Jump to content
Annons

Roland stämmer Behringer för kloning


Recommended Posts

Jävla *piiiiip* *pip* *piiip*..... 🙂 ....Boss har ju naturligtvis masstillverkat sina pedaler i årtionden! anledningen till att ORGINAL är dyrare än piratkopior är pga. EN anledning:

Behringer har INGEN utvecklingskostnad, eftersom de enbart gör PIRAT KOPIOR av Boss redan utvecklade och etablerade produkter.

.... 😑 !!!!

Visst kan det vara så, men det är det ingen som vet säkert ännu. För hur låter pedalerna? De kanske låter helt annorlunda originalen. Och är Boss pedaler så mycket bättre än Behringer som prislappen säger så bör de heller inte ha något att frukta.

De som köper Behringers pedaler kommer förmodligen främst att vara de som anser att Boss pedaler är för dyra. Ungefär som att billiga Fenderkopior inte direkt hotar försäljningen av Fender utan snarare gynnar den då det ökar intresset för den "riktiga" produkten.

Någon "piratkopia" tycker jag inte alls att det är tal om. En piratkopia är för mig när man gör pengar på någon annans varumärke, d.v.s. att man säljer skor med Reebok loggan och utnyttjar deras goda rykte. I Behringers fall framgår att det är de som gjort pedalerna och att de skiljer sig från originalen. Hur mycket de skiljer sig lär vi väl få se framöver.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 95
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Piratkopia?

Visst, de låter en laserscanner titta lite på originalkretsen och sen trycker den automagiskt en exakt kopia på den. Get real! För att göra en "kopia" på en sån grej krävs mkt forskning och utveckling.

Tror det är dags för traditionella tillverkare att inse att man inte kan ta betalt för ett varumärke utan att konsumenter och konkurrenter tar fram billigare alternativ. Visst, jag kan hålla med om att Behringer kanske kunde valt en liten annan design, men samtidigt så är det väl rätt så klassisk design på pedaler överhuvudtaget; precis som de flesta synthar har samma grunddesign 😛..

Konstigt att Roland inte försökt stämma Propellerhead för Rebirth!

I rest my case.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv väntar jag på kopian av Sansamp Bassdriver, kommer inte ihåg vad den heter.

Priset var ju rätt så mycket billigare iallafall,

Behringer - 500-600:-

Sansamp - 2500-3000:-

Utseendet var inte alls lika, så den kommer nog inte Tech21 att stämma Behringer för.

Hoppas jag.

Kommer det en sådan?

Den måste jag ha...någon som vet vad den kommer att heta och var den går att köpa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är dags att behringer lägger av med att kopiera och satsar på att göra lite bättre & egna produkter istället.

Varför då?

Jag ville gärna ha en turbodist för två hundra spänn, eller en ddd-1 för samma pris.

Men du kanske blir förbannad när det är billigt?

Det är väl jätte bra att det finns billiga alternativ. Men behöver man kopiera andras grejer? Jag tycker det känns lite tråkigt och förstår de företag som har lagt ner energi på en bra produkt och så kommer Behringer och snor den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, jag kan hålla med om att Behringer kanske kunde valt en liten annan design, men samtidigt så är det väl rätt så klassisk design på pedaler överhuvudtaget; precis som de flesta synthar har samma grunddesign 😎..

Konstigt att Roland inte försökt stämma Propellerhead för Rebirth!

1. Nej, jag skulle INTE kalla det för "klassisk design" att kopiera Boss genomarbetade utseende och färger.

Jag förstår självklart att Behringer har utvecklat sina pedaler själva! Och det är väl också ett skäl! Jag förstår att Boss inte vill förknippas med budget-produkter som inte låter lika bra.

Om Behringer skulle hitta på en enkel synt med Behringer-design - det skulle säkert funka. Om Behringer skulle göra en synt som såg EXAKT ut som t.ex. Korg Karma eller Waldorf Q - då skulle de få problem!

2. Propellerheads hade ett samarbete med Roland! Roland fick massa pengar för att Propellerheads fick använda produktnamnen TB-303 och TR-808/909. De betalade också för samplingarna från Rolands trummaskiner och att Rebirths grafik såg ut som originalen!

Däremot undrar jag om Native Instruments betalade Yamaha pengar när de kopierade Yamaha DX7-utseendet till deras FM7...

Link to comment
Dela på andra sajter

De betalade också för samplingarna från Rolands trummaskiner

Märkligt, jag har fått uppfattningen att det är fritt fram att sampla en maskin som inte i sin tur bygger på ljudinspelningar.

