Jump to content
Annons

Analog inspelning på 4-bandskassettdäck med TR808 som "sekvenser" (video)


Kebunatorn

Recommended Posts

Hej!

 

Jag postar denna video här under "analog inspelning", för jag tror detta kan intressera er. Jag bandade nämligen in en låt på ett fyrpårs-kassettdäck med hjälp av en TR808 som klockade arpeggion på syntarna. Inga andra sekvensers användes och datorn enbart för mastring. Endast analoga syntar och analogtrumsound användes.

Först programmerade jag låten på trummaskinen. Jag använde triggersignalerna från 808:ans AC, CP och CB att trigga syntarnas arpeggios. Sen spelade jag in bakgrundsspåret på två spår (stereo) genom att spela upp 808:an och spela noter/ackord på de arpeggio-styrda syntarna. Efteråt spelade jag in melodislingorna och solona på de resterande två spårena. De sista tillskottena (vitbrus, dubblerande av nån stämma) spelade jag in samtidigt som jag mixade ner låten till två spår.

Syntar använt: Roland TR-808; Korg Mono/Poly, M500, Polysix, Poly-61, PE-2000.

Annan utrustning: SansAmp GT2, Lexicon MPX500, Vesta spring reverbs, Allen & Heath GS1, Alesis IO26,

Kamera: Canon HF M406

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Japp! Kebunatorn levererar ett analog mästarstycke igen! Extra varm inombords blev jag då jag både såg och hörde en MonoPoly. (gud vad jag saknar mitt gamla brusiga monster) Fantastiskt spelat och framfört och gött varmt analog sound! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! Det var nog främst för skojs skull som jag använde kassettdäck. Ville se hur långt jag kunde klara mig på bara fyra spår. Men redan när jag började komponera skivan bestämde jag mig för att allt skulle göras analogt - bara analoga syntar, magnetband och analog mixer använd. Orsaker: kul arbetssätt, fick soundet jag var ute efter, och fick inspiration av att tänja gränserna.

Dessvärre blev jag tvungen att göra en del kompromissar: mastringen blev digital, för jag hade inte rum/råd med en två-kanals proffsbandare. Mastring på kassett lät inget vidare. Dessutom hade jag definitvt inte rum/råd med ett plåtreverb och tempodelay med bandmaskiner skulle ha blivit för dyrt och invecklat så jag blev tvungen att använda en par digitala sänd-effektgrunkor (Lexicon-reverb & Boss-digitaldelay). Så skivan blev sist och slutligen AAAD - Analoga syntar inspelat och mixat analogt med digital mastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag helt ute och cyklar i det blå då jag tycker att jag känner igen soundet från Agfa Chrome? 😎 Det var mååånga år sen jag hörde något inspelat på kassettape dock (säkert 15 år sen) 🙂

Edit: Oops! Kan vara Fujii också då dom använder samma material/fabrik 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Du Nilsson som inte gillar Moogar och annat elektroniskt skit! 🙂 Lyssna (Titta !!!) på denna video så får du en riktig tefatsupplevelse ut i rymden! 🥰http://www.youtube.com/watch?v=gXsvhXRdh74

Om du tittar lite högre upp i tråden kan du kanske se vad jag länkat till.

För länge sen... Hmpf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag helt ute och cyklar i det blå då jag tycker att jag känner igen soundet från Agfa Chrome? 😎 Det var mååånga år sen jag hörde något inspelat på kassettape dock (säkert 15 år sen) 🙂

Edit: Oops! Kan vara Fujii också då dom använder samma material/fabrik 😉

Det är helt klart metallband det handlar om. Vad är du för en ljudfilosof?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

åhåj! Sorry Nilsson! 🙂

Jag smyggillar syntar och sånt ibland, Kan tex spela Bee Gees högt ibland. Men säg inte det åt nån så det kommer ut...

Är det nån som känner till GUITAR 66' första singels baksida "MOOGMASKINEN"? En hatlåt jag skrev ihop med brorsan...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehee, det var nog en Basf-kromkassett jag spelade in på. Men nu är jag lite osäker om det var en 90 minuters Basf Chrome Extra eller en 30 minuters Basf Reference Master (också krom). Reference Mastern har nog snäppet bättre ljud, men jag tror att bandmaterialet sliter lite mera på tonhuvudena. Båda kassett-typerna jag använder är helt oanvända och varit inslagna i plast, men jag märker helt klart att med Reference Mastern får jag putsa tonhuvudena efter varje tagning medan Chrome Extra räcker det med putsning en gång om dagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...