Jump to content
Annons

Vad krävs för att använda "UAD Precision Maximizer" Plug-in ?


JoinAS

Recommended Posts

Hej !

Skulle vilja kika om någon vänlig själ kan förklara för mig vad detta innebär.

Jag går i funderingar på att köpa "UAD Precision Maximizer Plug-in".

Denna plug-in'en kräver dock något som heter UAD-1 eller UAD-2 DSP Accelerator Card.

Kan någon förklara för mig vad det är, hur det fungerar och varför det behövs, os.v? Eftersom det bara är en plugin så förstår jag inte riktigt?

Är det nån form av ytteligare ett externt ljudkort som driver någon sjukt kapasitetskrävande VST?

Länk till den aktuella plug-in'en: http://www.uaudio.com/store/mastering/precision-maximizer.html

Tacksam för svar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej! Men går det då t,ex. att använda sig av UAD-2 DSP Accelerators som är drivna genom FIREWIRE?

Är det någon skillnad på att använda sig av PCI varianten eller att köra med den som drivs via FIREWIRE?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Men går det då t,ex. att använda sig av UAD-2 DSP Accelerators som är drivna genom FIREWIRE?

Är det någon skillnad på att använda sig av PCI varianten eller att köra med den som drivs via FIREWIRE?

Du är på rätt väg!

UADs plugins använder sig av en accelerator för att driva sina plugins.

Du kan inte köra dessa på samma sätt som en VST-plugin.

Således krävs alltså ett externt eller intern kort för att kunna köra dessa fantastiska pluggar.

UAD är som Protools TDM plugins, svinaktigt bra...., svinaktigt dyra!

...men det är för att dom helt enkelt låter bättre än allt annat!

Kolla runt på UADs websajt så hittar du deras hårdvara du kan köpa.

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast maximizer är inte samma sak som limiter. UAD Precision Maxmimizer liknar snarare Oxford Inflator. Voxengos motsvarighet heter Varisaturator.

Njae.... I fallet med Voxengo Elephant så är det faktiskt en maximizer också och inte enbart limiter. Varisaturator är samma grej fast med fler funktioner så som saturation och komprimering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du är på rätt väg! UADs plugins använder sig av en accelerator för att driva sina plugins. Du kan inte köra dessa på samma sätt som en VST-plugin. Således krävs alltså ett externt eller intern kort för att kunna köra dessa fantastiska pluggar. UAD är som Protools TDM plugins, svinaktigt bra...., svinaktigt dyra! ...men det är för att dom helt enkelt låter bättre än allt annat! Kolla runt på UADs websajt så hittar du deras hårdvara du kan köpa. Piiiz! /Cruncharn'

Med "externt kort", menar du då de varianter som drivs via firewire?

Tack till er andra också för alla tips om andra Maximizers, ska defenitivt kika på dem allihop!

Redigerat av JoinAS
Link to comment
Dela på andra sajter

UAD har idag tre separata lösningar för dig.

Det första är ett internt PCI-e kort som heter just UAD-2 PCI-e.

Det andra heter UAD-2 Satellite som är ett externt chassi via firewire-gränssnitt.

Det tredje är deras senaste tillskott som dessutom är ett ljudkort med inbyggd accelerator. Detta heter Apollo.

Det sistnämnda skrivs det väldigt mycket om just nu.

Hoppas detta ger lite kött på benen!

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae.... I fallet med Voxengo Elephant så är det faktiskt en maximizer också och inte enbart limiter. Varisaturator är samma grej fast med fler funktioner så som saturation och komprimering.

Personligen har jag aldrig trivts med uttrycket maximizer. Det säger så lite om vad processen gör och hur den egentligen fungerar. Lite grovt kan man dela in uttrycket i två grenar. Dels maximering med hjälp av nivå. Det vill säga att man dynamikreducerar materialet med hjälp av en brickwall-limiter eller liknande och får upp nivåerna på den vägen.

Dels maximering av den upplevda nivån. Man adderar övertoner till materialet med hjälp av en enhancer eller liknande vilket får materialet att upplevas starkare trots bibehållen nivå.

UAD Precision Maximizer och Sonnox Oxford Inflator är exempel på det senare. Waves L3-LL och Sonalksis Maxlimit exempel på det förra.

