Jump to content
Annons

Micka upp dragspel


Ziggy

Recommended Posts

Hejsan

Jag startade för ganska längesen en tråd om porta vs PC. Jag fick en del hjälp där men tyvär förstod jag inte mycket då jag är HELT grön vad gäller inspelning och prylar generellt. Mina datorkunskaper är inte mycket att hänga i granen heller, så jag har just köpt mig en Zoom r8 och 2 mickar av märket ADK A6 (efter ett tips från en studiokille).

Jag läser runt en del här ibland och det är knappt jag vågar mig på att fråga mig fram här bland proffs och kunnigt folk, så oerfaren som jag är, men har ju inte mycket att förlora på det.

Det jag ska spela in är i första hand enbart dragspel. Sen framöver kanske spela in dragspel med gitarr bas och keyboard. Jag har ställt upp prylarna i en stor lokal jag kan hålla till i. jag var just nere och gjorde en första snabb testinspelning (utan några som helst inställningar alls). Till min förtjusning fick jag iaf ljud lol.

Mickarna som är kond.mickar (riktade, fast det säger inte mig mycket), har jag förståt rätt, att dem ska sitta upprätade (peka uppåt) i stativen och inte pekas/riktas mot ljudkällan?

Hur nära "ska" dem vara, 40cm, 1 meter? Jag kör alltså 2 mickar, men på den lilla snutten jag spelade in hörs mycket riktigt nästan bara diskanten på ena filen, men på den andra, som tar upp basen, tog även upp diskanten så mycket att det låter precis som ett dragspel ska låta, den tar alltså upp på tok för mycket diskant, men ska testa att ställa den micken nästan bakom basdelen på spelet, ljudet kommer ju ut på sidan där. Jag körde båda på 40-50cm avstånd. Dock åker ju bassidan fram och tillbaka kanske nära en halvmeter när man spelar och drar i bälgen.

Jag kommer efteråt redigera låtarna i datorn, slänga på lite reverb och kanske chorus. Använder Magix music maker, men vet väl egentligen inte riktigt vad jag gör när jag "redigerar". Det är en senare fråga dock, först får jag försöka få till inspelningen med portan. Nån som vill ge sig på nåt tips till mig?

Är det föresten nån effekt eller nåt annat jag borde ställa in i portan i stället för att göra det med magix efteråt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Framsidan på micken är dens lyssningssida, där loggan står oftast. Jag tycker att du borde experimentera med en mick först, med micken rakt mot dragspelet får du mer diskant, om du vinklar mikrofonen får du mer och mer "avrullad" diskant. När du sätter mikrofonen, håll för ena örat och rör dig runt instrumentet, i djupled också och hitta sweetspoten. Ställ micken där och utgå från det, vinkla gärna micken som örat är vinklat, om man tänker sig att man har en gitarr framför näsan skulle man alltså ha micken lutad 45grader iom att öronen är vinklade mer åt sidan, om man vill utgå från den här tekniken som jag tycker är superbra.

Om du ska ha två mickar i stereo, checka in XY Och ortf på google, men börja med en mick 🙂

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

jag funderar lite över vad du har för akustik i det rum du befinner dig när du ska micka upp dragspelet. om det är ett "odämpat" utrymme med dålig akustik så tenderar man att flytta mickrofonen nära ljudkällan, men precis som du skriver så hasar man runt på bas-sidan en del när man spelar.

har du funderat(redigerat "t") på någon mikrofon som du fäster på spelet?

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Skrattade lite nu. Bra att veta att lyssningssidan, som du säger, är där loggan är. Den var vänd helt bort från spelet på bassidan. Men jag måste fråga, när du säger luta och vinkla micken menar du det bokstavligt, eller menar du enbart att vrida den? Frågar för jag har för mig studiokillen sa nåt om att denna micken alltid ska peka uppåt, men jag kan säkert ha missuppfattat honom. Det är jag själv som spelar så behöver nån annan som drar i spelet för att kunna röra mig runt och lyssna av, ska nog kunna ordnas. Jo jag ska absolut testa med enbart en mick också. Anledningen till att jag köpte två är egentligen för att det är ett s.k Cassotto-spel, dvs det har inbyggd ljudkammare som förstärker diskantdelen rejält, och i min egen smak låter basen lite svagt förhållandevis, så min tanke var att kunna mixa bas och diskant separat. Men det kanske man kan komma runt om man hittar ett bra ställe att placera micken på.

