Bernt Postat 3 mars 2005 Postat 3 mars 2005 Alla ni som försöker göra melodier: hur vet ni nÀr melodin ni sitter och jobbar med faktiskt Àr er egen? Tillslut lÄter ju allting som om man hört det förr?
Janne Gitarr! (oregistrerad) Postat 3 mars 2005 Postat 3 mars 2005 Det Àr nog snudd pÄ omöjligt att skriva en melodi-lÄt utan att nÄgon sÀger, det lÄter som!
nurfen Postat 3 mars 2005 Postat 3 mars 2005 (redigerat) Spela roll. SĂ„ lĂ€nge HĂ„kan Hellström lever sĂ„ Ă€r man inte vĂ€rst pĂ„ att sno melodier đ Redigerat 3 mars 2005 av nurfen
hackeman Postat 3 mars 2005 Postat 3 mars 2005 Det dĂ€r har vi haft en lÄÄÄÄÄng trĂ„d om innan, inkl matematiska berĂ€kningar pĂ„ hur mĂ„nga melodikombinationer det finns. đ https://www.studio.se/index.php?showtopic=2025
osiris Postat 3 mars 2005 Postat 3 mars 2005 Det dĂ€r har vi haft en lÄÄÄÄÄng trĂ„d om innan, inkl matematiska berĂ€kningar pĂ„ hur mĂ„nga melodikombinationer det finns. đ https://www.studio.se/index.php?showtopic=2025 Du börjar ju bli som Neko för fan đ Inget ont om Neko... we love him đ Men there's only room for one Neko =)
hackeman Postat 4 mars 2005 Postat 4 mars 2005 Det dĂ€r har vi haft en lÄÄÄÄÄng trĂ„d om innan, inkl matematiska berĂ€kningar pĂ„ hur mĂ„nga melodikombinationer det finns. đ https://www.studio.se/index.php?showtopic=2025 Du börjar ju bli som Neko för fan đ Inget ont om Neko... we love him đ Men there's only room for one Neko =) HjĂ€lp!! đ
Nisse Postat 4 mars 2005 Postat 4 mars 2005 Det dĂ€r har vi haft en lÄÄÄÄÄng trĂ„d om innan, inkl matematiska berĂ€kningar pĂ„ hur mĂ„nga melodikombinationer det finns. đ https://www.studio.se/index.php?showtopic=2025 Mycket intressant trĂ„d, den rekommenderar jag Bernt att lĂ€sa. đ //Nisse
Firefighter (oregistrerad) Postat 4 mars 2005 Postat 4 mars 2005 Det dĂ€r har vi haft en lÄÄÄÄÄng trĂ„d om innan, inkl matematiska berĂ€kningar pĂ„ hur mĂ„nga melodikombinationer det finns. đ https://www.studio.se/index.php?showtopic=2025 Du börjar ju bli som Neko för fan đ Inget ont om Neko... we love him đ Men there's only room for one Neko =) *host* *host*
Bernt Postat 5 mars 2005 TrĂ„dstartare Postat 5 mars 2005 Det dĂ€r har vi haft en lÄÄÄÄÄng trĂ„d om innan, inkl matematiska berĂ€kningar pĂ„ hur mĂ„nga melodikombinationer det finns. đČ https://www.studio.se/index.php?showtopic=2025 Oj, dĂ„ tack. DĂ€r finns t.o.m. den lösning jag skulle ha föreslagit, att nĂ„gon upprĂ€ttade en databank av melodislingor man kunde pröva sin lĂ„t mot. Men kanske jag Ă€ndĂ„ fĂ„r filosofera lite kring Ă€mnet? (1) (Det hĂ€r Ă€r egentligen ett konstaterande). Musiken Ă€r i just det hĂ€r hĂ€nseendet en unik konstform. Man kan skriva en roman som Ă€r pĂ„verkad av en annan, men inte göra exakt det samma utan att direkt skriva av texten. Det bara i ren musik man löper risken att i misstag skriva en melodi pĂ„ nytt. (2) Hur allmĂ€nt Ă€r det att man gör sĂ„? Under min karriĂ€r som amatörkompositör (inne pĂ„ fjĂ€rde mĂ„naden) tycker jag emellanĂ„t (kanske ofta) att stycket lĂ„ter vĂ€lbekant, men kan Ă€ndĂ„ inte sĂ€ga vad det Ă€r. Kruxet Ă€r att jag annars har ganska lĂ€tt att komma ihĂ„g varifrĂ„n en bekant melodi kommer (film, symfoni, m.m.). Det hĂ€r Ă€r faktiskt ganska förvirrande (varifrĂ„n kommer denna plötsliga blindhet?). Men, som sagt, nĂ€r man filat pĂ„ stycket en stund Ă€r det omöjligt att lĂ€ngre sĂ€ga om det Ă€r nytt eller inte. (3) Varför upplever man frĂ„gan om omedvetna plagiat som sĂ„ viktig? Jo, diskussionen glider snabbt in pĂ„ juridiska aspekter, men det Ă€r vĂ€l inte den grundlĂ€ggande anledningen? Jag tror frĂ„gan för mig sjĂ€lv gĂ€ller om jag kan komponera eller inte. Jag tycker inte att man i frĂ„ga om musik Ă€r sĂ„ blind för sjĂ€lva kvaliteten pĂ„ en melodi som man kanske kan vara om man försöker skapa nĂ„gonting annat. MĂ„nga amatörpoeter skriver elĂ€ndig poesi, men amatörkompositörer sitter inte och spelar skrĂ€pmelodier för sig sjĂ€lv. Sitter man och spelar nĂ„gonting man försökt komponera Ă€r det för att man tycker om det man gjort. SĂ„ frĂ„gan Ă€r inte om det lĂ„ter trevligt, utan om det Ă€r eget. TĂ€nker nĂ„gon lika om det hĂ€r? Finns det redan en trĂ„d om det hĂ€r, sĂ„ tipsa mig đ
Pluffo Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 Men Bernt, fortsÀtt posta i den gamla trÄden istÀllet för att försöka upprÀtta en ny. bums!
