Jump to content
Annons

Vad ska jag handla i USA? (musikgrejer)


Mr. Math

Recommended Posts

Mitt plan till USA blev inställt tills imon så då tänkte jag passa på att be om tips på vad man kan köpa i USA. Det mesta är billigare och jag har redan noterat att ett Steinberg CI2-ljudkort ligger på halva priset.

Jag är den typiske elektronisk-musik-killen för övrigt, sysslar inte med gitarrer, rock och sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En mick? Har köpt tex SM7b i USA.

Annars så är mycket mjukvara billigare att köpa där.

Men, tyvärr har ju grekerna sänkt EUR/SEK mot dollarn ftf...

Link to comment
Dela på andra sajter

Moms (ca 10% i de flesta delstater, en del har full avsaknad av moms) behövs inte betalas om du beställer online - men det förutsätter att du har en address du kan beställa till. I övrigt är moms heller aldrig inkluderat i pris, så köper du i butik (beroende på delstat) får du lägga på ca 10% på alla angivna priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså är det så det fungerar? Nätshopping medför ingen tax, men köp i butik betyder alltid påslag av tax? Stämmer inte riktigt överens med grejer jag har köpt på nätet, bl.a när man beställer från apple.com, de slänger på sales tax.

Hälsar f.ö på syrran så jag har en fast shipping adress.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid postorder/nätshopping läggs sales tax oftast inte på, men det brukar nästan alltid stå undantag i annonsen/hemsidan för vilka delstater som sales tax tillkommer för. (Det brukar t.ex. vara så att köparen får betala tax om leverantören finns i samma delstat.)

Apropå prylar, kom ihåg att de kör med annan spänning. Garantiärenden kan medföra en hel del krångel om de ska åtgärdas från Sverige - så testa allt du köper innan du åker hem, helst redan i butiken.

Tänk även på att svenska tullen kan kräva in moms och tull, det finns regler på tullverkets hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Sant, man kanske ska undvika att köpa saker som kräver extern strömförsörjning....hålla sig till usb-strömförsörjande saker helt enkelt.

Tullen är nog inga problem. De sakerna kommer jag naturligtvis "redan ha haft med mig när jag reste från Sverige" 😉

Redigerat av Mr. Math
Link to comment
Dela på andra sajter

Spara bara orginal kvittona från usa. Så kan du visa dom om tullen tar dig.

Fast det gör ju ingen skillnad. Tullen kommer ju ändå att utgå ifrån att han har köpt varorna i USA, och att visa upp kvittona blir ungefär som att erkänna det. Det är snarare originalkvittona på att han köpt grejorna i Sverige som skulle behövas.

Har en släkting som åkte dit på att betala tullavgift för en synth som han köpte i USA och tog med till Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det gör ju ingen skillnad. Tullen kommer ju ändå att utgå ifrån att han har köpt varorna i USA, och att visa upp kvittona blir ungefär som att erkänna det. Det är snarare originalkvittona på att han köpt grejorna i Sverige som skulle behövas.

Har en släkting som åkte dit på att betala tullavgift för en synth som han köpte i USA och tog med till Sverige.

Jo men tullen kan också kolla upp vad sakerna kostar i sverige och basera tullavgiften på det. Och det är inte så kul om du tex köpt ett ljudkort som kostar 900kr i usa och 2500kr här. Det har hänt en vän till mig.

Men det här med att allt är så billigt i usa är värsta mardrömmen för många tillverkare. Så man har helt enkelt satt ett krav på dom som är auktoriserade återförsäljare i usa att dom inte får skicka produkterna till europa. Och det gäller inte bara i musik branschen utan i många branscher

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Att tullen skulle skönsmässigt bedöma att man har köpt saker i USA utan någon form av bevisbörda låter väl inte sådär jättetrovärdigt. Det skulle ju betyda att man riskerar att åka på tull på i princip allt man har med sig....kläderna du har på dig, skorna du har på dig, din mp3-spelare, smartphone, dator....allt. ÄVEN om du inte har köpt en enda pryl på resan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att tullen skulle skönsmässigt bedöma att man har köpt saker i USA utan någon form av bevisbörda låter väl inte sådär jättetrovärdigt. Det skulle ju betyda att man riskerar att åka på tull på i princip allt man har med sig....kläderna du har på dig, skorna du har på dig, din mp3-spelare, smartphone, dator....allt. ÄVEN om du inte har köpt en enda pryl på resan.

"Trovärdigt"? Vilka stora ord du tar i din mun, tror du att jag hittar på eller? Det är inte jag som måste betala, så jag struntar i vilket.

(Antar att jag kommer att få min första varning nu, men det bjuder jag på!)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger inte att du ljuger om din släkting, men det låter ju som att det kan ligga andra faktorer bakom som kan spela in. En synth är vanligtvis så stor att den måste skickas som ett separat bagage, vilket självklart ökar misstänksamheten. "Du lämnade landet med ett bagage, men kommer tillbaka med två?" Sen om han nu fraktade den i originalembalage är ju inte till sin fördel heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...