Jump to content
Annons

Droger inom musikproduktion och framföranden, vad vet ni?


Studioesc

Recommended Posts

Idag känns det lite som att var och varannan artist dövar sina plågor alt öppnar sina sinnen med droger i form av alkohol eller narkotika. Vad är era erfarenheter från musikindustrin i det här ämnet? Anser ni att droger verkar som ett doping för musikalitet? Har det ens påverkat industrin positivt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt att säga. Är det några speciella artister du tänker på?

Att Charlie Parker var heroinist är ju välkänt, och vissa aspirerande saxofonister som såg upp till honom började tydligen själva använda skiten i hopp om att bli lika skickliga.

Och riktigt så enkelt var det ju förmodligen inte, Charlie Parker var helt enkelt en supertalang som hade oturen att hamna i drogträsket. Vilket jag tror är synonymt med de flesta missbrukare eller f.d. missbrukare som har gjort succé och blivit förmögna på sitt musikskapande.

Nog för att en så harmlös (nåja, laglig) drog som alkohol i viss mån tillfälligt kan hjälpa hjärnan att slappna av och släppa fram kreativitet, men jag har svårt att tänka mig att tyngre droger skulle vara nyckeln till genialiska skapelser i någon större utsträckning. Snarare tvärtom.

Det är ju bara att titta på hur många otroligt talangfulla musiker och artister som sakta men säkert har brutits ned och i värsta fall tagit ner skylten sedan de halkat in på missbrukets bana. Syd Barret, Jimi Hendrix, Jim Morrison, Janis Joplin, Tommy Bolin, Keith Moon...listan kan göras lång.

Jag tror knappast att drogerna skulle ha något med deras enorma framgång att göra, de var helt enkelt bara superskickliga på sitt område - men hade oturen att hamna snett i livet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...