Jump to content
Annons

Avstånd till mikrofon och puffskydd


Recommended Posts

Har problem med p:n och t:n trots att jag införskaffat puffskydd.

Ska puffskyddet vara närmare micken än munnen?

Hur nära micken, respektive munnen ska puffskyddet vara?

Ska micken vara vinklad på något speciellt sätt?

Micken är en Blue Microphones Yeti.

Puffskyddet är P110 http://www.emusic.se/product/16382/Mikrofonen-P110-Puffskydd

Sjunger mjukrock/country/ballader.

Antar att p och t inte går att redigera bort i efterhand lika enkelt som s?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan skatta dig lycklig över att du fått tag på det bästa puffskyddet som finns! 🥰 Det säljs tyvärr inte längre separat från tillverkaren, utan enbart som tillbehör till Gefell-mickar...

Just denna modellen är det inte det minsta kinkigt med, eftersom den dämpar bra och transparent oavsett avstånd - men annars tycker jag att det funkar bra med vanliga puffskydd om man har micken ca 20-25cm från munnen och puffskyddet ungefär mitt emellan. Micken brukar jag ha så att membranet är ungefär i höjd med nästippen och så är den svagt vinklad neråt, så att den är riktad mot munnen.

Har man puffskyddet för nära munnen så kommer luftströmmen att dra fram med i stort sett oförminskad kraft och nästan lika koncentrerat som direkt från munnen - och har man puffskyddet för nära micken, så hinner luftströmmen inte spridas ut tillräckligt bakom. Lagom är bäst alltså... 😉 MEN som sagt, så behöver du inte fundera på det med P110, utan det funkar kanonbra hur man än gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...