Jump to content
Annons

Ljudisolera studioutrymme


therocker

Recommended Posts

Goafton! Har kollat runt bland trådarna men hittar inget som hjälper mig i just detta fall. Har mitt stuidoutrymme i källaren i bostaden just under TVrummet. Inte optimalt men som hobbymusiker och familjefar tar man vad man får 🙂

Nu funderar jag på att förbättra ljudisoleringen mellan planen men vill först försäkra mig om att det är lönt med de förutsättningar som finns.

Både taket i källaren och golvet i tvrummet är brädor, bjälklaget är troligen fyllt med sågspån alternativt helt tomt.

Är begränsad till att göra alla ingrepp nerifrån samt av en osedvanligt låg takhöjd i källaren...

Första tanken var att bryta upp en del av taket och byta ut sågspånet (om det finns) mot glas/stenull och sen skruva upp ett lager gips (13mm) under det befintliga trätaket. Blir dock inte klok på vilken effekt isoleringsmaterialet egentligen har som ljudisolerare?

Andra tanken var dubbla lager gips, men då måste jag riva bort det gamla taket annars blir takhöjden olidligt låg.

Så det jag vill ha svar på är:

1. Är det lönt att isolera bjälklaget?

2. Är det lönt att riva bort det befintliga taket för att få plats med dubbla gipslager eller blir skillnaden för liten mot ett lager + befintligt trätak?

3. Ska jag skita i allt ihop och fortsätta jobba när familjen sover? 🙂

Trevlig kväll rockers!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...fast slats och andra akustikåtgärder gör inget för ljudisoleringen mot omvärlden, utan då är det rum i rummet som gäller - och tyvärr är det den svagaste punkten som bestämmer hur effektiv ljudisoleringen blir, så att göra ljudisolering annat än "perfekt", är mer eller mindre att kasta pengar och tid i sjön. 🙁

Akustikbehandling kan funka ganska ok även om det inte görs "perfekt", men ljudisolering är det mycket värre med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Goafton! Har kollat runt bland trådarna men hittar inget som hjälper mig i just detta fall. Har mitt stuidoutrymme i källaren i bostaden just under TVrummet. Inte optimalt men som hobbymusiker och familjefar tar man vad man får 🙂

Nu funderar jag på att förbättra ljudisoleringen mellan planen men vill först försäkra mig om att det är lönt med de förutsättningar som finns.

Både taket i källaren och golvet i tvrummet är brädor, bjälklaget är troligen fyllt med sågspån alternativt helt tomt.

Är begränsad till att göra alla ingrepp nerifrån samt av en osedvanligt låg takhöjd i källaren...

Första tanken var att bryta upp en del av taket och byta ut sågspånet (om det finns) mot glas/stenull och sen skruva upp ett lager gips (13mm) under det befintliga trätaket. Blir dock inte klok på vilken effekt isoleringsmaterialet egentligen har som ljudisolerare?

Andra tanken var dubbla lager gips, men då måste jag riva bort det gamla taket annars blir takhöjden olidligt låg.

Så det jag vill ha svar på är:

1. Är det lönt att isolera bjälklaget?

2. Är det lönt att riva bort det befintliga taket för att få plats med dubbla gipslager eller blir skillnaden för liten mot ett lager + befintligt trätak?

3. Ska jag skita i allt ihop och fortsätta jobba när familjen sover? 🙂

Trevlig kväll rockers!!

Tjena!

Du tänker helt rätt med att tillföra massa då det handlar om ljudisolering. Själva mineralullsisoleringen har egentligen inget med ljudreduktionen i sig att göra utan den har man för att absorbera den stående våg som bildas i bjälklaget. Därför ska den vara löst packad och lyftas upp en bit med tex. najtråd, murarsnöre eller liknande.

För att du ska få en påtagligt förbättrad ljudisolering i källaren behöver även väggar och golv tas med i beräkningen. Hur ser konstruktionen ut vad det gäller väggar och golv?

