Jump to content
Annons

Studiobygge dagbok!


skonare

Recommended Posts

Annons

Tjenare!

Kul att se att det är fler som bygger =)

Mitt gips köpte jag på cheapy och det gick på 75:- / styck

http://www.cheapy.se/Produkt___GIPSSKIVA_38865__11726_13080_13080_

Den billigare ska tydligen vara precis kass kvalité så jag valde den ovan.

I övrigt verkar det vara ett väldigt seriöst och stort projekt vilket jag gillar skarpt, ska bli kul att följa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med er byggblogg! Ser väldigt bra ut.

Vad gäller gipsen är du lugnt om ni håller er till kända fabrikat såsom Danogips/Norgips/Gyproc. Ev. fukt är ju ingen fara eftersom er konstruktion är diffusionsöppen och kommer att torka ut över tid.

Lycka till med bygget!!

Link to comment
Dela på andra sajter

varför bygger ni inte takhöjen så högt det går?

tycker det ser ut som det finnas höjd att bygga högre än ni gjort, låg takhöjd gör det svårare att få till bra akustik. man ska alltid dygga så högt det går om inga nått(höjd och bredd) är samma.

om ni redan reglat taket så är detta en variant, kallas "inside-out", dessutom slipper man regla för akustiken under ljudisoleringen.

post-19551-0-25443800-1339361264_thumb.jpg

vet inte som ni tänkt på göra nått mer åt golvet men det är att rekomendera att lägga några lager(hälst demplimmad) golv gips på golvet. golvspånskiva ljudisolerar sämre än gips, även när det gäller sommljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kul att ni skriver!!

Ja, takhöjden är lite låg och vi var tvugna att ha det lutande för värmeledningen som går i taket samt att vi ville ha en luftspalt på10 cm till betongtaket ovan 195-takbjälkarna.

Massor av gips ska på allt. Blir nog 5 lager på vägg golv och tak med greenglue och takpapp mellan ngra av lagren....

Det där med inside-out lösningen i taket ska jag allt ha i åtanke! Verkar vara den bästa lösningen för oss med den låga takhöjd vi har! Tack för det!!

Wellness! Har tittat på ditt bygge ett bra tag och är sjukligt imponerad! Var nog du som satte igång mitt huvud för ett litet eget projekt! Sitter och skriver med telefonen på bussen så jag sätter punkt för nu.

Tack ni!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel, men jag ser inte vitsen med att köra 5lager gips riktigt.

2 på insidan, dämplimmat.

1 på utsidan.

Så har jag gjort och det fungerar utmärkt.

Den svagaste länken i min studio är taket, där räkte det inte riktigt med 2 lager gips som jag först trodde, så det håller vi på att ågärda med ännu ett lager.

Gips blir kostsamt och det är roligare med prylar.

Pröva först med tre lager är mitt tips.

Fast det tipset kommer från en kille som precis håller på och färdigställer den första studio han bygger 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

5 lager gips är mycket. Blir ett väldigt tungt tak och kräver långa skruvar och fler fästpunkter än 3 lag. Det finns egentligen ingen vits med att höjja skalets Rw om inte allt annat hänger med också. ventilation, dörrar osv. Det vettigasta är att först kolla hur mycket ljudreduktion man behöver och sedan bygga utifrån dessa kriterier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att vi vill dämpa så mycket som möjligt x 2 är att vi ovan oss har en lägenhet... Huset vi bygger i är från sekelskiftet och med det så är det abnormt tjocka betongväggar/tak i huset, tror vi mätte upp till mellan 70-100 cm åt alla håll. Men även den tjockleken har ju en skön frekvens som vill gunga med, och med våran unika svenska bullerlag SOSFS 2005:6 så vill vi komma ner till ett så litet läckage som möjligt så vi iaf kan spela lite elbas fram till klockan 22 på kvällarna utan att få sura miner från grannen ovan.

Vi tänkte börja med 3 lager gips överallt, dubbla 30Db dörrar (som vi förstärker med limmad mdf) samt tätad skyddsrumsdörr för att sen göra en mätning hos grannen. Räcker inte det så trycker vi upp ett lager till med ngt demplim på golv, vägg och tak...

Om grannen, mot förmodan, skulle bli galen på de låga tongångarna så blir det bli en påläggsstudio...

Som ni skriver, att ljudreduktionen är inte bättre än sin svagaste länk. Vilket vi försöker följa slaviskt.

Vi bygger nu väggar med gips på endast insidan av väggreglarna, dock är det inte försent att ta ner isoleringen och sätta gips på utsidan också om det skulle hjälpa...? Får för mig att eftersom massan blir den samma om man sätter 4 (lager)eller 3+1 (3 på insidan 1 på utsidan) så har det samma dämpande effekt?

På tal om att bygga tätt, fick för mig om att ngn skrev om att köpa fogmassa i lösvikt? Är det ngn som vet vilken slags massa av alla massor man ska ha?

Ska väl in med ett par varitunes som kan käka lite bas men det spelar ju nästan ingen roll...

Uran och guld har ju hög densitet men är lite dyrt och obekvämt att ha som ljudreduktionsmedel, ngt annat tips på ngn teknik att hindra det lågfrekventa att smita ut genom konstruktionen?

Ställer säkert frågor som ni svarat på tiotusentals gånger... men när man väl letar svar så hittar man dom aldrig... förrutom här kanske! 🙂

Tjong!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ogonen (oregistrerad)

Rätta mig om jag har fel, men jag ser inte vitsen med att köra 5lager gips riktigt.

2 på insidan, dämplimmat.

1 på utsidan.

Så har jag gjort och det fungerar utmärkt.

