Jump to content
Annons

Trumset till hemmastudion


danne666

Recommended Posts

Hej!

dags att köpa in ett riktigt trumset till den lilla hemmastudion (som dock växer undan för undan 😕 ). Till saken hör att jag är en rätt kass trummis, men jag jobbar på det.

Det jag funderar på är ett:

Sonor Essential Force Birch Studio

http://www.thomann.d...irch_studio.htm

och

Istanbul Agop Xist Brilliant Cymbal Set

http://www.thomann.d...t_beckenset.htm

Pall har jag redan. Och efter det är man up and running, eller? Behövs något mer?

Redigerat av danne666
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det duger utmärkt.( säger en trummis med 20+ år bakom trummor). I allfall att starta med , som "Heminspelning"

Det man kan fråga sig om du vill ( eller kommer behöva ) så småningom ha dubbelpedal, spashar, koklocka, flera pukor m.m.

Å andra sidan det kan du köpa in senare.

Jag hade dock satsat på begagnat i ALLA LÄGEN. Du får bättre grejor för samma peng. Men det var inte det du frågade utan om grejorna var ok , vilket det är. ..Jag ser det som "middlevel" prylar.

En annan sak skinnval som kommer göra mycket vilket sound du kommer få ur ut trummorna, samt mikrofoner.Glöm orginalskinnen, kan jag säga på en gång.

Mikrofoner, om man ska närmicka , vilket du säker kommer åtminstone ibland göra,kan kosta om du vill lika mycket som hela trumsetet plus cymbaler, men detta har du säkerligen redan koll på...

Stativ til mickarna,,,

Stativ till mikrofonerna...

Ljudkort med ingångar till alla mikrofoner ( helst 10, funkar bra med 8, och absoulta budget minimum är 4 anser jag) har du säkerligen , samt kablar? Annars kommer det kräva åtskiliga 1000 lappar till...

Se till att rummet du spelar in sen trummorna är "dött" dvs väll isolerat , om du inte har tillgång till en jäätebra akustiskt rum ( vilket man så gott som aldrig har om man håller å "hemmanivån".). Kan bli jobb/pengar för isolering.

Jobbigaset insrumnetet att spela in, sägs det, är trummor... Men det vet du säkerligen`.

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar. Midlevel låter som det jag är ute efter.

Syftet är att jag dels vill lära mig spela trummor bättre (banka bort jobbstress), dels kunna spela in hjälpligt. Det jag spelar in är mest akustisk/elektrisk gitarrock typ Dinosaur Jr så det är inte jätteviktigt med superslickt ljud, mer åt indie/retrohållet.

Jag har ett Focusrite Saffire Pro 40 som har 8 ingångar. Det får räcka tills vidare. Mickar och placering och sånt har jag inte koll på, men jag har ett asortment av mickar och stativ liggande och får helt enkelt lära mig efter hand.

Till viss del håller jag med om begagnat, men om man inte är 100% med i matchen är det ju rätt svårt att veta vad man köper (och varför säljaren säljer). Dessutom brukar det ju bli merkostnader till begagnade saker, nya skinn, nya cymbaler, etc., men det är klart att det kanske ändå är mer prisvärt.

Jag har dock bankat en del på Sonors kit och gillar dem, de känns stabila och välgjorda. Är också väldigt förtjust i det turkiska cymballjudet och ett sånt kit är ju i alla fall ett snäpp upp tycker jag. Det går kanske att komplettera med en bättre ride och en crash till efter hand. En till golvpuka hade ju varit ok också, men det får vänta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Superstar är nog bättre än det första valet. SIlverstar vet jag faktiskt inte. Det är ganska nyt serie. Tama gör toppen grejor , likväll Pearl , Sonor , Yamaha m.fl. Sen är det frågan om man väjer budget, middle eller top-of-the line och massor med egen smak.

Till studio skulle JAG väla fusion sizes ( mindre storlekar). Du får mera volym ur större kaggar men vid inspelning är detta oviktigt. Samt att det är lättare stämma och kontrollera soundet ur mindre burkar än stora. Det man förlorar lite, när man går ner, är boomigheten och djupet, men åter, vid inspelning kan du m,mickla till det ganska lätt med diverse efekter, eq, m.m om det skulle vara så.

Superstar (Hyperdrive) skulle jag inte tveka inför om det var NYTT som gällde ( fast jag hade hellre köpt begagnat Tama Starclassic, alt Pearl Masters för samma peng - bättre trummor för sama pengar samt du får altid pengar tillbaka vid ev. försäljning).)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan iofs tänka mig att nedanstående set också är prisvärt - om än Gretsch's lägsta.

Vet att deras Catalina-serie borde varit långt dyrare än vad det egentligen var:

http://www.thomann.de/se/gretsch_g2_series_standard_red.htm

Vore ju också stencoolt om du lyckades hitta ett begagnat Premierset. De har ju i princip gått i graven sorgligt nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Starclassic Bubinga!!!

Great choice!!! ( fast jag aldrig tänt riktigt på Tama och Pearl)

De kommer tjäna dig väl , om du är rädd om de, tills du lägger ner med musik runt 92 års åldern. Inte värst sexiga, men ack så bra ( serietillverkade) trummor!

Toppen ljud, toppen kvalite, toppen hårdvara.

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...