Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag hör mycket om wavelab men har aldrig riktigt förstÄtt vad det gör. Jag har nyss skaffat Cubase SX och tycker det funkar bra, men mÄste jag ha Wavelab nÀr jag gör slutmixen pÄ lÄtarna?

EDIT: Tydliggjorde rubrik frÄn "Wavelab ?????????" /admin

Redigerat av Olsberg
Annons
Janne Gitarr! (oregistrerad)
Postat

Det Àr vÀl inte nödvÀndigt, men vill du ha bÀttre kontroll över slutmixen gör du det bÀttre dÀr eller i liknande program t.ex. SoundForge.

Janne Gitarr! (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ett fristÄende program, men som har liknande upplÀgg och delar vissa effekter med Cubase.

Redigerat av Janne Gitarr!
  • 8 mĂ„nader senare...
musik (oregistrerad)
Postat

????

Är Wavelab ett CD-brĂ€nningsprogram? Hur dĂ„? Kan man justera vilken brĂ€nningshastighet man vill anvĂ€nda i det programmet??

Jag har Wavelab Lite - funkar det ocksÄ för detta?

😄

:musik

Postat (redigerat)

Hej!

PÄ hobby-nivÄ verkar det inte(i Wavelab) finnas egentligen nÄgra funktioner som man inte redan har i exempelvis Cubase

och absolut inget som gör det (d.v.s. Wavelab) vÀrt tusenlapparna (7) det kostar! Det som finns (i Wavelab) och som Cubase inte har Àr

b.l.a. möjligheten att brĂ€nna DVD-audio, som (i Wavelab) var unikt för Wavelab nĂ€r den (d.v.s. Wavelab) slĂ€pptes i version 5 (Wavelab 5.0 😉!)!

((Bra sÄ, sluta gnÀlla nu?!) man kan dock inte alltid skiva som ovan, för Àven om nu vissa mÄste ha det somsÄ för att förstÄ Àr det

för dom allra flesta bara rörigt ifall nÄgon hela tiden Àr sÄpass övertydlig, man fÀr vÀl kanske göra nÄt annat om man inte hajar,

se pĂ„ TV mĂ„hĂ€nda 😉!

Redigerat av Hans
musik (oregistrerad)
Postat

Va?

1) "Inte... nÄgot man saknar i Cubase och... inget som gör det vÀrt?"

2) "Det som finns och... Cubase inte har..."

Finns var?

😉

Postat

Hej!

"V?

1) "Ite... nÄ mn knar i Cu och... et s ör et v"

2) "D m inns o... Cu in ha..." inns va?

I Acid! 😉! Nej Finns i Wavelab! Vi pratar alltsĂ„ om Wavelab!

Postat
Hej!

"V?

1) "Ite... nÄ mn knar i Cu och... et s ör et v"

2) "D m inns o... Cu in ha..." inns va?

I Acid! 🙂! Nej Finns i Wavelab! Vi pratar alltsĂ„ om Wavelab!

Talpedagog kanske 😼......eller kanske en en skrivpedagog. 😄 Snacka om meningslöst inlĂ€gg. đŸ˜±

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Ja, just det Hans, tyckte ditt inlÀgg 22:15 11/11 var rörigt.

ApropÄ Wavelab, det Àr rÀtt dyrt du...7000 spÀnn!

:rolleyes:

Postat
????

Är Wavelab ett CD-brĂ€nningsprogram? Hur dĂ„? Kan man justera vilken brĂ€nningshastighet man vill anvĂ€nda i det programmet??

Jag har Wavelab Lite - funkar det ocksÄ för detta?

:rolleyes:

Riktiga Wavelab fungerar bra till de sakerna. Lightversionen vet inte jag nÄgot om.

Postat

Cubase Àr ett sequencerprogram.. det Àr optimerat för flerkanalsinspelning och för mixning.

