Jump to content
Annons

Ableton + controler för editering av låtar?


Mixt

Recommended Posts

Jag har DJ:at sedan 80-talet, då analogt, men har på senare år plockat upp detta intresse igen men nu digitalt (mac pro + traktor s4) och spelar nästan bara gammal disco och mer syntetisk 80-talsmusik o tidig house. Har cirka 5000 flac- eller WAV-tracks.

Jag är dock i stort behov av att snygga till ljudbilden, fixa nivåerna och räta upp takten i vissa tracks. Vill också kunna skära bort "cheesy parts" i del tracks. 😉 Klipp och klistra helt enkelt.

Ableton verkar funka bäst för det, men behöver jag en specifik controller för just detta behov eller räcker det att köra Ableton i Mac pro-datorn, alltså utan controler?

Mina behov är ju hyfsat enkla för Ableton, jämfört med allt som programmet faktiskt kan göra.

Kikat lite på APC 40 och Ni Maschine, men kanske är det overkill.

Mixt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du behöver inte byta till ableton med de grejerna du vill göra. Räta upp takten gör du genom att fixa beatgriden på dina spår, den sparas tills nästa gång du kör låten, skära bort cheesy parts gör du genom att sätta in cue points efter cheesy parten och quantise i, då klickar du bara på cue point när det är dags att byta.

Cue points sparas också

Eller jag kanske missförstod? Vill du göra det i efterhand?

Redigerat av Miklo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...