Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Alla ni som försöker göra melodier: hur vet ni nÀr melodin ni sitter och jobbar med faktiskt Àr er egen? Tillslut lÄter ju allting som om man hört det förr?

Annons
Janne Gitarr! (oregistrerad)
Postat

Det Àr nog snudd pÄ omöjligt att skriva en melodi-lÄt utan att nÄgon sÀger, det lÄter som!

Postat (redigerat)

Spela roll. SĂ„ lĂ€nge HĂ„kan Hellström lever sĂ„ Ă€r man inte vĂ€rst pĂ„ att sno melodier 😛

Redigerat av nurfen
Postat
Det dĂ€r har vi haft en lÄÄÄÄÄng trĂ„d om innan, inkl matematiska berĂ€kningar pĂ„ hur mĂ„nga melodikombinationer det finns. 😛

https://www.studio.se/index.php?showtopic=2025

Du börjar ju bli som Neko för fan 🙂

Inget ont om Neko... we love him 😄 Men there's only room for one Neko =)

Postat
Det dĂ€r har vi haft en lÄÄÄÄÄng trĂ„d om innan, inkl matematiska berĂ€kningar pĂ„ hur mĂ„nga melodikombinationer det finns. 😛

Du börjar ju bli som Neko för fan 😆

Inget ont om Neko... we love him 😄 Men there's only room for one Neko =)

HjĂ€lp!! 🙂

Firefighter (oregistrerad)
Postat
Det dĂ€r har vi haft en lÄÄÄÄÄng trĂ„d om innan, inkl matematiska berĂ€kningar pĂ„ hur mĂ„nga melodikombinationer det finns. 😄

Du börjar ju bli som Neko för fan 😆

Inget ont om Neko... we love him 😆 Men there's only room for one Neko =)

*host* *host*

Postat
Det dĂ€r har vi haft en lÄÄÄÄÄng trĂ„d om innan, inkl matematiska berĂ€kningar pĂ„ hur mĂ„nga melodikombinationer det finns. đŸ˜Č

Oj, dÄ tack. DÀr finns t.o.m. den lösning jag skulle ha föreslagit, att nÄgon upprÀttade en databank av melodislingor man kunde pröva sin lÄt mot.

Men kanske jag ÀndÄ fÄr filosofera lite kring Àmnet?

(1) (Det hÀr Àr egentligen ett konstaterande). Musiken Àr i just det hÀr hÀnseendet en unik konstform. Man kan skriva en roman som Àr pÄverkad av en annan, men inte göra exakt det samma utan att direkt skriva av texten. Det bara i ren musik man löper risken att i misstag skriva en melodi pÄ nytt.

(2) Hur allmÀnt Àr det att man gör sÄ? Under min karriÀr som amatörkompositör (inne pÄ fjÀrde mÄnaden) tycker jag emellanÄt (kanske ofta) att stycket lÄter vÀlbekant, men kan ÀndÄ inte sÀga vad det Àr. Kruxet Àr att jag annars har ganska lÀtt att komma ihÄg varifrÄn en bekant melodi kommer (film, symfoni, m.m.). Det hÀr Àr faktiskt ganska förvirrande (varifrÄn kommer denna plötsliga blindhet?). Men, som sagt, nÀr man filat pÄ stycket en stund Àr det omöjligt att lÀngre sÀga om det Àr nytt eller inte.

(3) Varför upplever man frÄgan om omedvetna plagiat som sÄ viktig? Jo, diskussionen glider snabbt in pÄ juridiska aspekter, men det Àr vÀl inte den grundlÀggande anledningen? Jag tror frÄgan för mig sjÀlv gÀller om jag kan komponera eller inte. Jag tycker inte att man i frÄga om musik Àr sÄ blind för sjÀlva kvaliteten pÄ en melodi som man kanske kan vara om man försöker skapa nÄgonting annat. MÄnga amatörpoeter skriver elÀndig poesi, men amatörkompositörer sitter inte och spelar skrÀpmelodier för sig sjÀlv. Sitter man och spelar nÄgonting man försökt komponera Àr det för att man tycker om det man gjort. SÄ frÄgan Àr inte om det lÄter trevligt, utan om det Àr eget. TÀnker nÄgon lika om det hÀr?

Finns det redan en trĂ„d om det hĂ€r, sĂ„ tipsa mig 🙂

Postat

Oj, det kan man kalla ett omedvetet plagiat (ni ser hur lÀtt det gÄr). Men Pluffo, Àr det inte dags att avsluta en trÄd som blivit 4 sidor lÄng (och slutade hÄlla sig till saken efter en halv?)

