Jump to content
Annons

Hur är trumkompet i Kings of Leon - Pyro?


sunderling

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att spela in Pyro - Kings of Leon och jag ska skapa trumkompet i EZ-drummer, men jag har jäkla problem med det..

Är det någon som kan förklara lite mer ingående om hur det är och vilken takt det är i?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyssnade några sekunder på Spotify och det är inga konstigheter med det alls. Västvärldens vanligaste taktart - 4/4 - som väntat.

Spelat på pukor-kick med shufflefeel så du får helt enkelt tänka trioler. Räkna till tre på varje beat och lägg slag på 1+3. Backbeat som vanligt. Eller gör något helt enkelt med samma känsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

3/4 dels takt i ca 110 bpm tycker jag det låter som! 🙂

(edit) ändrade #(4 till 3/4

Lyssnade några sekunder på Spotify och det är inga konstigheter med det alls. Västvärldens vanligaste taktart - 4/4 - som väntat.

Spelat på pukor-kick med shufflefeel så du får helt enkelt tänka trioler. Räkna till tre på varje beat och lägg slag på 1+3. Backbeat som vanligt. Eller gör något helt enkelt med samma känsla.

Jag är borta nu. Ena säger 3/4 och andra säger 4/4.

Ni får gärna säga när vad för puka/virvel/kagge ska ligga vart, för jag kan i stort sett inget om trummor..

Har suttit och kämpat med detta hela kvällen men har inte lyckats.

Nu hittade jag en bra instruktionsvideo, men när jag ska plocka ut det i cubase så får jag fan inte till det..

Han säger 4/4, men gör det någon skillnad om man har takten på 110bpm eller 220?

Redigerat av sunderling
Link to comment
Dela på andra sajter

vill du jobba i 220 bpm.. så funkar det lika bra

110-120 bpm är nog på ett ungefär vart någonstans tempot bör ligga

det finns nog mer kvalificerat folk som kan reda ut detta åt dig

lycka till

/Larsson 🙂

(edit) misade videoklippet.. där har du ju det.. toppen!

läggdags för mig 😄

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Känner inte till varken låten eller bandet men när jag lyssnar på videon så är det inte så svårt och det är precis som han säger tre på fyrtakt. Han lirar lite osynkat så det framgår inte så bra dessvärre. Baskaggen kör fyra slag och på varje slag kör resten tre slag, dvs kaggen kör fyra men resten 12 på en takt. Man får liksom räkna långsamt på grundbeatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

3/4? Nej det är vanlig 4/4-takt, det exakta bpm:et finns nog att få tag i någonstans, eller så kan du tappa in eller vad som helst. Det spelas (som nämnt ovan) i trioler. Jag ska försöka "skriva" ut kompet så att det kanske blir lättare. Snodde från youtubevideon, orkar inte sitta och lyssna ut alla exakta tom-hits, kan eventuellt vara fler, men de spelas väldigt försiktigt (låg velocity), det är ju NHL!

Snare I---Ix--I---Ix--I

Kick Ix--I--xI---I---I

Puka låg I--xI---Ix-xI-x-I

Puka hög I-x-I---I-x-I--xI

Hoppas du förstår ungefär (=

Link to comment
Dela på andra sajter

Syftade inte på dig när jag skrev "3/4?" utan att det skrivits tidigare i tråden. Dock spelar han inte fjärdedelar på kaggen i kompet (om du nu menade det eller om du bara påpekade hur man "räknar"). Hoppas nu trådskaparen har kunnat komma någon vart, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Syftade inte på dig när jag skrev "3/4?" utan att det skrivits tidigare i tråden. Dock spelar han inte fjärdedelar på kaggen i kompet (om du nu menade det eller om du bara påpekade hur man "räknar"). Hoppas nu trådskaparen har kunnat komma någon vart, eller?

Nej jag får fan inte till det. Blir idiot snart..

Skulle du kunna pricka ut vart allt ska vara här?

http://img836.imageshack.us/img836/5889/trumkomp.jpg

Baskaggen längst ner, virvel ovanför, låg puka ovanför den och hög puka högst upp. Start vid 9.

Snälla gör det för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din grid är fel. Du måste ändra den till att markera trioler istället. Nu har jag inte jobbat i Cubase på många många år men du måste ändra så att den markera 12edelar istället. Sen så har du två takter i mitten som är 3/4, det ska vara 4/4. Då borde du kunna utgå från det jag skrev ut. Alla kryss är ju ett slag. Om jag gör så här istället då: I i i I i i

Så ska din grid se ut. Två korta pinnar mellan varje fjärdedel. Sen kryssar du bara i slagen som jag gjort nedan så blir det rätt. Alla "i" är de korta strecken längst upp på din skärm och "I" är de långa.

Snare I i i X i i I i i X i i

Kick X i i I i X I i i I i i

Puka låg I i X I i i X i X i X i

Puka hög I X i I i i I X i I i X

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Din grid är fel. Du måste ändra den till att markera trioler istället. Nu har jag inte jobbat i Cubase på många många år men du måste ändra så att den markera 12edelar istället. Sen så har du två takter i mitten som är 3/4, det ska vara 4/4. Då borde du kunna utgå från det jag skrev ut. Alla kryss är ju ett slag. Om jag gör så här istället då: I i i I i i

Så ska din grid se ut. Två korta pinnar mellan varje fjärdedel. Sen kryssar du bara i slagen som jag gjort nedan så blir det rätt. Alla "i" är de korta strecken längst upp på din skärm och "I" är de långa.

Snare I i i X i i I i i X i i

Kick X i i I i X I i i I i i

Puka låg I i X I i i X i X i X i

Puka hög I X i I i i I X i I i X

Jag lyckades lösa kompet tidigare idag. La ut en råfil av inspelningen jag har gjort så du får ha överseende.

Ska lägga om alla gitarrer när jag får tid och fixa till trummorna. Velocity och småjusteringar.

http://soundcloud.com/skogsluder/pyro-kings-of-leon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...