Jump to content
Annons

Status Quo - The Frantic four - Originalmedlemmar igång igen!


ton-not

Recommended Posts

Status Quo originaluppsättningen med

Francis Rossi

Rick Parfitt

John Coghlan

Alan Lancaster

Har äntligen återförenats efter nästan 30 år.

På 70-talet och en bit in på 80 så var detta bandet som bäst. Sen kom dansbandssoundet och jag har nog aldrig mer brytt mig om det bandet sen dess!

Detta verkar bara vara tillfälligt, eller om det är ett goodbye från dom? Turné i England 2013. Och det verkar inte omöjligt att dom kommer till Sverige. Finns många fans här 🙂

post-31435-0-89126500-1341742343_thumb.jpg

Kommer en dokumentär i Oktober, "Hello Quo" där spelar de några låtar live! Bilden är hämtad från inspelningen.

Mer info: http://www.frantic4.twod.net/

Redigerat av ton-not
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Härligt med Coghlan på trummor igen, slutade också lyssna på dom med det vidriga dansbandssoundet på 80-talet, ironiskt nog gjorde jag lumpen 84' då You're in the army now kom....men skulle dom inte lira nu och här eller har dom redan gjort det, polanr ville gå men tyckte det var för dyrt m 600:-!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att tjurskallige Alan Lancaster är tillbaka (om nu syftet är att knyta säcken eller något). Det var trots allt han som slogs för att behålla den tuffare sidan av Status Quo, men också den som ballade ur när "Margarita Time" skulle spelas in/framföras offentligt; han vägrade kategoriskt att medverka. Enligt Parfitt stod Lancaster inte ut med att hans vänner och familj skulle se/höra honom framföra en så töntig låt... Snacka om att ta sig själv på för stort allvar.

Nåja! Status Quo rockar fett och finns alltid bland mina favoriter. Jag rekommenderar varmt samlingsalbumet Pictures – 40 Years of Hits.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var idolerna under tonåren. Tröttnade i början av 80-talet.

Har en kompis som är landets störst fan, fortfarande. Har lovat honom att hänga med till Skansen på lördag.

Så Coghlan med dalmasarna för nåt år sen, när de lirade blues på en pub i stan. De kom just från ålandsbåtsturné.

Lancaster har ju MS. Har han hämtat sig, tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lancaster har ju MS. Har han hämtat sig, tro?

MS hämtar man sig aldrig ifrån den är ju kronisk och det enda som hjälper är Cannabis medicinskt sett vilket många både seriösa forskare + kända och okända individer med denna sjukdom kan intyga, Hoffsten står på scen så varför skulle inte Lancaster kunna göra det???

Link to comment
Dela på andra sajter

Sh*t! Vilken miss. 😳 Det är ju ett av de få band som det verkligen hade varit kul att se live någon gång - och så har jag helt missat att de spelar i närheten...

Jag får trösta mig med deras "just doin' it" live-DVD som redan finns i samlingen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lancaster har ju MS. Har han hämtat sig, tro?

Såg någon bild på honom där han ser rätt så "svag" ut, men om det var sjukdommen eller inte är svårt att svara på. Men å andra sidan, kan vår bluesdrottning Louise Hoffsten, så bör även mr Lancaster klara av några gig (beroende på hur, eller snarare var, MS:n har gått åt på honom).

Edit: Florian le Sage hann före.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambos svärson har MS ... 🙁 ...så jag är lite insatt i det hela ...

Cannabis kan kanske lindra symptomen, i övrigt har det ju kommit bromsmediciner som har dragits in (pga några dödsfall) och sen släppts igen. Nåt bot finns inte, men om man kan bromsa förloppet så kan kroppen i bästa fall reparera sånt som inte är permanent skadat. Om det nu har gått så långt, också lite beroende på vilken typ av MS man har. Det finns de som har skov som kommer och går - ibland med lite sämre hälsa för varje gång, ibland inte - och andra som har permanent nedförsbacke med mer eller mindre brant lutning. Sen finns det ju mirakeldoktorer i Polen och andra länder som har teorier om halsåderförträngning, eller svenska helbrägdagörare som förordar vetefri kost och liknande. Men det finns inget vetenskapligt stöd för det.

Om Lancaster kan hålla sjukdomen tillräckligt i schack för att turnera så är det ju bara att gratulera!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte om dem på 70-talet, men efter deras slakt av "Rockin' all over the world" kan jag inte med dem.

