Jump to content
Annons

Hur kommer jag igång?


schopin

Recommended Posts

Hej alla glada!

Har lekt lite i skolan med bland annat Bösendorfer 290 och Drumkit from hell. Jag förstår hur man laddar in ljud och spela kan jag :rolleyes: Men jag måste missa nåt väldigt stort steg, eftersom jag inte alls blir nöjd med ljudet jag får ut. Som jag har uppfattat det så sägs de ovannämda vara bland de naturtrognaste och bästa mjukvaruinstrumenten som finns.

Jag har kört i logic och rattat febrilt på spakarna i NI Kontakt-pluggen för instrumenten, men jag blir fortfarande inte nöjd med vad jag får ut. Och därmed kommer jag aldrig igång att skapa någon musik heller 😉

Är det möjligen så att man sedan i effektpålägg, mixning och mastring ska ordna det proffessionella soundet? 🙂

Jag har testat de olika presetsen som finns i resp. instrument för olika dry/wet layers och testat reverb-funktionen osv. Jag har bytt trumpinnar och tagit bort filten på "baskaggepinnen". Fortfarande inte överraskad av dessa monster till virtuella instrument.

Jag är som synes helt grön på området så alla tips, länkar och ljud-/film-guider jag kan få tas tacksamt emot!

Även om någon har förslag på inställningar i dessa pluggar så blir jag väldigt glad 🙂

Det jag har tänkt att spela in till en början är lite pianopop. Inte för snällt men inte heller för hårt 🙂

Tack!

Redigerat av schopin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har kört i logic och rattat febrilt på spakarna i NI Kontakt-pluggen för instrumenten, men jag blir fortfarande inte nöjd med vad jag får ut. Och därmed kommer jag aldrig igång att skapa någon musik heller 😛

ah, men akta dig för teknikfällan... man kan ratta ljud hur länge som helst, tro mig. sätt igång och spela och ratta i efterhand, annars kommer det aldrig bli något inspelat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja, men jag blir bara så förvånad. Har ju lyssnat på demo-inspelningar på east wests hemsida och där låter ljuden schyssta. Jag tycker inte att mitt spel kan vara så påverkande att det låter för synthigt, för svagt och för ofylligt.

Jag funderar på om alla originalljud är torra och basic och sedan är det tänkt att man själv ska fila till värmen, bredden och naturtrogenheten.

hmm.

Redigerat av schopin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men jag blir bara så förvånad. Har ju lyssnat på demo-inspelningar på east wests hemsida och där låter ljuden schyssta. Jag tycker inte att mitt spel kan vara så påverkande att det låter för synthigt, för svagt och för ofylligt.

Jag funderar på om alla originalljud är torra och basic och sedan är det tänkt att man själv ska fila till värmen, bredden och naturtrogenheten.

hmm.

Vilken version av Drumkit from hell använder du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dfh 2 är Sonorkitet från storebror DFHS..

Alla ljud är oprocessade vilket innebär att du få lägga på EQ, Kompression, och allt annat kul själv för att få det låta som på skiva...(du får helt enkelt behandla trummorna som om de vore akustiskt inspelade...

Prova fläska upp allt vad du kan vid 7,5-8 khz och ta bort det mesta runt 280 hz med en eq på baskaggen så får du soundet från sonor of metals baskagge...(demon på toontracks hemsida)

Kitet går med rätt rattande få att låta riktigt riktigt bra... men det kräver lite tid och kunskap om eq och kompressor på akustiska trummor..

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack. Finns det någon guide, tutorial och liknande tips att få tag på nätet om trummixning? Eller är allt sånt hemligheter?

Djävulskt hemligstämplat och skyddat av gestapo... 😉

Lite info finns här på studioforumen, så gör en sökning och se vad du kan hitta..

Annars kan du ta en titt in på www.toontrack.com och besöka deras forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tja det tar väl ett tag innan man får in 'tjoffet'. Själv kör jag hårt, rakt o syntigt och mina kompisar då det gäller trummorna så är det Kompressorn och sån liten Early Reflection.

Pianot hoppas jag att du skär bort basen på.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...kan det kanske ha med din lyssning att göra också?

Jag menar, om man inte har sjysst återgivning så kan ju mjukvaruinstrumenten vara hur bra som helst men det kommer ändå inte låta naturtroget 🙂

Annars som sagt så är ju kompressor och eq två tips värda sin vikt i guld...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...kan det kanske ha med din lyssning att göra också?

Jag menar, om man inte har sjysst återgivning så kan ju mjukvaruinstrumenten vara hur bra som helst men det kommer ändå inte låta naturtroget :rolleyes:

Annars som sagt så är ju kompressor och eq två tips värda sin vikt i guld...

Det är snarare mitt midi-klaviatur som är dåligt. Ovägda tangenter, dålig anslagskänslighet och endast 5 oktaver. Funkar bra till pads, men det går inte att komma i närheten av ett riktigt bra klaviatur.

Det är omöjligt att kontrollera en sån midi-keyboard. Fast jag har kommit på att det låter mycket bättre om man spelar in tonerna som man vill ha och sedan manuellt editerar velocity, timing och tonlängder. Schysst resultat, men otroligt tidskrävande. Dessutom väldigt nedvärderande då man är painist själv ;P

Men många av instrumenten som jag har provat står jag för inte håller måttet, knappt ens i blandad mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, ja utan vägda tangenter blir det svårt att få till ett sjysst pianolir 😲

Sen så är det ju trots allt så att ett samplat instrument inte är samma sak som ett akustiskt instrument, även om det går att komma väldigt, väldigt nära idag...om man verkligen är ute efter helt perfekt "autentiskt" ljud så kan man ju glömma samplade instrument, men å andra sidan så låter ju t.ex. sampletekk black grand 10 gånger bättre som konsertpiano än de pianon som jag själv skulle ha råd att köpa och underhålla i verkligheten...ett sketet gammalt yamaha-skolpiano har ju inte så mycket att komma med lixom.

Vad jag vill säga är att man tager vad man haver: hade jag tillgång till en steinwayflygel så skulle jag välja den före det mesta , men eftersom jag är fattig student så duger samplade pianon bra för mig :rolleyes:

Vad har du för lyssning förresten? ...lite nyfiken på det fortfarande... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte hur det är i DFH2, men i superior så låter ljuden lite halvkasst och tråkiga INNAN man bouncar dom i den medföljande pluginen. Efter bouncingen låter det exakt så som oprocesserade trummor ska låta 🙂 grymt grundljud att jobba vidare på.

Så det kan vara ett av alternativen 😄 pianot är det nog svårare med eftersom du spelar på Steinways hela dagarna i skolan 🙂 :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...