Jump to content
Annons

Modern produktion förtar musikupplevelsen?


Halkbi

Recommended Posts

Tidigare i veckan så släppte det svenska retrorockbandet Witchcraft sin första singel efter fyraårigt uppehåll. Bandet har formats om och endast sångare och basist kvarstår från den gamla lineupen. Förväntningarna var höga då den meriterade metalproducenten Jens Bogren står bakom det kommande albumet.

För er som inte tigidare är bekanta med gruppen så kommer ett exempel: Witchcraft – Chylde Of Fire

Och här är nya singeln:

Nog för att bandet antagligen har som ambition att uvecklas, men förtas inte musikupplevelsen av den här produktionen? Jag stör mig enormt på det övergainade gitarrljudet, det tajta komprimerade in your face-trummorna och den hörbart tonhöjdskorrigerade samt slätstrukna sången. Kort och gott (och i brist på bättre ord) så tycker jag att det låter Takida.

Men den väckte en fundering i mitt huvud. Man brukar ju säga att en bra låt överlever vilken produktion som helst, men hade det här varit min första kontakt med bandet så skulle jag aldrig börjat lyssna på dem. Soundet hade avskräckt mig och jag hade antagligen inte kunnat ta in musiken om jag inte redan vore insatt. Dock ska det sägas att jag inte är neutral i frågan då i stort sett det enda jag lyssnade på under hela högstadiet var Sabbaths 70-talsplattor 🥰

Men jag tycker att frågeställningen är intressant. Är jag ensam om min uppfattningen i det här fallet? Skulle modern musik i allmänhet bli mer musikaliskt njutbar om man hade en mer gammaldags produktion?

Känner mig gubbig 😆

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skulle modern musik i allmänhet bli mer musikaliskt njutbar om man hade en mer gammaldags produktion?

Kort svar: Ja, långt svar: Nej 😉

Beror på musikstil oxå. Tror inte housekidsen skulle uppskatta ljudkvalité a´la Sabbath 70-tal.

Men visst är det många som jagar dey gamla analoga soundet och värmen som ligger däri. Kolla bara på dagens plug-ins, de som enligt experternas tycke återskapat det gamla soundet bäst vinner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort svar: Ja, långt svar: Nej 😉

Beror på musikstil oxå. Tror inte housekidsen skulle uppskatta ljudkvalité a´la Sabbath 70-tal.

Men visst är det många som jagar dey gamla analoga soundet och värmen som ligger däri. Kolla bara på dagens plug-ins, de som enligt experternas tycke återskapat det gamla soundet bäst vinner!

Genren har ju stor betydelse, det håller jag med om. Nu är jag ju varken särskilt förtjust eller insatt i den nya housevågen, men då man får anse det som något relativt nytt och att det nya housesoundet just skapats och därmed blir musikaliskt önskvärt. Annars vore det ju coolt med house av moogar, mellotroner, rhodes och hammond ☺️

Frågeställningen handlar väl mer om huruvida modern produktion förtar musikupplevelsen i största allmänhet, för såhär starkt har jag inte upplevt det tidigare.

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror nog helt och hållet på hur de har lyckats med den moderna produktionen. 😉

Tycker i Witchcraft-fallet att det inte var alltför illa, men visst fanns det en viss charm över soundet/produktionen på den första länken du länkade till.

Svårt att säga, tror jag. Är man inne på genren så tror jag nog att det mesta funkar även med modern produktion, trots att man kanske tycker att det var "charmigare" förr.

Kan bara ta mig själv tex, när "Tush" med ZZ Top drar igång (kanske till och med helst på vinyl), så finns det inte mycket i dagens produktion som "slår" det soundet. Det måste nödvändigtvis inte i sin tur betyda att dagens "Tush" förtar den musikaliska upplevelsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske inte tycker att låten är tillräckligt bra, börjar lyssna på andra saker, och störs därför av produktionen?

