Jump to content
Annons

Ska sälja min gura...


jong

Recommended Posts

Hej!

Som vissa av er vet så går jag i gitarrbytartankar, och för att över huvudtaget ha råd med en ny gitarr så måste jag sälja den jag har nu. Problemet är att jag inte är hundra på vad den är värd... Och jag vänder mig nu till er med lite specifikationer. Någon bild har jag tyvärr inte just nu, men jag ska beskriva den så utförligt jag kan.

ESP/LTD MH-200, svart och snygg

Två Duncan Designed humbuckers

Licensed Floyd Rose

En volym- och en tonkontroll

3-läges switch

Rosewoodbräda med, enligt mig, fina inlägg.

Jag har ägt denna sedan i maj förra året. Jag har varit försiktig med den och genomfört en spelning. Det finns bara ett synligt märke på den, och det är på baksidan.

Jag betalade 4900 för den ny, men det var under en kampanj så dagen innan hade den kostat 7900.

Här har ni något att bita i! Vore väldigt tacksam om någon visste på ett ungefär hur mycket jag kan få för den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Som vissa av er vet så går jag i gitarrbytartankar, och för att över huvudtaget ha råd med en ny gitarr så måste jag sälja den jag har nu. Problemet är att jag inte är hundra på vad den är värd... Och jag vänder mig nu till er med lite specifikationer. Någon bild har jag tyvärr inte just nu, men jag ska beskriva den så utförligt jag kan.

ESP/LTD MH-200, svart och snygg

Två Duncan Designed humbuckers

Licensed Floyd Rose

En volym- och en tonkontroll

3-läges switch

Rosewoodbräda med, enligt mig, fina inlägg.

Jag har ägt denna sedan i maj förra året. Jag har varit försiktig med den och genomfört en spelning. Det finns bara ett synligt märke på den, och det är på baksidan.

Jag betalade 4900 för den ny, men det var under en kampanj så dagen innan hade den kostat 7900.

Här har ni något att bita i! Vore väldigt tacksam om någon visste på ett ungefär hur mycket jag kan få för den!

känner inte till modellen direkt, men det är inte alls någon budgetgitarr. om du bestämmer dig för att sälja den så är risken stor att du kommer att göra en förlust och sen ångra dig.

byt absoult inte in den till en musikaffär. om den är i bra skick så ta god tid på dig och se till att hitta rätt köpare, 4000 är den säkert värd, antagligen mer om du hittar rätt köpare. bara synd att sälja den för 2000-2500, då är det bättre att du sparar lite extra och behåller den som andragitarr.

musikinstrument, speciellt kända märken, åldras inte som en volvo 940. jämför istället med vad du får betala för en ny likvärdig och låt dig inte luras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att jag säljer den är att jag har lagt av med metal, numera håller jag faktiskt på med vanlig rock/hårdrock samt lite blues. Och jag känner att det är synd att "hålla igen" med den gura jag har. Den har så mycket mer att ge, och jag kan inte använda den fullt ut. Därför vill jag ha en annan gitarr som passar mig bättre.

2000-2500 är på tok för lite, det är vad man kan ge för en halvtaskig fenderkopia ny. Och det här är som sagt ingen budgetgitarr.

Jag har funderat i priser runt 4000-5000 och det tycker jag låter rimligt. Är det någon som har några andra förslag?

Kan säga att modellen är väääldigt svår att få tag på, och jag vet inte ens om den längre tillverkas. Den finns inte på ESP's hemsida och jag har aldrig sett en annons med den. Jag har sett ganska många recensioner, men ALDRIG någon bild! Väldigt frustrerande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att jag säljer den är att jag har lagt av med metal, numera håller jag faktiskt på med vanlig rock/hårdrock samt lite blues.

ja det var ju ett steg i rätt riktning så håll till godo

16_1_b.JPG

bild från e-bay

och länken

Redigerat av Itzhak Skenström
Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att jag säljer den är att jag har lagt av med metal, numera håller jag faktiskt på med vanlig rock/hårdrock samt lite blues.

ja det var ju ett steg i rätt riktning så håll till godo

16_1_b.JPG

bild från e-bay

och länken

Du är kung! Exakt så ser den ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vicken vacker gura!

😆

EDIT: e ytan matt eller lackad eller vad?

Ytan är lackad och visst är hon fin... 😆 Fast det är bara i vissa ljus och i vissa vinklar man kan se träet titta fram. Då är den som snyggast tycker jag.

