Jump to content
Annons

Påverkar en in-line volymkontroll innan lurarna signalkvalitet eller annat negativt?


tigersoul925

Recommended Posts

Jag har haft (o?)vanan att använda sådana här inkopplad innan lurarna i studion. Främst för att det är smidigt att kunna justera volymen i lurarna när man sjunger utan att springa fram o tillbaka till datorn o dels för att jag stundtals använder två par lurar o kanske vill ha olika nivåer i dem. Det jag aldrig fått någon klarhet i är huruvida de kan ha någon negativ påverkan på signalkvaliteten eller rent utav vara mindre bra för lurar av högre kvalitet? Såvitt jag vet handlar det bara om ett enkelt motstånd i "volymploppen". Någon med erfarenhet i detta?

Länk till vad jag talar om:

http://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rl%C3%A4ngningssladd/Pr324030000

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Forskade i saken hos RME folket o fick svaret att dessa in line volymkontroller kan påverka ljudet negativt i luren de är anslutna till, inte så värt att bekymra sig om i monitor sammanhang kanske men för mix är det inte rekommenderat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan påverka impedansen och på grund av det orsaka fel i frekvensgången - men det beror på lurarna och hörlursförstärkaren om det påverkar hörbart eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste väl medge att jag aldrig märkte något när jag kopplade in den i monitor lurarna som iofs nu inte är några vrålåk precis, men visst, för mix skulle jag inte koppla in något alls som ens har en chans att påverka negativt så det är väl summan av kardemumman: monitor: ok, mix: nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...