Det finns lite smarta lösningar för taket, bla. att du river bef. tak och isolerar som du tänkt, men att du hänger ett nytt gipstak i isohangers (fjädrande fästen som skruvas i golvbjälkarna) och reglar upp ett nytt takbjälklag som löper paralellt med med befentliga reglar. Kan göra en enkel skiss i morgon om du vill.

// Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för dimension på golvreglarna? Med den här typen av upphängning monterade längs golvbjälkarna kan du pendla ned ett nytt bjälklag som i stort sett livar med befintligt. På så sätt gömmer du det nya bjälklaget inne i det gamla.

post-27276-0-56368900-1343170120_thumb.png

ja dessa iso-hangers och "inside-out" tak kanske?

inside-out tak är att man gipsar på baksidan av reglarna och isoleringen blir innåt rummet som täcks med tyg som akustikbehandling(bredbands absorberande tak).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen, slat walls ska jag klart tänka på om jag bygger en riktig studio nån gång men nu va det ju mest för att ffa låta mig störa på i lugn och ro i mitt utrymme och det var som ren ljudisolering jag tänkte.

Det verkar väl vara som jag misstänkte att det är inte lönt att bara slänga upp några gipsskivor.

Vad är det för dimension på golvreglarna? Med den här typen av upphängning monterade längs golvbjälkarna kan du pendla ned ett nytt bjälklag som i stort sett livar med befintligt. På så sätt gömmer du det nya bjälklaget inne i det gamla.

post-27276-0-56368900-1343170120_thumb.png

Får man alltså ett "flytande" tak med sån upphängning som dessutom inte sänker takhöjden? Vart köper man sådana och kanske en länk till mer info, (fattar inte riktigt hur dom monteras 🙂 )

Kan inte svära på dimensionerna på bjälkarna men vad kan ha varit standard på 30 talet? 5 tum?

Golv och väggar i utrymmet är betong. Dessutom går den vattenburna värmen genom rummet och upp genom taket till vardagsrummet, kanske är en svag punkt som är svår att göra nåt åt?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja dessa iso-hangers och "inside-out" tak kanske?

inside-out tak är att man gipsar på baksidan av reglarna och isoleringen blir innåt rummet som täcks med tyg som akustikbehandling(bredbands absorberande tak).

Menar du skruva gips direkt i vardagsrumsgolvet och sen isolering och tyg??

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du skruva gips direkt i vardagsrumsgolvet och sen isolering och tyg??

Nej, på ovansidan av det frikopplade bjälklaget.

addrumdrums förlag är bra. Dock så går den inte att kombinera med den infällda varianten där man snor utrymme ovanifrån till fördel för takhöjden. Golvbjälkarna blir ivågen helt enkelt.

Vad har du för takhöjd och hur mycket ljusreduktion behöver du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, på ovansidan av det frikopplade bjälklaget.

addrumdrums förlag är bra. Dock så går den inte att kombinera med den infällda varianten där man snor utrymme ovanifrån till fördel för takhöjden. Golvbjälkarna blir ivågen helt enkelt.

Vad har du för takhöjd och hur mycket ljusreduktion behöver du?

gipsskivorna behöver inte hamna mer än några millimter lägre.

oavsätt hur man bygger så lär ju gipsskivorna hamna nån mm under golvreglarna.

det man vill är ju att vibrationerna i gipsen inte ska överföras i golvreglarna åvanför.

edit: om det sk bli riktigt bra så lär man nog gipsa tätt även under golvet som ligger på polvreglarna.

Wall%2028.gif

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för takhöjd och hur mycket ljusreduktion behöver du?

Takhöjden är 187 cm, inte optimalt precis och ska jag göra nåt "på riktigt" med det rummet någon gång måste jag väl spätta ur och sänka golvet men det är en för stor operation just nu.

Menar du ljudreduktion? Jag skulle vara nöjd om jag lyckades isolera så att jag kan sjunga utan att det stör tvtittande i rummet ovanför. Störningar ner i studion kan jag leva med, man får välja tillfällen när ingen annan är hemma för inspelning helt enkelt.