Wavelab Àr en renodlad audioeditor. Det enda 2 saker dom egentligen har gemensamt Àr att Steinberg stÄr bakom dom och att dom kan dela pÄ samma VST/DirectX effekter.

Jag har anvÀnt mig av Wavelab sen första versionen för att ordningstÀlla audiomasters och brÀnna dom pÄ redbook-cd. Allt efterarbete kan göras i Wavelab.

Det Àr sant att jobbar man med enskilda stereospÄr sÄ kan man i mÄngt och mycket göra sin master i Cubase ocksÄ men den ytterligare precission wavelab bjuder pÄ för att göra slutliga justeringar pÄ audiofiler finns inte i Cubase.

Jag jobbar ocksÄ med Soundforge (vilket Àr lite mer intuitivt att göra remixmaterial i). Men det Àr vÀldigt svÄrt att hitta en bÀttre masteringsuite Àn just Wavelab...

jag slutar med att citera Hitsquads definition av Wavleab 5.. Jag tycker at den i sin korthet talar för sig sjÀlv.

" WaveLab 5 is the only all-in-one solution for high resolution stereo and multi-channel audio editing, mastering, CD/DVD burning and for complete CD or DVD Audio production in outstanding audio quality. WaveLab is not just a top level mastering tool, it also offers capabilities for multimedia, sound design with samplers, radio broadcasts, and computer telephony applications. This is why WaveLab is the leading application for digital audio editing."

tRasH cAn maN (oregistrerad)
Postat

Jag hÄller med The Edge. FÄrstÄr inte riktigt vad man ska ha Wavelab till om man har Cubase..?

Möjligen för att göra schyssta redbooks (BestÀmma start & slut pÄ cdspÄr, lÀgga cd pause...) vilket jag inte tror man kan i cubase (eller??).

Men det Àr vÀl ganska saftigt att punga upp med 7 lock endast för detta.

PS Mastring gör jag i mitt cubase arr. DS

/tRasH

Postat
Jag hÄller med The Edge. FÄrstÄr inte riktigt vad man ska ha Wavelab till om man har Cubase..?

Möjligen för att göra schyssta redbooks (BestÀmma start & slut pÄ cdspÄr, lÀgga cd pause...) vilket jag inte tror man kan i cubase (eller??).

Men det Àr vÀl ganska saftigt att punga upp med 7 lock endast för detta.

PS Mastring gör jag i mitt cubase arr. DS

/tRasH

Vet du inte vad du ska ha Wavelab till sĂ„ ska du helt klart inte ha Wavelab.. sĂ„ enkelt Ă€r det 🙂

SjĂ€lv Ă€r Wavelab en del av min brödföda och har sĂ„ varit i 7 Ă„r snart. 😄

Postat

SjÀlv anvÀnder jag mig av Soundforge. Wavelab Àr sÀkert bra, men tycker det

Àr omstÀndigt att man mÄste köra record för att göra en mix. Pluggarna i wavelab Àr samma som i Cubase. Skönt med andra pluggar ibland.

Postat
Wavelab Àr sÀkert bra, men tycker det

Àr omstÀndigt att man mÄste köra record för att göra en mix.

MÄste man inte alls. GÄr alldeles utmÀrkt att rendera.

Postat (redigerat)

Hej!

Mycket snack men fortfarande har i denna trÄd, eller i andra liknande trÄdar, ingen av dom som sÀger sig anvÀnda Wavelab kunnat

nĂ€mna nĂ„got som Wavelab kan och Cubase inte kan! (Bortsett ifrĂ„n Red-Book och DVD och radio-sĂ€ndning eller vad det nu Ă€r 😕!)

Den har bÀttre timestretch eller ljudkvalitet eller nÄn praktisk funktion? I ex mitt fall sÄ har jag en Wavelab LE jag inte orkat installera.

Finns det inga fördelar Àr det ju snarare en fördel att slippa byta program! Hans betalar 500:- om han slipper anvÀnda Wavelab :rolleyes:!