Det kan ju vara så att gillar man produktionen så kan man så ut med medelmåttig musik. Men gillar man inte produktionen så måste låten vara mycket bättre för att man ska digga.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får alltid en lite obehaglig känsla i kroppen när musik eller något annat konstnärligt uttryck benämns som "En Produkt".

QUIT PUTTING A GOD DAMN DOLLAR SIGN ON EVERY FUCKING THING ON THIS PLANET!

http://www.youtube.com/watch?v=gDW_Hj2K0wo

Då är jag nyfiken på hur du definierar t.ex. en CD-skiva..

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är jag nyfiken på hur du definierar t.ex. en CD-skiva..

Man kan kalla t.ex. en bok "En Produkt", men det blir lite konstigt om man använder det uttrycket på en någorlunda välskriven skönlitterär text, om man inte vill förolämpa författaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte lyssna på länkarna här på jobbet men har hört witchcraft nån gång förut, tror dom e polare med ett band jag älskar vid namn Noctum. I alla fall, jag tror knappast att album som Master of Reality hade låtit bättre med autotune, men att säga att modern teknologi förstör musiken är kanske lite att ta i.

Det handlar väl mer om att man har fler möjligheter, då har man också fler möjligheter att göra fel på, om det inte finns autotune så är det svårt att missbruka det liksom ^^. Sen är ju Witchcraft som du påpekar rätt mkt av ett retrorockband, då säger det väl sig självt att bandets sound kanske helst ska behandlas av en vintage-produktion? Det tycker jag i alla fall 😄

Redigerat av JosefK
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske inte tycker att låten är tillräckligt bra, börjar lyssna på andra saker, och störs därför av produktionen?

Det kan ju vara så att gillar man produktionen så kan man så ut med medelmåttig musik. Men gillar man inte produktionen så måste låten vara mycket bättre för att man ska digga.

Nja. Det första jag lade märke till var gitarrljudet som inte alls faller mig på läppen, sedan i kombination med trummorna och autotunesången så blev jag illamående. Sedan började jag tänka på riffet, som faktiskt håller rätt hög klass. Men ändå hämmade produktionen låten på ett sätt jag aldrig känt förr.

Annars tror jag att Frekke slog huvudet på spiken här:

Produktionen ska passa produkten. That's it.

Men funderingen är fortfarande intressant. Hur skulle radiomusiken låta utan radioproduktion? Skulle det ge ett mer "musikaliskt" njutbart resultat? Men det kanske är dumt att diskutera något som i grunden är rent subjektivt.

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är självklart att ljudbilden påverkar upplevelsen av musiken, se bara på impressionismen som är denna idé tagen till sin spets. Sen att det är den moderna produktionen som i regel förstör kan jag inte hålla med om. Det beror ju på vem man frågar. Vissa gillar det moderna. Vissa gillar det retro. Witchcraft verkar tycka om att gå balansgång mellan dessa sound, ibland blir det mer av det ena, ibland blir det mer av det andra.

för övrigt tyckte jag att själva låten inte var bland deras bästa.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

själv har jag inget emot modern musik, i hur den låter.

ljudkvaliteten är sååå mycket bättre idag än förr men innehållet är ju bara ett skallskott.

topplistorna handlar bara om yta yta yta. Hooks hooks hooks. Radiovänligt skit som ska sälja så mycket som möjligt så fort som möjligt, tills en 15 sekunder senare när dom spottar ur sig nästa mallbyggda superhit.

jag kanske hade haft en gnutta musikalisk respekt för dom som toppar listorna om dom i alla fall skrivit sitt eget material, men nädå. 35 ghostwriters sitter och knåpar ihop det till dom.

Dagens superstjärnor är knappt mer än glorifierade kareokesångare.

visst finns det undantag men på det stora hela så är det så.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är house för nåt? En konstig doktor är det enda jag vet.

In the beginning, there was Jack, and Jack had a groove.

And from this groove came the groove of all grooves.

And while one day viciously throwing down on his box, Jack boldy declared,

"Let there be HOUSE!"

and house music was born.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...