Alltså borde Props bara betalat för 30% av 909:ans ljud. 😄😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, såvitt jag vet så finns inte produktmärket TB303, TR808 och TR909 överhuvudtaget i Rebirth.. Har aldrig sett något sådant själv iallafall. Själva synthen kallas juh för RB338 (vilket från början syftar på Rebirth 303, 303 och 808)..

Har inte använt Rebirth speciellt mkt dock, så jag kanske har missat något där 😎

Däremot kanske de betalade pengar för att få använda den klassiska designen av synthen och trummaskinerna..

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Nej, jag skulle INTE kalla det för "klassisk design" att kopiera Boss genomarbetade utseende och färger.

Jag förstår självklart att Behringer har utvecklat sina pedaler själva! Och det är väl också ett skäl! Jag förstår att Boss inte vill förknippas med budget-produkter som inte låter lika bra.

Om Behringer skulle hitta på en enkel synt med Behringer-design - det skulle säkert funka. Om Behringer skulle göra en synt som såg EXAKT ut som t.ex. Korg Karma eller Waldorf Q - då skulle de få problem!

2. Propellerheads hade ett samarbete med Roland! Roland fick massa pengar för att Propellerheads fick använda produktnamnen TB-303 och TR-808/909. De betalade också för samplingarna från Rolands trummaskiner och att Rebirths grafik såg ut som originalen!

Däremot undrar jag om Native Instruments betalade Yamaha pengar när de kopierade Yamaha DX7-utseendet till deras FM7...

är det färgerna och den generella designen som du irriterar dig över att behringer använder sig av?

menar du att det är behringers stompboxar som "inte låter lika bra", och att detta skulle drabba boss?

jag tolkar det så här: behringer visar öppet vilka som man vill konkurrera och blir jämförda med, nämligen boss. ska bli kul att se om roland/boss nervositet är berättigad.

om det nu bara visar sig vara en billig kopia med sämre ljud och kvalité så borde boss inte behöva oroa sig, av samma enkla anledning som fender inte behöver ligga sömnlösa över alla budget-strator som tillverkats genom åren. (som jag skrev innan)

Link to comment
Dela på andra sajter

De betalade också för samplingarna från Rolands trummaskiner

Märkligt, jag har fått uppfattningen att det är fritt fram att sampla en maskin som inte i sin tur bygger på ljudinspelningar.

Alltså borde Props bara betalat för 30% av 909:ans ljud. 😄😎

Ja, jag tycker också att just den delen låter märkligt!

Jag har inte Rebirth själv, så jag vet inte om det står nåt om detta i manualen? Jag utgår bara från vad jag läst hos Propellerheads forum. Jag har läst att det inte bara gällde visuella referenserna till Roland, utan också trumljuden...

Även om burken heter RB-338, så används ju namnet TB-303 i reklam och marknadsföring för Rebirth.

Link to comment
Dela på andra sajter

På ta om Rebirth, när det var stort och populärt gjordes en modul till Jeskola Buzz som hette Rout 909. Modulen saknade helt gränssnitt men påminde ljudmässigt om TR-909. Modulen var gratis, till ett program som var gratis. Trots detta valde Roland att skrika till och förbjuda spridning av den. Rout 808 var dock underligt nog helt ok att fortsätta distribuera. Knepigt företag, minst sagt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

På ta om Rebirth, när det var stort och populärt gjordes en modul till Jeskola Buzz som hette Rout 909. Modulen saknade helt gränssnitt men påminde ljudmässigt om TR-909. Modulen var gratis, till ett program som var gratis. Trots detta valde Roland att skrika till och förbjuda spridning av den. Rout 808 var dock underligt nog helt ok att fortsätta distribuera. Knepigt företag, minst sagt.

/Majken

Förmodligen hade de inte skrikt till om de valt att kalla den t.ex. Rout 939 .. 😲. Emulering av ljud kan man aldrig säga något om; det är juh samma sak med emulering av datorhårdvara t.ex. Man kan helt enkelt inte copyrighta en sån sak.

Sen vad den nya mjukvarupatentet som EU förmodligen kommer klubba in kommer ha för effekt, vet jag inte. En sak är säker dock; små oberoende mjukvaruutvecklare kommer att få det svårare.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Emulering av ljud kan man aldrig säga något om; det är juh samma sak med emulering av datorhårdvara t.ex. Man kan helt enkelt inte copyrighta en sån sak.

909:an har ju även en del samplade ljud, och dom är skyddade av copyright.

