Jump to content
Annons

Vad använder ni för tekniker vid inspelning i Logic?


ApeTrooper

Recommended Posts

Jag har hållt på fram och tillbaka med olika tester av inspelningar i Logic PRO 9 i ungefär ett halvår nu, men vet ändå inte riktigt vad som är det "bästa" sättet. Det kanske inte finns något sådant sätt och det kanske beror på hur man bor och hur man känner sig mest bekväm i att spela in. Men nu undrar jag hur NI gör, ber om lite tips och tankar helt enkelt.

Lite saker jag funderar på är vilket av att koppla gitarren/basen direkt in i ljudkortet eller micka upp en förstärkare som är vanligast/i genomsnitt ger bäst resultat? Eller re-amping kanske? Använder ni er utav Logic's ljudbank (dist, delay o.s.v.) eller kopplar ni via nånting? En POD t.ex? Om ni använder er av Logic's ljudbank, vad känner ni ger bäst ljud? Så att det inte låter skräpigt och/eller dammsugar aktigt. Använder ni t.ex Brown Tone Metal inställningen när ni spelar in eller spelar ni in en ren signal och lägger på allting efteråt?

Det jag söker är helt enkelt tips och tankar från andra Logic användare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har genom åren spelat in gitarr på alla tänkbara vis i Logic och vad jag enligt min erfarenhet med säkerhet kan säga är att digitala lösningar, typ Amplitube 3 eller en extern hårdvaruburk med förstärkaremuleringar typ Eleven Rack eller Axe-Fx är överlägset enklast att arbeta med. Man slipper hela den ibland ytterligt tidskrävande biten med uppmickning av kabinett vilket kan funka hur bra som helst eller urarta till en hur komplicerad historia som helst. Om man inte har ett bra liverum med uppmickade och klara stärkare stående, förstås. Men det har inte jag.

Dock finns det med mick och stärkare ofta ett element av rymd och "liv" som tar lite tid att skruva fram med pluggar innan man är van. Det är emellertid något man kan lära sig, och med bra kabinettimpulser, vilka kan köpas från flera olika ställen kan man få till väldigt bra och välljudande inspelningar på 100% digital väg. Så min rekomendation är att du skaffar några gitarrförstärkarpluggar, de flesta har demoversioner du kan ladda ner och testa, och linear gitarren direkt in i ditt ljudkorts Hi-Z-ingång. Sen är det bara att köra. Om du vill testa att micka upp en riktig stärkare, så gör det enkelt för dig och lägg en dag på att experimentera med en lånad stärkare eller dylikt, så att du får en käansla för hur det fungerar om du aldrig gjort det tidigare. Har du redan stärkare du gillar är det bara att experimentera. I slutändan är det bara du som kan avgöra vad du gillar bäst. Själv blandar jag hejvilt, ofta beror det på hur jag kan få fram ljudet jag söker eller hur mycket tid jag har på mig.

Angående att spela in med pluggar så spelar jag alltid in med pluggarna som effekt på audiospåret, så jag hör förstärkaremuleringen i realtid. Gillar man det inte är det bara att byta stärkaremulering senare. Dock lägger jag oftast på effekter efter att jag spelat in audiospåren som jag vill ha dem, med "rätt" sound, för att höra att jag trackar gitarren så exakt som möjligt (om det är en låt där exakthet är en nödvändig del av estetiken).

Vad som är vanligast har jag ingen aning om, men det borde rimligtvis vara att linea gitarren direkt in i datorn/hårdvarubox typ POD etc. Men det spelar väl egentligen ingen roll, eller hur? Huvudsaken är att du gör det du tycker låter bäst. Vad som i genomsnitt ger "bäst" resultat är omöjligt att svara på, eftersom "bäst" är olika saker beroende på vilken musiker du frågar.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du säger "linear gitarren direkt in i diitt ljudkorts Hi-Z ingång", menar du då så enkelt som bara en telekabel från gitarren till ljudkortet? Inga mellanpartier?

Och med Axe-Fx eller Eleven Rack, är det då bara koppla gitarren till den och sen den in i ljudkortet? Skulle en POD funka lika bra då? Vet du om Axe-Fx och Eleven Rack fungerar för bas eller är det direkt lämpat för gitarr?

Ska även kolla in lite DEMO pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning. Håller fortfarande på och lär mig hur fan man får till en bra inspelning och det känns som att det är ett projekt som kommer att hålla på hela livet. Så länge det låter bra är jag nöjd. Öronen är min guide och diverse insktruktions videos på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...