Jump to content
Annons

Midi vs USB


DrummerBrother

Recommended Posts

Ska börja producera house musik.

Ska köpa en ett keyboard och då är frågan:

Ska jag välja att köra Midi eller USB?

De flesta keyboardsen som säljs idag har endast USB utgångar.

Jag har kollat lite på ett M-Audio oxygen 49 keyboard.

Vilket är snabbast USB eller Midi?

Behöver jag koppla keyboardet via ett ljudkort eller kan jag koppla in direkt i datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är fortfarande MIDI-protokoll som kommunikation du har. Att keyboardsen av idag har USB-anslutning underlättar bara så att man slipper köpa ett fristående midi-interface. Koppla in rakt i datorn om du har USB. Sitter det bara midiutgång på keyboarden så kan du köpa en midikabel och koppla in i ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Missade kanske lite av frågan...

Midi är MYCKET långsammare än i princip allt annat (31.25 kbaud är hastigheten, som bestämdes på 70-talet någon gång - och som tyvärr måste hänga med i all framtid med för att allt ska vara kompatibelt med vartannat...) - så det gör ingen skillnad om du kopplar till en USB-port eller via Midi på ett externt eller internt ljudkort, utan du kommer att få samma resultat.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det finns, men de flesta verkar ha gått ifrån midi och endast ha USB.

.. ja, men vad har du själv för behov? Framtidssäkrast är att ha en som både har USB och MIDI. Ska du bara ha den i studion kan du ju måhända bara behöva USB, men får du för dig att dra med dig keyboarden och vill koppla in den i någon enhet som bara har midiportar får du ju problem isåfall..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...