Rummet är en fest/föreningslokal som står oanvänd 350 dagar om året, så den är mer eller mindre min. Minst 12x5 meter och lågt i tak. En del plattor i taket för att dämpa akustiken finns. Jag vill dock inte ha med nåt av den, det är en väldigt kort reverb och tycker inte den låter speciellt bra.

När jag köpte spelet köpte jag faktist även JTS svanhalsmickar till det (dyra grejer). Har testat att spela in med dem (på en BOSS JS8 - gitarrprocessor med inspelning) men lät väldigt dåligt, gissar att dem gör sig bättre i livesammanhang.

Jag fick inte med mig SD-minnet när jag gick ner igen förut så blev inget mer inspelat ikväll. Kommer dock troligtvis exprimentera hela morgondagen. Kanske kan få till nåt imorn och lägga upp på youtube för granskning och tips. Jag vet inte hur det funkar, men jag vill ha ljudet väldigt nära mig. Låten jag testade att spela in lät allt annat än nära, och det var innan jag lagt en enda effekt på det. Har dock inte ens öppnat manualen för portan, man är ju kille.. Men får nog ta och göra det imorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd båda mickarna .Som sagt rummet gör mycket .. Men Ställ ena micken ca en meter i från källan fågel perspektiv alltså lite ovanför vänster hand och halva distansen 50 cm ca Grod perspektiv ca jämn höjd med Höger hand som med trumma ..Spelade in min morfar på detta sätt för länge sedan med gott resultat .Man får laborera lite pg av rum känsla tort, öppet .Akta så du inte får blås ljudet i inspelningen där av avstånd, varav distanserna så kan du reglera dom mixa dom båda så det passar in till musiken.

Lern and Try

mvh/Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer basljudet ut från sidan ska du absolut köra med två mickar, den ena på bassidan, då kan du ratta lagom volym av bas o diskant sen när du mixar. Snyggt är oxå att panorera isär de två lite grann inte för mycket.

Din kompis säger att mickarna ska peka uppåt, de har troligen membranen satta inuti så att de har bredsidan åt sidan, micken tar upp ljudet åt sidan. De flesta kondingmickar är gjorda så till skillnad från vanliga sångmickar typ Shure SM58 mfl, de tar ju upp ljudet från änden.

Hittade din mick här

Den tar ju upp ljudet från sidan, det blanka guldiga membranet syns ibland. Den får väldigt fina kommentarer här...!

Micka från ca en meter så blir det bra, att bälgen rör sig gör inget,

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer basljudet ut från sidan ska du absolut köra med två mickar, den ena på bassidan, då kan du ratta lagom volym av bas o diskant sen när du mixar. Snyggt är oxå att panorera isär de två lite grann inte för mycket.

Din kompis säger att mickarna ska peka uppåt, de har troligen membranen satta inuti så att de har bredsidan åt sidan, micken tar upp ljudet åt sidan. De flesta kondingmickar är gjorda så till skillnad från vanliga sångmickar typ Shure SM58 mfl, de tar ju upp ljudet från änden.

Hittade din mick här

http://www.youtube.com/watch?v=toDFChn7Tfs

Den tar ju upp ljudet från sidan, det blanka guldiga membranet syns ibland. Den får väldigt fina kommentarer här...!

Micka från ca en meter så blir det bra, att bälgen rör sig gör inget,

vi är på samma spår tack Nilsson

=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att du kan vinkla micken bokstavligt ja, (hur annars..? 🙂 ) Från källan mer eller mindre

Jag tycker absolut inte man kan säga: sätt ena micken där och andra där, om man inte har lyssnat på källan i fråga, mickplaceringar som låter bäst kan se onaturliga ut, det har ingenting med hur det ser ut att göra, jag har fått jättebra elgitarrupptagningar med min mikrofon vinklad ner i marken tex. Så lyssna, nu i början kan du absolut kolla på standardmikrofonplaceringar för hur det kan se ut, med inte nödvändigtvis, (om du inte kör stereo, då är det bra att du inte får för mycket fasfel osv.)

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan även prova X/Y stereo, med mickarna så nära varandra det går, se längst ner här

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrofon

Sen ställer du dig och spelar, helst med hörlurar på med mickparet framför dig, kanske lite grand åt spelets bas-sida. Det ger en stor rymd på stereoljudet, och risken för fasfel blir minimal.

Har man lurar på huvet är det ganska lätt att hitta var mickarna ska vara för att det ska låta bäst. Med X/Y blir det ännu enklare, upp med mickparet i dragspelshöjd, sen smådansar du omkring lite för att hitta bäst ljud. Går du längre från får du förstås ha lite mer gain, det ger mer brus. Är du nära får du nog med lite knappljud, det gillar jag. Har du bra akustik i rummet kanske du kan vara lite längre ifrån, du kommer rummet med mer. Och tvärtom...