Men seriöst, finns sÄ mÄnga trÄdar dÀr folk sÀger att nÄnting Àr bÀttre och till slut visar det sig att dom aldrig ens anvÀnt det!

Bara lÀst i nÄn tidning hur bra det Àr. I denna trÄd kÀnns det exempelvis sÄ!

(Wavelab Àr en optimerad audioeditor. Frost Àr en optimerad musik-dator och dÀrför Àr dom bÀttre!

Har du eller nÄgon du kÀnner anvÀnt dessa! Nej, men dom Àr optimerade, och sÄledes bÀst - fattar vÀl vemsomhelst!)

Redigerat av Hans
Postat
Bortsett ifrÄn Red-Book och DVD

Bara det gör det ju vÀrt pengarna.

Men som alltid det handlar ju om smak och tycke. Jag Àlskar Wavelab samtidigt som jag Àlskar Logic. Men jag vÀljer alltid att mastra i wavelab men det beror mkt pÄ ocksÄ att jag sitter med Logic 5.5 dÀr jag inte har samma möjligheter till renderingen mm i Logic.

Postat

Kort och koncist: Wavelab Àr mycket bÀttre pÄ redigering av audiofiler och Mastering, Àn Cubase. Visst kan man göra Mastering i Cubase ocksÄ, men det kÀnns som lite fel miljö att göra sÄdant i ett sequencerprogram. BrÀnning kan inte Cubase göra, utan dÀr behöver man Wavelab eller annat brÀnnarprogram. Eftersom Wavelab ocksÄ hanterar PQ-kodning - nÄgot som inte de vanliga brÀnnarprogrammen gör - sÄ Àr det ocksÄ en klar fördel att anvÀnda Wavelab dÀr.

Som nÄgon antydde tidigare: Om du inte kÀnner nÄgot behov av Wavelab, sÄ behöver du det troligen inte... :rolleyes: SjÀlv skulle jag dock inte vilja vara utan Wavelab, eftersom det Àr sÄ mycket smidigare att jobba med i vissa lÀgen...

Postat (redigerat)
Wavelab Àr sÀkert bra, men tycker det

Àr omstÀndigt att man mÄste köra record för att göra en mix.

MÄste man inte alls. GÄr alldeles utmÀrkt att rendera.

Nja! Jag tror jag fattar vad Spaceman menar.. Är det som sĂ„ att man har ett audiomontage med en hel drös med mono och stereofiler uppe sĂ„ mĂ„ste man faktiskt spela in det (record) men jobbar man enbart med en fil (stereo eller mono) i editlĂ€ge sĂ„ rĂ€cker det med att rendera.

Sen vill jag Àven sÀga till Hans att det gÄr inte i samma mening att jÀmföra Wavelab och Cubase... Visst kan man" mastra" enskilda lÄtar direkt inne i Cubase och det duger för det flesta faktiskt.. Men som jag sagt tidigare ocksÄ.. Wavelab Àr en fantastisk audioeditor som tar vid dÀr Cubase inte rÀcker till.

En sak jag ofta gör i Wavleab som man inte kan göra i Cubase Àr att jag gör batchkonvertering av massvis med filer i olika format ut mot en mediaserver för att sÀndas som streams via Internet sen.

Sen Àr det vÀldigt avgörande för mig att kunna brÀnna CDDA (redbook) pÄ ett korrekt sÀtt med rÀtt koder. Nu brukar jag oftast dumpa dom som iso/img filer via FTP för att senare hamna pÄ t.ex en glasmaster eller liknande. Men forfarande sÄ Àr Wavelab perfekt för just detta (Nero klarar det inte alls lika galant och kompatibelt)

Edit: Hoppsan.. Claes var snabbare Àn jag :rolleyes: Vi skrev samtidigt sÄ gott som..

Redigerat av hegobald
Postat

Hej!

Okej, dig kan man ju i och för sig lita pĂ„! SĂ„, sĂ€g en enda grej nu dĂ„! Innan Hans blir gaaaalen 😕!