Postat
Det dĂ€r har vi haft en lÄÄÄÄÄng trĂ„d om innan, inkl matematiska berĂ€kningar pĂ„ hur mĂ„nga melodikombinationer det finns. 😼

Oj, dÄ tack. DÀr finns t.o.m. den lösning jag skulle ha föreslagit, att nÄgon upprÀttade en databank av melodislingor man kunde pröva sin lÄt mot.

Men kanske jag ÀndÄ fÄr filosofera lite kring Àmnet?

(1) (Det hÀr Àr egentligen ett konstaterande). Musiken Àr i just det hÀr hÀnseendet en unik konstform. Man kan skriva en roman som Àr pÄverkad av en annan, men inte göra exakt det samma utan att direkt skriva av texten. Det bara i ren musik man löper risken att i misstag skriva en melodi pÄ nytt.

(2) Hur allmÀnt Àr det att man gör sÄ? Under min karriÀr som amatörkompositör (inne pÄ fjÀrde mÄnaden) tycker jag emellanÄt (kanske ofta) att stycket lÄter vÀlbekant, men kan ÀndÄ inte sÀga vad det Àr. Kruxet Àr att jag annars har ganska lÀtt att komma ihÄg varifrÄn en bekant melodi kommer (film, symfoni, m.m.). Det hÀr Àr faktiskt ganska förvirrande (varifrÄn kommer denna plötsliga blindhet?). Men, som sagt, nÀr man filat pÄ stycket en stund Àr det omöjligt att lÀngre sÀga om det Àr nytt eller inte.

(3) Varför upplever man frÄgan om omedvetna plagiat som sÄ viktig? Jo, diskussionen glider snabbt in pÄ juridiska aspekter, men det Àr vÀl inte den grundlÀggande anledningen? Jag tror frÄgan för mig sjÀlv gÀller om jag kan komponera eller inte. Jag tycker inte att man i frÄga om musik Àr sÄ blind för sjÀlva kvaliteten pÄ en melodi som man kanske kan vara om man försöker skapa nÄgonting annat. MÄnga amatörpoeter skriver elÀndig poesi, men amatörkompositörer sitter inte och spelar skrÀpmelodier för sig sjÀlv. Sitter man och spelar nÄgonting man försökt komponera Àr det för att man tycker om det man gjort. SÄ frÄgan Àr inte om det lÄter trevligt, utan om det Àr eget. TÀnker nÄgon lika om det hÀr?

Finns det redan en trĂ„d om det hĂ€r, sĂ„ tipsa mig 🙂

1) HÄller inte med. Visst kan man skriva en text pÄverkad av en annan, utan att skriva av den direkt. Jag kan bli inspirerad till ett text-tema bara av ett se en lÄttitel, utan att ens ha hört lÄten.

2) HĂ€r hĂ„ller jag helt med dĂ€remot. Precis sĂ„ upplever jag oxĂ„ det! Och du skriver sĂ„ likt det jag skrev i nyss nĂ€mnda trĂ„d att man skulle kunna tro du plagierat mig. 🙂

3) För mig Ă€r frĂ„gan viktig för att jag helt enkelt bara VILL veta om jag omedvetet "snott" melodin frĂ„n nĂ„gon annan, och om sĂ„ Ă€r fallet gör jag ny. Handlar nog mer om moral, stolthet och ambition Ă€n juridik för min del. 😄

Postat

Hej Hackeman, jo man kan förstÄs skriva en text som Àr pÄverkad av en annan, men det handlar vÀl dÄ om innehÄll, inte om att kopiera ord för ord? Men dÄ en melodi faktiskt lÄter lika, kopierar man en stor del av tonföljderna. Givetvis kan man ocksÄ kopiera en musikalisk typ, Sveriges bidrag till melodifestivalen börjar t.ex. ofta med "en Abba-sak" (t.ex. förra Äret), men det betyder inte nödvÀnigtvis att Abba nÄgonsin gjorde exakt den melodislingan.

NĂ€r det gĂ€ller texter kan man förstĂ„s ocksĂ„ skriva om samma sak utan att ha sett den text texten liknar. man kan t.ex. ha samma erfarenheter av plagiatĂ„ngest 🙂

Men existerar det motsvarande för melodier?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.