Jump to content
Annons

Nivåer vid inspelning


Mr Lance

Recommended Posts

Hej

Tror detta är rätt tråd för min undran.

Jag undrar då över nivåer vid inspelning. Delvis på in-signalen och delvis på ljudkortets mastervolym.

Vad låter ni insignalen slå upp mot när ni reckar? Jag har hört att man brukar låta den slå mot ca -6 db såvida det inte klipper såklart. Är detta en bra tumregel?

Jag har ett Motu 896 mkIII ljudkort. Min mastervolym går från typ -30 db till 0 db. Jag undrar om det har någon betydelse för själva inspelningen hur denna master är ställd? T.ex om jag spelar in med lägre master volym. Blir då inspelningsnivån lägre i slutändan också?

Kanske inte mycket att oroa sig för, men jag vill gärna gräva djupare i div konstiga saker.

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spela in i 24-bit, så har du bra marginaler. Då kan du låta peakarna ligga runt -10dB när du spelar in utan att få nämnvärt högre brus - och du skapar ett "headroom" som gör att det är mindre risk att något blir för starkt så att det distar.

Mastervolymen har bara betydelse när du lyssnar och gör din slutmix, så den har inte med inspelningen att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på samma sak typ jag med ibland om höstkvällarna... Kan det bli en liten lätt dist i digitala grejer även om man är strax under peakandet? Jag har bara min TC Finalizer som koll på det, men den verkar vara väldigt exakt, den blinkar rött både på ingång och ut om jag kör bara lite lite för hårt. Kan man vara en tiondels db under taket utan att få dist?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på hur välkalibrerade mätarna är. Kör din porta i 24-bit eller är det 16-bit?

Om den kör i 24-bit, så behöver du inte ligga och slicka 0dB för att det ska bli bra, utan du kan med gott samvete backa lite till på inspelningsvolymen. 🙂 Är det 16-bit, så kan det vara lite känsligare och man kan inte alltid tillåta sig att vara lika "slarvig"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på hur välkalibrerade mätarna är. Kör din porta i 24-bit eller är det 16-bit?

Om den kör i 24-bit, så behöver du inte ligga och slicka 0dB för att det ska bli bra, utan du kan med gott samvete backa lite till på inspelningsvolymen. 🙂 Är det 16-bit, så kan det vara lite känsligare och man kan inte alltid tillåta sig att vara lika "slarvig"...

Jag kör portan 24 bit (det går att välja 16) och på grundspåren håller jag mig alltid en bra bit under max. Sen mixar jag ner spåren till tex sterospåren 21/22. Och sista grejen är att jag kör ut det stereospåret till Finalizern och mastrar med den, tillbaka till spår 23/24. Det är i den proceduren jag vill komma så nära noll utan klipp som möjligt, sen bränner jag cd' n av det. Mätarna på Finalizern verkar väldigt exakta. Kan det bli dist ändå? Mina låtar är snudd på okomprimerade...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...