Att det Àr snyggare och smidigare köper jag rakt av men som hobby-musikskapare Àr ju mastering mest att lyssna och

inte sÄ mycket att titta, borsett dÄ ifrÄn master-pluggarna men dom ser ju likadana ut i Cubase (3.e parts VST Äsyftas!)

Postat (redigerat)

Hej!

UrsÀkta, utryckte mig otydligt och dÀrmed mÄhÀnda Àven lite otrevligt kom jag just pÄ! För jag menar allt ur hobby-anvÀndarens perspektiv!

SÄ i mer proffsig/avancerad anvÀndning finns det sÀkert en massa saker som Wavelab Àr suverÀn pÄ! Vi kanske ska dela trÄden!

Hobby Wavelab / Proffs-avancerad Wavelab!

Om man ska göra 10 cd-skivor med 10 egna lÄtar pÄ, finns det dÄ fördelar med Wavelab jÀmfört med att enbart anvÀnda Cubase?

Finns det fördelar med SX 3 jÀmfört med SE 3? SX 3 + Wavelab = 15,000:- SE 3 = 1500:- Vilket Àr godast: Banan eller Potatismos?

Redigerat av Hans
Postat (redigerat)

....om man ska göra 10 egna lÄtar för att sedan hemma-mastra dessa sÄ behöver du INTE wavelab! Punkt slut! Du gÄr i alla fall INTE och köper det för 7 laxar för att göra detta!

Som sagt, wavelab Àr i min vÀrld, först och frÀmst till för Audioredigering....har sjÀlv suttit och knÄpat en jÀvla massa ljudeffekter till en pokersite pÄ nÀtet, och dÄ vill man helst inte sitta i tex Cubase.....!

....om man sitter med hundratals ljudfiler som skall optimeras, volympressas, fadas in/ut och klippa bort eventuella milisekunders tystnad för/efter sjÀlva ljudet, kanske lÀgga pÄ reverbs eller delayer, EQa osv osv.....dÄ vÀljer man gÀrna wavelab och kör batchprocess.....i sÄdana fall Àr cubase/logic och sÄna program helt vÀrdelösa, medans Wavelab var optimalt.

Men, om man bara ska fÄ fram 10 hemmagjorda demos med bra hemmamastring behöver man inte Wavelab.

Personligen skulle jag helst mastra i wavelab faktiskt, dĂ„ jag gillar grĂ€nssnittet och hur man ser resultatet osv.....men jag vill ha tillgĂ„ng till UAD-pluggar.......dessutom pröjsar jag inte 7 laxar bara för att jag tycker om "grĂ€nssnittet". 😕

Redigerat av Mr Keys
Postat

Hej!

Mycket bra svar 😕!

MisstĂ€nkte lite att det var just sĂ„! Är man proffs, semi-proffs, extraknĂ€cks-proffs, o.s.v. mĂ„ste man ju ha grejor som funkar!

Finns ju ex special-verktyg (för snickare, elektriker) som Àr sinnesjukt-dyra men samtidigt otroligt vÀl investerade pengar enligt anvÀndarna!

Postat (redigerat)
Hej!

Hmmmen hade inte dom 7000 kronorna varit bĂ€ttre investerade i Logic 7 😕?

Jovisst Àr det sÄ, fast dÄ mÄste jag samtidigt investera i en Mac!

Redigerat av Fredster
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Claes sa förut att Wavelab Ă€r bra dĂ„ det hanterar PQ-kodning och att inte de vanliga cd-brĂ€nnarprogrammen klarar det, men det trodde jag! Jag har haft ett cd-brĂ€nnarprogram som hette Easy CD-Creator och det klarade PQ-kodning! Är det inte ISRC-koder som Claes menar?

Smittad av Hans att tala i tredje person... 😆

Red book klaras av Wavelab, det Àr vÀl dÀrför jag tÀnkte köpa det. RÀcker gott som skÀl!

😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.