5500 låter som en vettig idé!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Jag förstår om du MÅSTE sälja för att få råd med nästa gitarr men kan bara säga att själv har jag gruvligt ångrat att jag sålt några instrument. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår om du MÅSTE sälja för att få råd med nästa gitarr men kan bara säga att själv har jag gruvligt ångrat att jag sålt några instrument. 😮

Ja, det är horribelt att sälja, men eftersom jag är en fattig student och dessutom inte är tillfreds med den här gitarren så är det tyvärr den enda lösningen. Även fast det vore fint att ha en andragura.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att guran är svår att få tag på höjer desvärre inte priset på annat än speciella utgåvor av kända gitarrer (Les Paul-SG'n och liknande) samt gamla kända gitarrer. Att guran är ovanlig är riktigt illa på äldre gitarrer om man är ute efter reservdelar till exempelvis floydet (där stämskruvarna alltid vill bli stulna av flagolett-orcherna). Men en ESP är relativt lätt att sälja, och om du väntar på rätt köpare så kan du utan vidare ta kanske 4900? + hard-case 500 spänn (alla som köper en gitarr vill nog ha ett tillhörande hardcase ändå). Då låter det inte som att gitarren är så dyr, men hard caset däremot är jäävligt billigt! *tips*

Tror du kan få ännu mer för den, nån hundralapp i alla fall.. men då blir det nog en stor grej av allt med annonser å shit så...

/Spöket

Link to comment
Dela på andra sajter

Att guran är svår att få tag på höjer desvärre inte priset på annat än speciella utgåvor av kända gitarrer (Les Paul-SG'n och liknande) samt gamla kända gitarrer. Att guran är ovanlig är riktigt illa på äldre gitarrer om man är ute efter reservdelar till exempelvis floydet (där stämskruvarna alltid vill bli stulna av flagolett-orcherna). Men en ESP är relativt lätt att sälja, och om du väntar på rätt köpare så kan du utan vidare ta kanske 4900? + hard-case 500 spänn (alla som köper en gitarr vill nog ha ett tillhörande hardcase ändå). Då låter det inte som att gitarren är så dyr, men hard caset däremot är jäävligt billigt! *tips*

Tror du kan få ännu mer för den, nån hundralapp i alla fall.. men då blir det nog en stor grej av allt med annonser å shit så...

/Spöket

Nu har jag tyvärr inget hardcase, däremot en rejäl gigbag som håller bra. Jag ska nog lägga ut den för 5500 iallafall, sedan får vi se vad det lider...

Link to comment
Dela på andra sajter

5500 är ju helt sjukt mycket för den. Vist någon kanske ev kan betala det, men du kan fan inte ta mer för en gura beggad än vad du betalat för den ny. Desutom vilmlar det av metallguror där ute, du får ju ganska lätt tag på en 10000kr jackson eller ibanez för 5000kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kunna tänka mig att köpa den för max 3000:- Men det är ju jag det så lyssna inte på vad jag säger hehehe.... 😆😮🙂😉

Prova på 5500:-. Blir det inget napp så sänk den ett par hundringar. Man vet aldrig. Man ska ta i i början....har jag lärt mig.....av dom stora grabbarna.........typ...................... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir nästan förbannad på någon som köper den för 4900 och sen tycker det är rimligt att sälja den begagnad ett år senare för 5500 (?) och försök inte ta upp det där med kampanjpris det är bara en lögn som butikerna kör med.

Nåja det är ju bara den som köper den som blir lurad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen mästare på värdering av gitarrer men jag skulle gissa att du kanske kan få 4000kr för den... om man kollar på en ny gitarr ..vilket eventuella köpare kommer att göra skulle jag gissa... är det närmaste man kommer antagligen "LTD series MH-250 NT" som ligger på 5950kr på musik börsen.. att du skulle få 5500 för en begangnad med ett "lägre modell nr" som 200 är nog ganska otänkbart... men på musik börsen ingår inget hardcase... men om du jämnför t.ex. med en mexico starta som går för 5600kr eller något sådant ny så går dom begangnade för ca 3500kr..

så jag skulle som sagt säga ca 4000kr med hardcase..

Redigerat av Kiefz
Link to comment
Dela på andra sajter

Blir nästan förbannad på någon som köper den för 4900 och sen tycker det är rimligt att sälja den begagnad ett år senare för 5500 (?) och försök inte ta upp det där med kampanjpris det är bara en lögn som butikerna kör med.

Nåja det är ju bara den som köper den som blir lurad.

Nu är det ju inte ett år sedan jag köpte den, men jag förstår hur du tänker. Och det är ingen som blir lurad, den här gitarren är nog värd en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir nästan förbannad på någon som köper den för 4900 och sen tycker det är rimligt att sälja den begagnad ett år senare för 5500 (?) och försök inte ta upp det där med kampanjpris det är bara en lögn som butikerna kör med.

Nåja det är ju bara den som köper den som blir lurad.

Nu är det ju inte ett år sedan jag köpte den, men jag förstår hur du tänker. Och det är ingen som blir lurad, den här gitarren är nog värd en del.

Du skrev i Maj och 10 månader sen, 9 månader ifall det var sent i Maj, är väl ändå ganska nära ett år?

Värd en del? Tja, för minst 9 månader sen så var den värd 4.900 kr till en affär som säkerligen gjorde förtjänst på affären så jag har fortfarande svårt att se hur du tänker. Ifall du lyckas pracka på någon stackare den så be my guest. Jag hade aldrig gjort så dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir nästan förbannad på någon som köper den för 4900 och sen tycker det är rimligt att sälja den begagnad ett år senare för 5500 (?) och försök inte ta upp det där med kampanjpris det är bara en lögn som butikerna kör med.