Kanske ändå att det för mitt syfte kunde vara tillräckligt med isolering i bjälklaget och ett eller två lager gips?

Hur mycket gör genomföringarna av värmeledningarna som går genom studion och upp? Sammanlagt 4 st, gamla järnrör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara för sången tror jag det kommer räcka med att göra som du tänkt. Bra att väggarna är i betong, se till att du får helt tätt i överkången mellan tak / vägg och täta alla genomföringar ordentligt (även dörrar). Är det utanpåliggande rör kan du ju bygga in dom i en gipslåda med isolering i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara för sången tror jag det kommer räcka med att göra som du tänkt. Bra att väggarna är i betong, se till att du får helt tätt i överkången mellan tak / vägg och täta alla genomföringar ordentligt (även dörrar). Är det utanpåliggande rör kan du ju bygga in dom i en gipslåda med isolering i.

Jag har liknande projekt (elelr åtminstånne fundering just nu). Mitt musikrum i källaren har något högre takhöjd men med "gjutna valv", alltså betongtak. Väggar i betong och klinkers på golvet med lite mattor på golvet. Har något högre i tak än trådskaparen. Om jag fattat det hela rätt så kan alltså ett "flytande" tak funka för att dämpa ljudsläpp upp från källaren om man är noga med tätning mellan vägg och tak. Har en dörr också så klart, som öppnas innåt. Har för mig att jag läst en tråd om dörrisolering men kan inte hitta den nu. Tips på tråden eller ett bra sätt att dämpa ljud genom en innerdörr tas tacksamt emot.

Spelar också trummor men har inte ambitionen att dämpa ljudet från mina Ludwig 🙂, det blir ju antagligen ett för stort och krångligt projekt, utan det gäller även sång i mitt fall, samt akustisk gitarr och att man kanske kan lira lite elgitarr på inte så hög volym utan att störa resten av familjen för mycket.

Mvh

/G

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har en dörr som är ganska lätt, och skapad med stående hård wellpapp inuti dörren (zick-zackad), vilket de flesta billigare dörrar, även ytterdörrar, är idag (billigare ytterdörrar har också frigolit, vilket är värdelöst vad gäller ljud). Så det är alltså fullt möjligt att fylla en sådan dörr med sand. Eventuellt måste man förstärka gångjärnen. Personligen skulle jag borra fem till åtta större hål på toppen av dörren, sedan använda t.ex. ett armeringsjärn för att "sticka hål" på "pappen" inuti dörren så att sanden kan "leta sig fram" överallt i dörren. Är det dock frigolit i dörren så lär man behöva "öppna" ena sidan av dörren, men det går också om man vill 🙂

Har man inte råd att köpa brandklassade/ljudklassade dörrar (vilka är riktigt dyra) så är det ett fantastiskt alternativ att fylla en dörr med sand. Helst en billigare ytterdörr som redan har isolerande lister.

Massa är det man vill ha för att väl kunna hindra vibrationer etc effektivt. Av den anledningen väger alla dessa typer av dörrar en hel del. I hemmamiljöer kallar jag såna där "pappdörrar" för rena skitdörrar! Massiva, gamla trädörrar i äldre hus, det är grejjer det!

Så, nu har jag förklarat.

Förklara nu ditt "Lycka till" tack.

Har du då gjort detta själv ? dvs. delat eller borrat i en vanlig slät innerdörr och fått ett gott resultat . ?

För jag tror inte på att det går. För att om dörren blir så tung så man måste dessutom förstärka gångjärnen som du säger ,så kommer tyngden av grusen göra så det bular ut på mitten och spricka, för eller senare kanske tom. första gången man stänger den .Detta papper som finns i dörrarna är inte gjort för detta ändamål, utan det är gjort för att den ska kunna tåla att trycka på utan att den buktar in ,den ger dessutom lite stadga åt dörren mao.ett billigare och lättare material .

så har du bilder på detta ,så hiva upp dom ,så kan jag börja tro på det.