Älskar dragspel - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett youtubevideon om ADK-micken. Köper aldrig nåt utan att kika runt på youtube, harmony central och många andra ställen. Känner inte studiokillen jag snackat med. Det jag gjorde var att ringa eniro o fråga efter telenr till några olika studios i Göteborg. Sen ringde jag slumpmässigt och på första försöket snackade jag med en vädigt trevlig och hjälpsam kille som tog sig tid och berätta lite om inspelning och som pratade varmt om denna micken. Sen ringde jag Golden Age i Alingsås, som jag tror är generalagent för ADK, och pratade till mig en fin rabatt på 2 st, också en mycket trevlig kille där föresten. Sen slängde jag mig i bilen och åkte dit och handlade, allt samma fredagseftermiddag.

Har testat lite olika mickplaceringar idag. Helt j***a makalöst vilken skillnad det kan göra. Några lägen kunde inte ens mäta sig med hur en gammal webcam tar upp ljudet. Jag lyckades hitta någorlunda "närhet" i ljudet med några placeringar. Tror det var ditt förslag, Hemmpe, som funkat bäst hittills. Dock tycker jag närheten i ljudet försvinner ju mer av micken på bassidan jag blandar in vilket är lite synd.

Jag älskar dragspelsmusik som låter just nära, och precis som du Guitar Nilsson, har jag inget emot att knappljud tas upp, jag diggar det. Låter nästan som man sitter precis bredvid den som lirar och ger lite mer känsla i ljudupplevelsen. Är dock långt ifrån helt nöjd än, men höll inte på så länge idag heller som jag tänkt.

Mycket tacksam för tipset att testa sig fram med hörlurar, hade jag inte tänkt på än. Ska testa det imorn.

En sak är rummets akustik som jag tycker är förfärlig. Den verkar komma med hur jag än placerar mickarna. Ett väldigt kort, ganska kraftigt, och dåligt, nästan mekansikt låtande reverb. Jag lägger inte märke till det alltför mycket dock, det blir mest i snabba avslutningar man hör det. Jag lägger upp ett par bilder från lokalen jag sitter i. Inte bästa stället för att göra lyckade inspelningar gissar jag. Däremot inget dumt ställe att bjuda in en kontrabasist och en gitarist och jamma lite, även annan musik, jag spelar ju egentligen gitarr, inte dragspel. Mina 6 gitarrer samlar damm sen flera månader tillbaka dock. Grejerna i lokalen står alltid där eftersom den inte används. Kalas att ha det stället.

Jag ska hålla på ett tag tills jag är någorlunda nöjd och sen lägga upp ett exempel (oredigerat) och se om ni har några synpunkter. Eller om jag inte blir nöjd alls frågar jag efter fler råd först. Tackar och bockar för hjälpen jag får, är mycket tacksam för det.

P1030413.jpg

P1030443.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

<p>Ett tips är ju att ta på hörlurarna och "svepa" med mikrofonerna på diskant, respektive bassidan. Spelade in accordeon för inte så länge sen, och kom fram till att det var en jädra bra skjuts på bassidan, lite bakom bälgen på bassidan. På diskanten var det däremot mer på framsidan. Men, att micka för nära med fasta mikrofoner blir lurigt då dragspelaren tenderar att dra bälgen ut och in hela tiden, vilket ju medför att man hela tiden får olika avstånd till mikrofonerna. </p>

<p> </p>

<p>Men, som sagt, på med studiolurarna och ta mikrofonen i handen och svep runt instrumentet, det blir otroliga skillnader. Eller, ja, det räcker faktiskt med att bara gå nära och svepa med örat, för att få en god bild hur instrumentets klang ändras beroende på placering. </p>

<p> </p>

<p>Lirar även med en accordeonist, som har myggor på sitt, han har två myggor på diskanten och en på bassidan. Blir jädra fett då det blir bra... </p>

<p> </p>

<div id="myEventWatcherDiv" style="display:none;"> </div>

Link to comment
Dela på andra sajter

å för er som undrar lite över begreppen "dragspel" och accordeon"

Generellt och lite hafsig förklaring;

Dragspel har akordsbas (ett helt akord låter om man trycker in en knapp på basen)

Accordeon har melodibas (en baston för varje knapp)

Så, det var allt från "Dragspelsnytt" för ikväll 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...