Om man skall vara petig 😲, och det misstänker jag att Roland är. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

äh. snick snack. hela stämningsgrejen innebär ju bara mer publicitet och reklam för behringer, så jag tror redan de hade räknat ut att de skulle bli stämda. och vänta bara tills ni ser vad pedalerna kommer kosta.... 10 spänn styck och tre för en tjuga.. öronproppar ingår i priset 😲

om inte annat kanske en anledning för Roland att sluta löjla sej och sänka priserna på sina pedaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

På ta om Rebirth, när det var stort och populärt gjordes en modul till Jeskola Buzz som hette Rout 909. Modulen saknade helt gränssnitt men påminde ljudmässigt om TR-909. Modulen var gratis, till ett program som var gratis. Trots detta valde Roland att skrika till och förbjuda spridning av den. Rout 808 var dock underligt nog helt ok att fortsätta distribuera. Knepigt företag, minst sagt.

/Majken

Förmodligen hade de inte skrikt till om de valt att kalla den t.ex. Rout 939 .. 🙂. Emulering av ljud kan man aldrig säga något om; det är juh samma sak med emulering av datorhårdvara t.ex. Man kan helt enkelt inte copyrighta en sån sak.

Sen vad den nya mjukvarupatentet som EU förmodligen kommer klubba in kommer ha för effekt, vet jag inte. En sak är säker dock; små oberoende mjukvaruutvecklare kommer att få det svårare.

/Daniel

det sissta jag hörde var att lagförslaget ang. mjukvarupatent blev stoppat, och att detta förmodligen inte skulle hamna på agendan igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, har för mig att jag läste i någon intervju med Propellerheads-Ernst att de inte betalade en spänn till Roland utan bara var tvungna att skriva att TB-303 och TR-808/909 är Roland-produkter, något de hemskt gärna gjorde eftersom det var att likställa med "godkänd av Roland". Men jag kan ha fel.

Vad gäller att sampla syntar, sample-baserade eller inte, är det bara att köra. Finns såvitt jag vet inget regelverk, men rent principiellt bör ju gälla att du har rätt att göra vad du vill med vad du än kan framställa för ljud, oavsett om det är "din" synt eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

De har iallafall ändrat designen nu.

Titta själv på behringer.com

Vad dillar du om? Jag tycker iaf att de ser väldigt lika ut fortfarande. 😄

Som t.ex. TO100, UD100, UM100,

Vad dillar du om?

Vi tar Ultra Octaver som exempel (alla har f.ö. fått samma designspråk nu):

Tidigare (den bruna uppe till höger):

01.jpg

Nu:

UO100_medium.jpg

Boss:

oc3_md.gif

Redigerat av laslo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller att sampla syntar, sample-baserade eller inte, är det bara att köra.

Nja, samples är alltså skyddade.

Det är nog därför du inte hittade Fairlight-ljud i Rolands syntar på 80-talet till exempel, eller 909:ans populära hihats i varenda trummaskin. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Herr Behringer är inte så värst omtyckt i branschen,

Nej det förstår man ju,

att någon kan brassa samma produkt för halva pengen eller mindre är ju ganska irriterande om man kategoriskt försöker hålla överpriser på sina grejer.

Själv tycker jag Behringer är toppen.

edit:

Kan man köpa pedalerna nu eller? Hur blir det? Nån som vet?

Det e ju lätt att sälja för halva pengen när man låter alla andra utveckla, o bara kopierar andras arbete.

De borde ju åtminstone ha den goda smaken att ha en egen design. Men det kostar ju också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Behringer är inte så värst omtyckt i branschen,

Nej det förstår man ju,

att någon kan brassa samma produkt för halva pengen eller mindre är ju ganska irriterande om man kategoriskt försöker hålla överpriser på sina grejer.

Själv tycker jag Behringer är toppen.

edit:

Kan man köpa pedalerna nu eller? Hur blir det? Nån som vet?

Det e ju lätt att sälja för halva pengen när man låter alla andra utveckla, o bara kopierar andras arbete.

De borde ju åtminstone ha den goda smaken att ha en egen design. Men det kostar ju också.

i det här fallet så måste jag nog påstå att du pratar duktigt mycket skit.

eller... vänta lite förresten. du kanske har rätt? kretsarna i boxarna kanske bara är kopierade rätt av? du vet, för du har provat och undersökt va?

det var ju designen som stämningen gällde väl?

ser du någon tendens på att stompboxar som bygger på ett plåtskal med en robust switch på är mycket billigare än boss lite mer säregna design? det borde ju vara så eftersom det är en design som funnits sedan 60talet och som används av en massa tillverkare.

allvarligt, tror du att boss pedaler är dyra bara för att man en gång i tiden bestämde sig för att avända en gjuten metallform istället för bockad plåt, för att innesluta kretsarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

janne c (oregistrerad)

Har bara ett inlägg i denna tråd.

