Jump to content
Annons

Vad heter de när man lägger i någon annans låt som dom såg den


Bäckwinner

Recommended Posts

Märklig rubrik. Men hur lägger man in en låt i tex Logic SOM MUSIKSKAPAREN såg den i logic här han hon gjorde den? 🙂 Det är väl de man gör remixer på? Vad heter det? Stems? Hur får man tag på en sån fil(?) av någon av dom största house låtarna just nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enda sättet att vara helt säker på att komma över det du efterfrågar är att kontakta antingen artisten eller artistens skivbolag. Dock finns risken att de inte vill lämna ut dem, det varierar troligen ganska ordentligt beroende på vilken artist det handlar om. Remixer är i regel ett beställningsjobb, men det finns tillfällen när artister lägger ut acapellor och liknande för att de vill bli remixade.

Det låter som att du efterfrågar själva projektfilen, och den tror jag inte ens att de som gör remixer på beställning har tillgång till. Att ha någon nytta av projektfilen förutsätter ju även att man arbetar med exakt samma program och har samma plug-ins installerade, det är långt ifrån alltid fallet eftersom alla låtar definitivt inte görs i Logic.

Stems är när man exempelvis har mixat ned alla trummor på en kanal eller alla sångkanaler till ett stereospår. Jag tror inte att det var det du tänkte på.

Det du i första hand behöver för att kunna göra en remix är en midi-fil med exempelvis basen eller synthpads som du kan utgå ifrån.

Dock uppmuntrar jag dig definitivt att göra remixer! Det var så jag lärde mig att göra musik, även om jag snarare återskapade låtarna från grunden och gjorde mina egna tolkningar av dem. Det är vansinnigt lärorikt att remixa.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för ett kanon svar! Ja då låter det inte som det är projekfilen jag är ute efter då. 🙂 Är det en midi-fil jag är ute efter då alltså? Hur ser det ut då? Ser man direkt hur man bygger upp en houselåt då? Eller måste man själv "dela upp den"?

Hoppas du/ni förstår trots att jag inte vet vad jag pratar om själv. 🙂 Målet är i alla fall att kunna se hur låten är uppbyggd. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte exakt hur du menar med att du måste dela upp den. Alla midi-filer som är gjorda enligt "Format 1" (vilket de allra flesta är) är redan uppdelade i en kanal per ljud, ungefär som ett helt vanligt inspelningsprojekt ("Format 0" har dock allting på en enda kanal, så undvik dem). Kan inte Logic, men det är inget större problem att importera midi-projekt i andra DAW, så Logic borde fungera lika. Ljuden spelas dock inte upp automatiskt, utan du måste lägga till ("assigna") en mjukvarusynth till varje midi-kanal (vilken kan vara ljudkortets egen synth).

Att gå igenom midi-filer har varit ett oslagbart sätt för mig att lära mig olika låtars uppbyggnad, men tyvärr är de svårare att få tag i idag, och jag vet inte om de är till samma hjälp när man gör musik som bygger mer på soundet än kompositionen. Dock bör du definitivt hålla utkik efter midi-filer. Det var en sån jag använde för att göra en remix på Born to be alive till en tävling i Studio 2005.

(Jag skickade dock aldrig in den eftersom jag var så less på den till slut, men det är en annan historia.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...