Jump to content
Annons

Hur mixa över- och undermickad virvel?


Lillwill

Recommended Posts

När man går igenom Studios Mixologi beskriver de hur man mixar en virvel med endast en övermick, på min inspelning hade jag även mickat den underifrån.

Hur mixar man en virvel som är inspelad med två mickar? Vad är egentligen syftet med en undermick, någon speciell frekvens man är ute efter som man bör isolera?

Håller på med min första mix så kanske startar ett antal trådar här de närmaste dagarna. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Viktigast av allt! Se till att fasvända spåren mot varandra. När du har som mest "kropp" i ljudet så är fasen rätt. Gäller även virvel mot OH.

Undermickens syfte är väl egentligen att ge lite top end och rassel till virvelljudet, så var inte rädd att highpassa högt och gatea hårt. Eftersom det förmodligen är mindre läck ifrån cymbaler och diverse skräp i undermicken så är det lättare att boosta i de höga frekvenserna där utan att förstöra mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktigast av allt! Se till att fasvända spåren mot varandra. När du har som mest "kropp" i ljudet så är fasen rätt. Gäller även virvel mot OH.

Undermickens syfte är väl egentligen att ge lite top end och rassel till virvelljudet, så var inte rädd att highpassa högt och gatea hårt. Eftersom det förmodligen är mindre läck ifrån cymbaler och diverse skräp i undermicken så är det lättare att boosta i de höga frekvenserna där utan att förstöra mixen.

Jag fasvände ena virveln, låter precis likadant. Det kanske ska göra det?

Jag har inte gate:at någonting, var i insertkedjan borde man slänga in en gate?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är ju inte säkert att du måste fasvända, men jag tror att du kanske gjort fel. Du måste alltså lyssna på båda spåren samtidigt, fasvända och lyssna efter skillnader. När något är ur fas så brukar ljudet bli mer "ihåligt", typ mindre lågmid/bas. Gate brukar oftast ligga först i kedjan, och den använder du för att klippa bort spill från övriga trummor när virveln inte spelar. Det är inget måste men kan ofta underlätta, beroende på vilket sound du är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar inte att micka upp virveln underifrån. Gör jag det så mixar jag in den lågt, komprimerar ganska hårt för att komma åt sejar mattans sustain, för lite go razzle ljud

Då tycker jag du har missat nåt.... finns mycket tryck att hämta från den a la Joe Barresi.

E nån kass cla-preset i waves ssl med komprimerad-skiten-ur bottom snare som låter skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktigast av allt! Se till att fasvända spåren mot varandra. När du har som mest "kropp" i ljudet så är fasen rätt. Gäller även virvel mot OH.

Undermickens syfte är väl egentligen att ge lite top end och rassel till virvelljudet, så var inte rädd att highpassa högt och gatea hårt. Eftersom det förmodligen är mindre läck ifrån cymbaler och diverse skräp i undermicken så är det lättare att boosta i de höga frekvenserna där utan att förstöra mixen.

Jag får inte mycket skräp från oh iaf, och jag håller inte med om att bara ge top end, finns massa tryck att hämta där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Triggade alltid virvel förr, sen gav jag mig fan på att få till fläskig virvel utan trigg och numera känns det förbannat kul att inte behöva trigga. Brukar ta mig ordentligt med tid vid uppmickning, stämning osv. Det lönar sig verkligen! Om man dessutom har ordentlig pejl på den genre man ska spela in får man ännu mer kontroll över hur virveln ska låta...

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mickar uppifrån och tar sedan en dynamisk exempelvis en 57:a och mickar rakt upp mot sejan kanske 1 - 1,5 dm ifrån. Kontrollerar alltid fasen och behöver 99% av gångerna vända fasen på undermicken. Denna mick blandas oftast in rätt svagt i mixen.

Trigg brukar jag använda mig av virveln på trummorna jag spelar in. Passar på att ta lite samples av trummisen helt enkelt. Gött att kunna göra ett eget trigg sound med så mycket rum man vill ha osv. Samt är det lättare att få en sådan trigg att passa in tycker jag.

Ska de vara musik ala counting crows kanske jag dock använder lite mer av undermicken än vid hårdare musik.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får inte mycket skräp från oh iaf, och jag håller inte med om att bara ge top end, finns massa tryck att hämta där.

Nej precis. Vad jag skrev var att man förmodligen har mindre läck i undermicken än övermicken och därför är det lättare att boosta highs i undermicken utan att förstöra mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att minska hihatläck in i virvelmicken har jag gjort så här:

a90201263654Ab88c.jpg

På den korta armen som håller splashen har jag snörat fast en bit liggunderlag, då kan jag spetsa virveln lite utan att det blir så mycket o vass hihat på köpet. Ingen undermick, det har blivit sämre för mig, har den övre en bit ut i stället så suger den i sig av både slagskinnet, virvelstommens och sejarens ljud. Jag tänker som så att jag vill ha med sejarljudet som det låter när man sitter o trummar, det sejarljud man hör om man lägger sig på golvet under virveln låter bara fan och jobbigt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade en Prime acoustics crash guard på övermicken till virveln, ett slags skydd mot slag men framförallt minska hihat-läckage in i virvelmicken. Jag tog bort den dock för jag tyckte att den burkade till virvelljudet. Men vem vet jag kanske gjorde fel hehe

CrashGuard-medium.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...