Kondensatormikrofoner/märken. Hur många? Tror att jag kom fram till ca: 13 st som ser exsakt lika ut och alla är enligt resp leverantören bästa på marknaden. Pris från 995:- till 3875:-. men ingen klagar på kopering där.

Janne c

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller att sampla syntar, sample-baserade eller inte, är det bara att köra.

Nja, samples är alltså skyddade.

Det är nog därför du inte hittade Fairlight-ljud i Rolands syntar på 80-talet till exempel, eller 909:ans populära hihats i varenda trummaskin. 😄

Jag har funderat på det där. Skulle denna copyrightslag isåfall inte gälla samplebaserade synthar som man spelar in? Eller får man själv använda ljudet, men ingen annan som inte redan äger en likadan synth? Vad säger egentligen regelverket om detta?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat på det där. Skulle denna copyrightslag isåfall inte gälla samplebaserade synthar som man spelar in? Eller får man själv använda ljudet, men ingen annan som inte redan äger en likadan synth? Vad säger egentligen regelverket om detta?

Du får använda synten i musik som du vill (förstås 😄) men inte kopiera presets eller samples som sådana.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Herr Behringer är inte så värst omtyckt i branschen,

Nej det förstår man ju,

att någon kan brassa samma produkt för halva pengen eller mindre är ju ganska irriterande om man kategoriskt försöker hålla överpriser på sina grejer.

Själv tycker jag Behringer är toppen.

edit:

Kan man köpa pedalerna nu eller? Hur blir det? Nån som vet?

Det e ju lätt att sälja för halva pengen när man låter alla andra utveckla, o bara kopierar andras arbete.

De borde ju åtminstone ha den goda smaken att ha en egen design. Men det kostar ju också.

i det här fallet så måste jag nog påstå att du pratar duktigt mycket skit.

eller... vänta lite förresten. du kanske har rätt? kretsarna i boxarna kanske bara är kopierade rätt av? du vet, för du har provat och undersökt va?

det var ju designen som stämningen gällde väl?

ser du någon tendens på att stompboxar som bygger på ett plåtskal med en robust switch på är mycket billigare än boss lite mer säregna design? det borde ju vara så eftersom det är en design som funnits sedan 60talet och som används av en massa tillverkare.

allvarligt, tror du att boss pedaler är dyra bara för att man en gång i tiden bestämde sig för att avända en gjuten metallform istället för bockad plåt, för att innesluta kretsarna?

ta nu o tagga ner sig lite Itzchak. 😏

fråga dig stället varför Behringer anstränger sig så mycket för att göra den så lik just Boss-pedalen. man VILL ju självklart bli förväxlad. det är ju poängen när man härmar en formgivning. det går ut på att lura kunderna. Behringer gör inte dig en tjänst.

Tittade faktiskt närmare på lite pedaler av andra märken igår, bara för att jämföra lite. visst fanns det andra som var ganska lika boss.

Men ingen som var lik.

det var ju inte så att det exakta boss-formatet var gängse.

Tvärtom försöker de flesta ge sin produkt något särdrag för att synas i mängden, även om grundkostruktionen är densamma - liten plåtlåda med stor tryckknapp för foten.

Sen har jag lite svårt att förstå varför det är gnäll över Boss prissättning. Till skillnad från mycket annat så är inte ägandet av en gitarrpedal en mänsklig rättighet. Vill man inte lägga pengarna på en Boss-pedal så får man väl köpa något billigare.

Det är en helt skild diskussion varför ett företag snor någon annans formspråk. O självklart har ju designen nån gång i tiden kostat Boss pengar.

Det är ju inte bara att bestämma sig att bocka lite plåt, o använda en gjuten form.

man måste bestämma hur man bockar plåten, o hur man löser funktionen. Oavsett vad du tror så kostar detta pengar.

Det hade varit mer OK att faktiskt lyfta på locket, kolla vilka standardkretsar som används i orginalet, för det är det ju oftast, o placera det i en burk som helt klart skickar signalen "Behringer".

Fråga dig åter igen: vad är anledningen till att man väljer att se ut som Boss istället för att tydligt markera Behringer.

Det är ingen slump, det är en medveten tanke bakom det. O den tanken är inte att hjälpa dig få bättre ekonomi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...