Jump to content
Annons

Få fram kick i lead


skydrumz

Recommended Posts

Hej !

Håller på med dutch house / progressive house just nu och älskar verkligen Hardwells låtar.

Jag har ingen aning om hur han gör så att kicken låter so grovt under leaden i låten.

När min lead kör igång hör man inte kicken längre även om jag drar upp volumen på kicken.

Vet ni vad för teknik och metod han gör?

Har det någonting med compressing att göra?

Lyssna vid 3.45 då leaden kör igång. http://www.youtube.com/watch?v=QFEA2xCIACM

Tack för mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo jag har testat att sidechaina, men det som händer är att leaden inte får somma flyt.. man hänger liksom inte riktigt med i vilka toner som spelas. Men om jag då sänker sidechainen så leaden flyter på som jag vill, så hörs inte kicken lika mycket.

Det måste väl ändå finnas fler metoder än sidechain för att lyfta fram kicken?

(Använder fl studio 10, btw)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har testat att sidechaina, men det som händer är att leaden inte får somma flyt.. man hänger liksom inte riktigt med i vilka toner som spelas. Men om jag då sänker sidechainen så leaden flyter på som jag vill, så hörs inte kicken lika mycket.

Det måste väl ändå finnas fler metoder än sidechain för att lyfta fram kicken?

(Använder fl studio 10, btw)

Sidechain är ju det absolut bästa verktyget. Har du rätt inställningar på sidechain-kompressorn?

Ett annat bra tips är att ha kicken i rätt tonart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta brukar dom använda flera olika kick-samplingar i lager. Om du lyssnar i introt på youtubelåten så hör du att det är en väldigt klickig kick. Sen efter ett tag kommer det in en mer bottentung/subbig kick under.

Det blandat med sidechain gör grejen.

Link to comment
Dela på andra sajter

En väldigt aggressiv sidechain är det, ett alternativ är att automatisera ett filter eller bara ljudnivån på spåret på din lead med ett väldigt,väldigt vasst "V" vid varje kick.

Ett problem som kan uppstå när du sidechainar är att kompressorn tar hänsyn till för mycket av kickljudet, den tar med "svansen" på kicken och då får du inte en så skarp sidechain du vill ha, vet inte vad du använder för kompressor, men på bättre kompressorer går det att ställa in frekvensen dom ska "slå till" på. Då väljer du frekvensen som din lead ligger på vid kick-ögonblicket, använd en frekvensanalys och loopa din lead vid kicken för att se vilken frekvens du ska lyssna på med kompressorn...

Om du inte orkar det så kör med automationen...

Redigerat av Miklo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om eq. Du kan testa att sidechaina en eq istället för en kompressor. Att kicken försvinner i mixen beror på att det är för mycket material som slåss om platsen i samma frekvensområde. Om du sidechainar en eq så att en del av de lägre frekvenserna försvinner när kicken slår så borde det låta bra.

(Har dock inte en susning om hur man sidechainar en eq, hoppas att någon annan kan svara på det.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem som kan uppstå när du sidechainar är att kompressorn tar hänsyn till för mycket av kickljudet, den tar med "svansen" på kicken och då får du inte en så skarp sidechain du vill ha

Eller sidechaina mot ett annat ljud som bara är till för att sköta sidechaining. Det ljudet kan du ju sänka volymen på helt och sen ställa in hur kort eller långt det ska ljuda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller sidechaina mot ett annat ljud som bara är till för att sköta sidechaining. Det ljudet kan du ju sänka volymen på helt och sen ställa in hur kort eller långt det ska ljuda.

Precis, så kan du göra också

Link to comment
Dela på andra sajter

Iternity (oregistrerad)

Nu har jag inte använt FL sedan 7'an men när jag sidechainade brukade jag använda mig av fruity peak controller på kicken som jag sedan låter styra automation på volymen för det som ska ducka. Sedan kan du ju routa peak controllern att ducka lite vad som helst egentligen, exempelvis ett filter/eq om du så vill det.

Jag kommer inte ihåg exakt hur du gör det nu men testa dig fram och experimentera lite så hittar du nog något som fungerar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Väldigt enkelt svar: Kicken och leaden innehåller inte så mycket av samma frekvenser.

Bara en mental sinnesbild jag fick efter en snabb lyssning så känns inte sidechain som huvudingrediensen här utan en kick som är jäkligt dov (och ful) med mesta energin under leaden och med en väldigt tydlig högfrekvent (läs: khz) transient som slår igenom. Leadens mesta energi känns som den ligger mellan 5 - 800 hz (gissningsvis).. sidechainen hjälper till att ge fokus åt kicken.

Mitt tips

Edit: Har du någon länk till det du gjort så blir det enklare att höra om det är fel på de ljud du valt eller om du är på rätt väg

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...