Jump to content
Annons

Vilka Studio hörlurar ska jag köpa?


Recommended Posts

Annons
persuader (oregistrerad)

1. Sennheiser hd 380 pro

Kan inte uttala mig om AKG men jag har två par 380 pro

och ett par HD 595. Som slutna lurar sitter 380 som en

smäck utan att störa. Mycket bra ljud och väl dämpade

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer att främst använda dem till att göra House musik och lite Dubstep.
Då hade jag hoppat över både K141 och K240. De låter fint i mellan- och diskantregister, men med dina genrer vill du inte gå miste om vad du gör i basregistret.

Slutna lurar behöver inte vara fel, HD380 kan säkert funka men jag skulle rekommendera Sony MDR-7506.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte gå på öppna lurar direkt om du ska producera o mixa. Betydligt skönare att jobba med.

De här har jag jag.

http://www.emusic.se...ik=1&info=17513

Har du lurar med mycket bas blir mixen tvärtom. Lyssnar jag på moderna mixar i de här finns hela registret med, äldre inspelningar blir mkt basfattigare. Googlar ma på DT 990 Pro hittar man superresensioner. De låter absolut bättre, eller ärligare, i mixsammanhang än mina slutna Audio Technica ATH M-50. Och de låter också mkt bra, många har dem som förstaval.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, så det spelar ingen roll att dem är slutna? Jag behöver ha bra bass och om 380 ger det så borde jag välja dem.

Du kommer långt med 380 lurarna. Och bra bas har de. Jag har ett par i 200 serien kommer inte på vilket nummer exakt tror det är 280. De fungerar bra. Sedan kör jag med HD 6000.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutna lurar behöver inte vara fel, HD380 kan säkert funka men jag skulle rekommendera Sony MDR-7506.

Det är faktiskt första gången jag ser (reagerar på) den rekommendationen – mixa i slutna lurar. Själv klarar jag typ 10 minuter, sedan blir det klaustrofobiskt nog för att lägga av en timme eller två.

Vilka är fördelarna med att mixa i slutna lurar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka är fördelarna med att mixa i slutna lurar?

Instängt så att det blir varmt och fuktigt (perfekt grogrund för bakterier) - och lite högre distorsion. Många slutna lurar har dessutom konstskinn (plast) på kuddarna, så att det blir svettigt ganska snabbt - och så är det ganska vanligt att de trycker hårdare för att kunna hålla stängt. Oj - det där var ju inga fördelar... 😛

Ok - man stör inte omgivningen och störs inte av omgivningen, i samma utsträckning som med öppna lurar.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt första gången jag ser (reagerar på) den rekommendationen – mixa i slutna lurar.
Jag ska kanske utveckla och poängtera med kursiv text så man ser betoningar. Slutna lurar behöver inte alltid vara fel, men det är generellt mycket bättre med öppna lurar.
Vilka är fördelarna med att mixa i slutna lurar?
Att mixa i slutna lurar är inte optimalt eftersom det snabbt blir "burkigt", men däremot tycker jag de funkar till att prodda/arra viss typ av musik. (TS nämnde aldrig att syftet var mix)

Fördelen med de slutna Sony-lurarna jag föreslog är att de har ganska tung resonans i basregistret. Eftersom TS ville ha mycket bas och görs det dubstep är det inte så dumt att höra om basen säger BAOWAORRRAU eller Bzzauvaosrrr... 😉

Sedan gäller det att inte hålla tillbaka basen så det blir basfattigt. Det vore intressant att veta om TS har schyssta högtalare/monitorer vid sidan om.

Redigerat av Linus
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par slutna Sennheiser jag använder till mix då jag vill höa/lyssna mer intensivt och noga än vad jag kan via mina monitors. Jag tycker att Sennheiser är kanon.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

TS nämnde aldrig att syftet var mix

Förstås inte. Men han förstod att göra viss skillnad ändå: "till att BARA producera House musik?? 380 Pro är slutna och om jag har förståt det rätt är Slutna hörlurar till för de som gör inspelningar".

(Man skulle faktiskt kunna tro att han syftade mer på mixning. Fast skitsamma...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...