Där nånstans tappade jag också sugen ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker de har varit svinbra live jämt, typ tajtare ändå utan Cooghland och Lancaster. Fast det rättaste och bästa idiotöset har de ju med dem. Trummaskins/klick-tajt är inte alltid det bästa

Mycket av bråket beror enligt gitarristerna på att Lancaster blivit blåst av advokater som lurat i honom att han måste viga sitt liv åt att ideligen stämma de forna bandpolarna, med den enda egentliga menigen att advokaterna skulle tjäna stålar på honom.

Till Ljusdal har jag bara 12 mil, borde ta mig dit. Keyboardsnubben, får han inte vara med nu? Han är ju typ orginal, speade inte han munspel på vissa tidiga studiogrejer?

Favoritalbum för mig: "Piledriver"... Och "Hello"... Bla andra...

Roll over, lay down, and let me in - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hmm, är det inte orginal-Status som åker i Sverige nu? Trodde det var så ett tag, men ficj veta bättre på Facebook.

Originaluppsättningen blir först 2013. Med en turné i England. Sen får man ju se om dom beger sig ut i Europa!

Gissar på att det kommer dra folk nåt så in i h*lvete! 🙂 Fatta deras 3-klangsstämmor, Rossi, Parfitt & Lancaster.

Och att få höra Lancaster sjunga på "sina" låtar igen! Hoppas gubben har rösten kvar!

Backwater!

Redigerat av ton-not
Link to comment
Dela på andra sajter

Keyboardsnubben, får han inte vara med nu? Han är ju typ orginal, speade inte han munspel på vissa tidiga studiogrejer?

Andy Bown? Jo.

Backwater!

Första låten jag lärde mig på elgitarr. Var skitstolt när solot satt som det skulle! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag har aldrig gillat Status ska jag vara ärlig så tycker jag att dom suger men det är givetvis skoj för alla fans så jag hoppas att det blir bra drag.

På tal om MS så är sprayen som bygger på maja plantan sedan en tid tillbaka nu godkänd i sverige. Men det är tydligen fortfarande så kontroversiellt att man skyller på att den är dyr så jag tror inte många har fått prova ännu. Den lindrar i bästa fall kramper och värk men det är nog allt den kan hjälpa till med.

Frugan har haft MS så lång tid nu att jag glömt om det är 15 eller 25 år och har ganska stora problem med kramper och värk men man ville ändå att hon skulle testa Baklofen trots att det inte funkade så bra förra gången hon tog den. Så det är oklart om hon får testa om den här sprayen kan hjälpa just henne.

Stress och när det blir för många intryck typ mycket folk är ofta negativt när man har MS så har den här killen MS borde han nog tänka på hälsan och stanna hemma.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

reportern; Kan ni bara tre ackord ??

Status Que; Ja-men det är dem tre bästa ackorden !!!!

Kommer inte ihåg vilken av medlemmarna som svarade men......kaxigt, va ???

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns knappast nåt band som uppfunnit så många helt olika riff. Samtidigt är det såååå många, även gitarrister, som inbillar sig att allt bara är tre ackord och att vem som helst kan spela alla låtarna. Man kan ogilla Status, men påstår man att det är pissenkla låtar vet man inte ett skit om musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Finns knappast nåt band som uppfunnit så många helt olika riff. Samtidigt är det såååå många, även gitarrister, som inbillar sig att allt bara är tre ackord och att vem som helst kan spela alla låtarna. Man kan ogilla Status, men påstår man att det är pissenkla låtar vet man inte ett skit om musik.

Det som låter enkelt kan vara svårt och det så låter som svårt kan vara enklare att lära sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som låter enkelt kan vara svårt och det så låter som svårt kan vara enklare att lära sig.

I studio brukar de enklaste låtarna vara de svåraste att sätta. Ju enklare ju värre för trummisen är min erfarenhet. Själv spelar jag allt fel, lätt som svårt.

Studiosemester - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

De släppte en 20-årsjubileumssplatta med ett minst sagt fyndigt namn.

Den kom ut 1982 och hette just 1+9+8+2.

Bara en sådan sak... 😉

Nu är de alltså fortfarande ute och spelar 30 år senare. Imponerande är bara förnamnet! 🙂

Ok att det är inte alla originalmedlemmarna, men musiken har ju verkligen stått emot tidens tand med värdighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

De släppte en 20-årsjubileumssplatta med ett minst sagt fyndigt namn. Den kom ut 1982 och hette just 1+9+8+2. Bara en sådan sak... 😉 Nu är de alltså fortfarande ute och spelar 30 år senare. Imponerande är bara förnamnet! 🙂

Jag är lika gammal som Status Quo. 🙂

Kul videos! Någon som vet om han kör med normal stämning, eller om han stämmer om på något sätt?

Han kör både Open G och Drop D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...