bandpass, notch m.m. Vet du inte vad dessa gör och vad skillnaden är så vet du heller inte hur du ska använda dem.

"Felet" många gör när de skapar musik är typ: Hur gör jag det här ljudet? Man borde istället tänka: Hur fungerar de här pluggarna och effekterna? Vad gör de med ljudet?

Åter igen som tidigare nämnts: Börja med basic saker.

Det som jag inte tror har svarats på här är hur man automatiserar volymen. OM du t.ex vill sänka volymen på en synth och du redan vet hur man gör detta på Master-kanalen så gör denna automatisering på en annan kanal. Har du synthen på förslagsvis kanal 5 i det interna mixerbordet så automatiserar du den istället. Då lämnar du allt annat orört och du slipper exportera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...