Aleksey Vaneev som driver Voxengo har valt att kalla Elephant för en "maximizer" och Varisaturator för en "saturator". Jag använder Voxengo Elephant flitigt som brickwall-limiter. Men jag har ännu inte stött på någon funktion som påminner om dom hos Varisaturator. Elephant är primärt en precisionslimiter som gör det möjligt att kontrollera dynamiken och på så sätt få upp nivåerna. Varisaturator adderar harmoniska övertoner. Rätt använt upplever man att ljudnivån ökar på materialet även efter att man nivåkompenserat.

Link to comment
Dela på andra sajter

UAD har idag tre separata lösningar för dig.

Det första är ett internt PCI-e kort som heter just UAD-2 PCI-e.

Det andra heter UAD-2 Satellite som är ett externt chassi via firewire-gränssnitt.

Det tredje är deras senaste tillskott som dessutom är ett ljudkort med inbyggd accelerator. Detta heter Apollo.

Det sistnämnda skrivs det väldigt mycket om just nu.

Hoppas detta ger lite kött på benen!

Piiiz!

/Cruncharn'

Tack så mycket!

Två sista frågor and. FIREWIRE varianterna här till dig som verkar vara insatt.

1.

Skillnaden mellan en CORE eller en FLEXI variant av UAD-2 Sattelite, går det att förklara?

2.

Skillnaden mellan dessa två:

UAD-2 Satellite DUO,

UAD-2 Satellite QUAD

Den förstnämnda är ju avsevärt billigare, men frågan är ju då, skulle "DUO" varianten fortfarande klara av UAD plug-in's utan problem? Eller är det rekommenderat att lägga pengarna på

QUAD varianten? Kommer jag kanske få problem med att "DUO" varianten inte riktigt orkar med?

Som sagt, tack för svaren hittils!

Link to comment
Dela på andra sajter

Naaaa.....

Alltså så här JoinAS!

Dom olika varianterna på korten är bara antalet processorer det finns på korten.

Solo: en processor

Duo: två..

Quad: fyra processorer.

Alla varianterna är gjorda för att hantera UAD-plugins enkom.

Du kan med andra ord inte köra andra VST-Plugins genom UADs kort utan får gå genom din vanliga processor i datorn.

Lätt förenklat.

Ju mer du pröjsar, desto mer UAD-plugins kan du använda.

Enkel matte.

Ju mer processorkraft, desto fler pluggar samtidigt.

Fördelen är ju att systemet är utbyggbart.

Vill du ha mer processorkraft, köp ett kort till!!!

Piiiz!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tar upp den här tråden igen.

Funderar nu på att köpa denna: http://www.djservice.se/cgi-bin/db.pl?id=IDS0011707&sok=&q=1&s=1&o=0&l=15&sida=1&mall=se_lista.html&template_file=se_vara.html&ref=prisjakt

Idag kör jag med detta:

Dator: Imac

Processor: 3.4 GHz Intel Core i7

Minne: 16 GB 1333 MHz DDR3

Externt Ljudkort: Presonus Firebox

Kopplar synthesizer, monitorer, lurar, etc. via Fireboxen då som ni kanske förstår.

Min fråga är.

Fireboxen har uttag för 2st firewire och idag används bara en som går in i datorn.

När jag kommer koppla "UAD-2 Satellite QUAD Omni", gör jag då det genom att koppla in den i uttaget för firewire i FIREBOX'en eller ska den direkt in i uttaget i datorn?

Datorn har ju nämligen bara ett uttag för FIREWIRE och den används ju just nu av FIREBOX'en.

Någon som vet?

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om latency'n påverkas när du lastar på med båda hårdvarorna men Fireboxen borde väl bara vara som en HUB och porta signalerna vidare utan latency. Men att ha två enheter på samma port i datorn gör att de delar IRQ vilket i mina öron låter som ett möjligt scenario till problem när du lastar på grejerna.

Det kan ju också vara så at det inte spelar någon roll, så ta mina funderingar med en nypa salmiak

Edit: Läste en lös "recension" från Zzounds och där hade de skrivit'

Low-latency FireWire performance

bla..bla..bla..bla...A second FireWire connection lets you hook up an additional Firebox or Firepod for even more I/O options.

Varför inte dundra ned till din närmaste musikhandlare o kolla om du får prova med något interface de har liggande o testa hands-on?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm, dom menar alltså att man kan koppla UAD-2 Satellite QUAD Omni direkt till datorn genom firewire, sen att det finns ytteligare ett firewire-uttag i UAD-2 där jag kan köra in fireboxen? har jag förstått rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...