Ytterdörrar billigare bara för dom har frigolit ! Var har du fått detta ifrån ?

"wellpapp inuti dörren (zick-zackad)," i en ytterdörr. Vilket märke då ?

Förklarat !

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man bygga en ram som hänger på dörren så att den går utanför dörrkarmen på insidan(eftersom den öppnas innåt) och fylla med isolering eller annat dämpande material?..och sedan täcka ramen med tyg och fixa mjukt material som håller tätt på väggen runt dörrkarmen. Någon som fattar hur jag menar? Blir kanske lite akustikbehandling samtidigt då dörren sitter på ena kortsidan (alltså bakom mig)

Vad tros om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut.

Har gjort så med ett par dörrar.

M.a.o byggt en " Ny " dörr ovanpå den befintliga med isolering och dubbel gips.

Tjock å tung som f*n blev den men den gjorde sitt jobb.

Låter bra, då är jag inte helt ute och cyklar.

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår hur du menar med sanden men det finns enklare och effektivare sätt. Först och främst behöver dörren aldrig ljudisolera bättre (högre Rw) än väggen den sitter fastskruvad i. Fyller du en ihålig dörr med sand ökar du förvisso massan i mitten av dörrbladet men du har fortfarande bara virke i ramen. Därför är det både enklare och effektivare ur ljudreduktionssynpunkt att göra som Picazo har gjort. Bygger man dessutom ett nytt mothåll inne i bef. karm har man två ställen att sätta tätningslister på vilket oftast är en av de svaga länkarna vid ljufisolering av dörrar.

På blocket finns det ett otroligt utbud av kanonbra dörrar som man kan använda direkt. I ett studiobygge fick jag tag på dörrar från en röntgenavdelning (blyplåt innuti) för några hundringar. Dörrar från skolor och sjukvård brukar oftast hålla 35 - 55 dB. Känn på tyngden och knacka på dom.

Om du nu redan har en dörr med frigolitkärna i kan du borra ett hål i den och hälla i Aceton som löser upp cellplasten. Häll sedan i betong, har högre densitet än sand och som dessutom blir formats okt om den får härda när dörren är fixerad i rakt läge.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det är bättre att slänga på några lager gips och "bygga ut" karmen med nytt mothåll och extra tätningslist.

dörren behöver inte vara kraftigare än en bit öppningsbar vägg. det viktiga är ju som sagt att det blir tätt när dörren är stängd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara för sången tror jag det kommer räcka med att göra som du tänkt. Bra att väggarna är i betong, se till att du får helt tätt i överkången mellan tak / vägg och täta alla genomföringar ordentligt (även dörrar). Är det utanpåliggande rör kan du ju bygga in dom i en gipslåda med isolering i.

Tack! Precis vad jag ville höra 🙂 Kör på i veckan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sand har en förmåga att frikoppla element från varandra, tex. så kan man flyta lägenhetsgolv på sand osv. När det gäller en vägg eller dörr tex. gäller att ju lägre resonansfrekvens som vägg/dörr-konstuktionen har desto högre Rw (ljudreduktion) uppnår vi, och här är det massan som gäller. Här vill vi ju inte ha en frikopplad funktion, eller hur?

Varför vill vi då ha så låg resonansfrekvens som möjligt? Jo, därför att vid ett materials resonansfrekvens går allt ljud rakt igen princip.

Har vi en väggkonstruktion som uppfyller STC 42 så behöver inte dörren inte ljudisolera mer än så. Tex. i ett flytande rum så räcker det med att montera en dörr som har samma Rw som den inre väggen i dess konstruktion och likadant med den yttre dörren / väggen.

Det här med att slakta en dörr med bikakewell invändigt är något jag inte rekommenderar. Har fösökt mig på det och misslyckats totalt. Wellen är limmad mot ytskikten för att göra den vridstyv och tar man bort detta blir det bara en sladdrig ram. Oavsett well eller cellplastkärna så tror jag inte på att fylla hålrummet med sand eftersom sanden kommer troligtvis trycka ut sidorna över tid. Mina cents.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...