Jump to content
Annons

Tempo för trummis och delaypedal


Shimmen

Recommended Posts

Jag har nyligen börjat använda mig av delay i mitt gitarrspelande, vilket verkligen är kul 😆 . Har några funderingar bara som någon erfaren förmodligen har ett bra svar på.

I en del låtar klarar jag mig med att bara ställa in en någorlunda delaytid som är oberoende av tempot på låten. Bara som en effekt på gitarrljudet.. Däremot har jag några låtar och låtidéer där en stadig delay-rytm är grunden av den. Typ som

. För att få det att fungera måste ju däremot trummisen ha någon metronome, så att han inte styrs av mitt gitarrspelande. Och den metronomen måste styras av delayhastigeten (eller tvärt om). Och det är huvudsakligen live som jag frågar kring,

Hur gör man det?!

Jag har sett en hel del band som gör det jag önskar, som bandet jag länkade, men då med ett rack med någon mixer i på något sätt. Är en mixer den enda lösningen, eller finns det billigare lösningar?

Mvh

Simon

edit: förtydligande

Redigerat av Shimmen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det en duktig live-trummis så kan det räcka att han hör din gitarr väl. Skaffa en delaypedal med taptempo så kan du rädda't om det börjar drifta lite på takten. Ska du göra det riktigt proffsigt så är det väl in-ear med metronom som gäller, men det blir ju genast en betydligt krångligare setup.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...