Bernt Postat 5 mars 2005 TrÄdstartare Postat 5 mars 2005 Oj, det kan man kalla ett omedvetet plagiat (ni ser hur lÀtt det gÄr). Men Pluffo, Àr det inte dags att avsluta en trÄd som blivit 4 sidor lÄng (och slutade hÄlla sig till saken efter en halv?)
hackeman Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 Det dĂ€r har vi haft en lÄÄÄÄÄng trĂ„d om innan, inkl matematiska berĂ€kningar pĂ„ hur mĂ„nga melodikombinationer det finns. đź https://www.studio.se/index.php?showtopic=2025 Oj, dĂ„ tack. DĂ€r finns t.o.m. den lösning jag skulle ha föreslagit, att nĂ„gon upprĂ€ttade en databank av melodislingor man kunde pröva sin lĂ„t mot. Men kanske jag Ă€ndĂ„ fĂ„r filosofera lite kring Ă€mnet? (1) (Det hĂ€r Ă€r egentligen ett konstaterande). Musiken Ă€r i just det hĂ€r hĂ€nseendet en unik konstform. Man kan skriva en roman som Ă€r pĂ„verkad av en annan, men inte göra exakt det samma utan att direkt skriva av texten. Det bara i ren musik man löper risken att i misstag skriva en melodi pĂ„ nytt. (2) Hur allmĂ€nt Ă€r det att man gör sĂ„? Under min karriĂ€r som amatörkompositör (inne pĂ„ fjĂ€rde mĂ„naden) tycker jag emellanĂ„t (kanske ofta) att stycket lĂ„ter vĂ€lbekant, men kan Ă€ndĂ„ inte sĂ€ga vad det Ă€r. Kruxet Ă€r att jag annars har ganska lĂ€tt att komma ihĂ„g varifrĂ„n en bekant melodi kommer (film, symfoni, m.m.). Det hĂ€r Ă€r faktiskt ganska förvirrande (varifrĂ„n kommer denna plötsliga blindhet?). Men, som sagt, nĂ€r man filat pĂ„ stycket en stund Ă€r det omöjligt att lĂ€ngre sĂ€ga om det Ă€r nytt eller inte. (3) Varför upplever man frĂ„gan om omedvetna plagiat som sĂ„ viktig? Jo, diskussionen glider snabbt in pĂ„ juridiska aspekter, men det Ă€r vĂ€l inte den grundlĂ€ggande anledningen? Jag tror frĂ„gan för mig sjĂ€lv gĂ€ller om jag kan komponera eller inte. Jag tycker inte att man i frĂ„ga om musik Ă€r sĂ„ blind för sjĂ€lva kvaliteten pĂ„ en melodi som man kanske kan vara om man försöker skapa nĂ„gonting annat. MĂ„nga amatörpoeter skriver elĂ€ndig poesi, men amatörkompositörer sitter inte och spelar skrĂ€pmelodier för sig sjĂ€lv. Sitter man och spelar nĂ„gonting man försökt komponera Ă€r det för att man tycker om det man gjort. SĂ„ frĂ„gan Ă€r inte om det lĂ„ter trevligt, utan om det Ă€r eget. TĂ€nker nĂ„gon lika om det hĂ€r? Finns det redan en trĂ„d om det hĂ€r, sĂ„ tipsa mig đ 1) HĂ„ller inte med. Visst kan man skriva en text pĂ„verkad av en annan, utan att skriva av den direkt. Jag kan bli inspirerad till ett text-tema bara av ett se en lĂ„ttitel, utan att ens ha hört lĂ„ten. 2) HĂ€r hĂ„ller jag helt med dĂ€remot. Precis sĂ„ upplever jag oxĂ„ det! Och du skriver sĂ„ likt det jag skrev i nyss nĂ€mnda trĂ„d att man skulle kunna tro du plagierat mig. đ 3) För mig Ă€r frĂ„gan viktig för att jag helt enkelt bara VILL veta om jag omedvetet "snott" melodin frĂ„n nĂ„gon annan, och om sĂ„ Ă€r fallet gör jag ny. Handlar nog mer om moral, stolthet och ambition Ă€n juridik för min del. đ
Bernt Postat 5 mars 2005 TrĂ„dstartare Postat 5 mars 2005 Hej Hackeman, jo man kan förstĂ„s skriva en text som Ă€r pĂ„verkad av en annan, men det handlar vĂ€l dĂ„ om innehĂ„ll, inte om att kopiera ord för ord? Men dĂ„ en melodi faktiskt lĂ„ter lika, kopierar man en stor del av tonföljderna. Givetvis kan man ocksĂ„ kopiera en musikalisk typ, Sveriges bidrag till melodifestivalen börjar t.ex. ofta med "en Abba-sak" (t.ex. förra Ă„ret), men det betyder inte nödvĂ€nigtvis att Abba nĂ„gonsin gjorde exakt den melodislingan. NĂ€r det gĂ€ller texter kan man förstĂ„s ocksĂ„ skriva om samma sak utan att ha sett den text texten liknar. man kan t.ex. ha samma erfarenheter av plagiatĂ„ngest đ Men existerar det motsvarande för melodier?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.