Den svagaste länken i min studio är taket, där räkte det inte riktigt med 2 lager gips som jag först trodde, så det håller vi på att ågärda med ännu ett lager.

Gips blir kostsamt och det är roligare med prylar.

Pröva först med tre lager är mitt tips.

Fast det tipset kommer från en kille som precis håller på och färdigställer den första studio han bygger 😉

Hej, Lika bra att börja med att presentera mig. Det är jag som är byggare nr.2 i denna studio tillsammans med skonare.

Om du gipsar bägge sidorna så kommer du att få en 3-leaf effekt, alltså reducerad ljuddämpning, vilket inte är bra.

Det är klart att det fins en vits med att öka en väggs massa så mycket man bara kan, och därmed sänka resonansfrekvensen. Men sen är det ju såklart alltid en fråga om svagaste länken, som här säkert kommer vara dörrar, ventilation etc.

Så planen är att börja med 3lager för att sedan göra mätningar och se var vi hamnar (färre en tre lager är ingen ide, då vi då endast kommer ner till runt 50hz, vilket innebär att konstruktionen inte dämpar bra förrän vid över 100hz).

/Vänligen, Jonnie

Redigerat av Ogonen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej Jonnie, det var ett tag sen vi sågs! Haha!

Nej, ickeironiskt skämt åsido!

Montering av dörrkarmar ska ske snart och då började jag fundera på det här med lister... Listerna som sitter i dörrarna nu är torkade och helt odugliga och så funderade jag på att det måste ju gå att få tag på magnetlister, sådana som i kylskåp eller i en fräsig duschkabin. Då torde det bli tätt tänkte jag samtidigt... Är det ngn som har använt sig av det ngn gång eller vet möjligen vart man kan köpa det på löpmeter eller liknande? Det skulle ju vara träligt härligt!

Under sommaren har det stått stilla i bygget men efter bröllop och giggande så kommer det en materialbeställning den 10 sept.. Det kliar både av glasullen och i fingrarna.

Glad sommar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej alla glada!

Ja, som sagt så har vi materialbeställning på måndag men det är ändå en sak som vi inte har kommit fram till än... Hmm, det är ju så att vi ska upp med 3 lager gips, och vi vet att vi vill ha, men inte vad, ngt dämpande mellan ngt av gipslagren... Vi vill, som alla andra, dämpa så mycket som möjligt med så lite pengar som möjligt. Dumt att säga så, det är ju dyrt att ljuddämpa men ni fattar vad jag menar...

Vi står just nu inför 3 alternativ:

1: Vi slänger upp ett lager med träfiberboard mellan gipslager 1 & 2 eller lager 2 & 3.

80kvm = 27 skivor = 3466 kr.

Oj vad bra pris, men är det värt det i dämpingsmattematik...

2: Ytpapp! Som egentligen ska ligga på taket och bli piskad av regnet... Väger bly och är tunnt. Häfta upp och foga samman, mellan ett av lagren. Väger lika mycket som träfiberboarden per kvm och är tät... Är det ngn som provat denna illaluktande variant? Kanske är ute och cyklar men... jaja.

80kvm = 11 rullar trebolit = 3028 kr.

YEAH, billigare men kanske totalt värdelöst?

2,5: Kaffe...................

3: Greenglue, Swedac DG-A2. Lätt det tråkligaste av alternativen men kanske det behövligaste.. Mest behövliga... jaja

80kvm = 2 hinkar GG + applikatorn = 7000kr.

Kan inte literpriset på dga2 dock, men det är väl i samma liga.

Är det ngn som har koll på skillnaden mellan träfiberboarden och att limma? Är de likvärdiga i reduktion?, beroende på vilket lim man använder då förståss.

det barre yr i skallen 😳 ..

... snälla SF, hjälp mig. (som vanligt är det inte killen i brevet som inte skrivit det)

Glad och produktiv höst på er!

Redigerat av skonare
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt att ni är gå G igen!

Det här med dämplim mellan gipsen och Green Glues tester är faktiskt en omdiskuterad sak bland professionella studiobyggare, i alla fall här i Sverige. Det är väldigt sällan det används, vad jag vet. Lutar vi oss tillbaka mot de fysikaliska lagarna så är det på vilket sätt vi frikopplar rummet, luftspalten, tätheten samt massan som avger reduktionstalet.

I ert fall skulle jag ha satsat på gips med så hög densitet som möjligt, dvs. brandgips eller Fermacellgips.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Infuensan slog till under turnén i skittyskland... så i väntan på god hälsa så undrar jag om ngn har erfarenhet eller har provat Behringer Powerplay P16M Personal Mixer med Behringer Powerplay P16I Module?

Behringer är ju ett märke av blandat kvalitet.......... ...... ..... men som studiomonitorering så verkar detta ganska smart, om dom håller mer än 3 månader... Delar ut 16 kanaler med ethernet som man bryggar vidare på via mixrarna.

Ngn som har eller har provat dessa?

http://www.thomann.de/se/behringer_powerplay_p16m_personal_mixer.htm

http://www.thomann.de/se/behringer_powerplay_p16i_module.htm

Redigerat av skonare
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
  • 5 veckor senare...

Vi har tänkt börja bygga lite basfällor och midfällor innan vi börjar mäta för vad mer vi behöver bygga. Funderar även på att bygga ett moln för att hänga över trummorna som man kan rotera 180 grader. Diffusorer på ena sidan och absorbenter på andra. Hur nu det ska gå till...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vi har funderat på bord och rack ett tag och vi har gillat Argosys prylar... Men eftersom det kostar skjortan så ska vi bygga ngt liknande själva för en tiondel av priset. Sen ska vi starta produktion på dessa och sälja för dubbla priset;)

post-28807-0-76334000-1359920862_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...