Nåja det är ju bara den som köper den som blir lurad.

Nu är det ju inte ett år sedan jag köpte den, men jag förstår hur du tänker. Och det är ingen som blir lurad, den här gitarren är nog värd en del.

Du skrev i Maj och 10 månader sen, 9 månader ifall det var sent i Maj, är väl ändå ganska nära ett år?

Värd en del? Tja, för minst 9 månader sen så var den värd 4.900 kr till en affär som säkerligen gjorde förtjänst på affären så jag har fortfarande svårt att se hur du tänker. Ifall du lyckas pracka på någon stackare den så be my guest. Jag hade aldrig gjort så dock.

Men herregud vad ledsen du verkar. 9 månader sedan är det ja, och det är inte ett år.

Du tycker alltså att jag lurar någon därför att jag försöker sälja min gitarr till det pris jag tror att den är värd? Nu får du ursäkta, men nu är det faktiskt jag som inte förstår riktigt hur du tänker.

Anledningen till att jag startade den här tråden var ju att jag ville ha tips och förslag, och de jag har fått hittills har jag tagit till mig av. Det handlar absolut inte om att lura någon, får jag den inte såld för 5500 så är den väl helt enkelt inte värd det. Jag tycker hursomhelst att det kan vara värt att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

(där stämskruvarna alltid vill bli stulna av flagolett-orcherna).

Fantastiskt spännande och intressant! Berätta mer om dessa flageolettorcher!

För övrigt är gitarrsäljaren ute och cyklar om han tror att han kan ta ut så mycket som 5 500 kr för denna gitarr. Den som köper den blir lurad. Det andrahandsvärdet som många av oss gitarrister skulle vilja att våra gitarrer betingade, existerar helt enkelt inte. Det är Gibsons och Fenders eftertraktade modeller och årgångar som funkar i detta hänseende.

Ta ett råd från mig: Sälj gitarren för 3 500:- och inse att Du gjort en väldigt bra affär.

Själv har jag en Ibanez Studio dubbelhalsad, en Ibanez JEM 7 med pärlemorinlägg i halsen - top of the line och en Squire Telecaster med orginalhumbuckers! Ingen av dem har något som helst andrahandsvärde att tala om. Jag köpte dem med den vetskapen också. Vill Du ha högt andrahandsvärde köp Gibson eller Fenders mest populära modeller. Betänk bara att Du då betalar en massa tusenlappar bara för att de är populära. Vill Du istället ha en gitarr som är "Din" så titta även på andra märken. Jag har förlorat 10 000-tals kronor på mina gitarrinköp genom åren men vunnit annat istället. Gitarrer borde inte vara något slags handelsvara.

För övrigt går det alldeles utmärkt att spela blues och liknande på den gitarr Du har. Jag tror det handlar om att Du tycker den ser "fel" ut för blues. Koppla in den i någon schysst Fenderförstärkare, VOX, Hiwatt eller Marshall så skall Du få höra!

Rock On!

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Mellan 2.500 - 3.000 är nog väldigt realistiskt. Köpte min Fender Yngwie Signaturmodell för 9.000 begagnad, och den ligger på 22.000 kronor ny... så jag har svårt att se att någon skulle betala 5.500 för en gura som kostar runt 6.000 ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men herregud vad ledsen du verkar. 9 månader sedan är det ja, och det är inte ett år.

Du tycker alltså att jag lurar någon därför att jag försöker sälja min gitarr till det pris jag tror att den är värd? Nu får du ursäkta, men nu är det faktiskt jag som inte förstår riktigt hur du tänker.

Anledningen till att jag startade den här tråden var ju att jag ville ha tips och förslag, och de jag har fått hittills har jag tagit till mig av. Det handlar absolut inte om att lura någon, får jag den inte såld för 5500 så är den väl helt enkelt inte värd det. Jag tycker hursomhelst att det kan vara värt att testa.

Ledsen? Jag skiter väl i det det är ju inte jag som blir lurad. Jag tycker bara att det är jävligt dålig stil.

Anledningen till att jag startade den här tråden var ju att jag ville ha tips och förslag, och de jag har fått hittills har jag tagit till mig av.

Nu orkar jag inte kolla exakt vad Grahn skrev men började inte han med 2.500 för att säga max 4.000 och sen säga. Jamen testa och lägg upp den för 5.500 och se ifall du får någon intresserad. Om jag hade sagt. "Testa att lägg upp den för 6.000" hade du tagit till dig det också kanske? De flesta andra här har väl satt värdet på den till mellan 3000-4000kr med hardcase?

Det handlar absolut inte om att lura någon, får jag den inte såld för 5500 så är den väl helt enkelt inte värd det.

Nej så måste det ju vara. Det handlar ju inte om hur insatt en köpare är. Ifall du säljer en gitarr för 5.500 till nån liten 12åring som ska köpa sin första gitarr är den värd det då?

Om jag säljer en tunna älgbajs till en förståndshandikappad för 50.000 är den värd det då? Jag vet att det är en ganska grov överdrift men jag tror du förstår mitt resonemang. Hoppas det iaf.

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...