Jump to content
Annons

JBL MSC1 Monitor System Controller with Room Mode Correction


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Lång rubrik...

Det här verkar intressant. En volymkontrollsliknade burk med tre ingångar (tror jag) dubla monitor och sub utgångar man kan switcha mellan. Det följer med ett dataprogram och en mätmick, man kopplar in burken via usb till en dator, sen skickas ljud ut i högtalarna, det mäts o grejas, sen ser man var i frekvenserna systemet korrigerat.

Kan användas med vilka monitorer som helst.

När man väl mätt klart kan man tydligen koppla bort datorn, vore bra för mig som är allergisk mot dem.

http://asia.jblpro.com/catalog/General/Product.aspx?PId=286&MId=5

Manual:

http://asia.jblpro.com/catalog/support/getfile.aspx?doctype=3&docid=1465

Det här är ju en förfinad variant av min teknik med att korrigera manuellt med en 2 ggr 15 band EQ och öronen som mätutrustning.

Har inte hittat mycket reviews, mer än att själva mätningen var svår att göra. Nån skäller som fan och kallar det värdelös plojty plojty fast med utländska ord. Fast den reviewen har jag tappat bort nu, här är lite annat:

http://forum.cakewalk.com/tm.aspx?m=1893890&mpage=1&print=true

Nedan, för denne snubbe pajade burken nästan direkt... Det blev bara tyst...

http://www.gearslutz.com/board/reviews/689697-jbl-msc1-monitor-system-controller.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har man ett fantastiskt dåligt rum, kan man väl ändå inte kalibrera monitorerna så det helt plötsligt blir bra? 😲

Kan kalibrerade monitorer tex ta bort flutter, första reflexer osv?

Vem har sagt det?

Man ska nog göra bägge sakerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det här systemet verkar ju mest jävlas för de som har det.

Men jag tycker det är lite märkligt att alla ni som inte gör annat än rattar EQ mer eller mindre våldsamt varje dag på varje track för sig är helt livrädda för att korrigera monitorerna med EQ? Det sitter ju korrigeringsrattar bak på de flesta monitorer, men hur bra är dom egentligen? På mina Event går diskanthöjarratten ända ner till 2,6 khz, det är väl så där halvbra... Men basratten, den höjer eller sänker hela vägen ända upp till 400 hz, det verkar ju idiotiskt. Vill man ha lite mer runt 80 hz följer det ju med allt det där fuljobbiga runt 250 hz.

Så att som jag har nu, 15 band att ändra på måste helt enkelt vara bättre än bara två. Att kunna mäta och få se kurvor på datorn vore fint, men hellre köper jag en stereo optokompressor eller nåt annat gosigt för pengarna nåt sånt här kostar.

Nu kan nästa expert berätta att det är bättre att akustikbehandla och sen älska ljudet som det är, helt utan diskant. Det har säkert aldrig nån hört förut. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

HUr mycket har du justerat dina Events i toppen, hur många db?

Så här ungf:

1 khz 3 db

2 khz 5 db

4 khz 6 db

8 khz 6 db

16 khz 8 db.

I basen har jag gjort en liknade fast omvänd och flackare kurva 3 db vid 60 hz, fem db vid 40 hz.

Med justeringen låter det så likt det bara kan som DTTpro990 gör utan eq. Bypassar jag eqn låter det dov skit. Ingen rockwool i världen kan rätta till det. Börjar fundera på om det är fel på monitorerna, den ena har börjat surra och låta alldeles för starkt när jag slår igång dem. Efter typ en halvtimme går den ner i styrka igen.... Volympotten starkt misstänkt. Men det surret har jag bara i den ena...

Skulle gärna byta till de minsta av de här JBLarna. Med den sub jag har tror jag de skulle passa mig....

http://asia.jblpro.com/catalog/General/ProductFamily.aspx?FId=73&MId=5

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Oj, det är rätt mycket.

Ett sätt är att ta några andra högtalare du har och sätta på samma ställe som dina Events för att jämföra. eller tvärtom flytta eventen någon annanstans och jämföra med andra lådor.

Gör jag jag en liknande justering så går mina öron sönder och det låter helt galet.

Jag tror du har problem med rummet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, det är rätt mycket.

Ett sätt är att ta några andra högtalare du har och sätta på samma ställe som dina Events för att jämföra. eller tvärtom flytta eventen någon annanstans och jämföra med andra lådor.

Gör jag jag en liknande justering så går mina öron sönder och det låter helt galet.

Jag tror du har problem med rummet.

Skulle jag försöka härma ljudet i mina äldre DT150 skulle nog inte EQ-n räcka till, där är det mer diskant ändå. Jag resonerar som så att de här lurarna, speciellt de nyaste måste vara så neutrala som det går. Och min hörsel är säkert lite kass, men vore öronen riktigt dåliga skulle jag ju inte höra diskanten så bra som jag gör i lurarna utan diskanthöjning.

När jag hade mina JBL TXL10 stereo golvhögtalare på nästan samma ställe var det inte lika snålt med diskant. Att rummet skulle sno så mycket topp när kag sitter bara en meter från monitorerna verkar otroligt tycker jag. Till väggarna har jag nästan tre meter.

Om jag lyssnar på en monitor så nära som 20 cm börjar det låta lite mer normalt av diskanten. Så problemet kanske ligger både i monitorn och rummet.

En anna knepig grej är att när jag lyssnar i ATH-M50 lurarna kan det vara dåligt med diskant, sen om jag rör käkarna och förvrider ansiktet (haha) lite hit och dit, så ökar diskanten, måste bero på att lurarna trycker på ytterörat och att jag har så supersmala hörselgångar... Med de nya DTT990 pro finns inte det problemet alls, det låter lika hur jag än håller käften. Så det är ju en stor framgång... Öronkuddarna på ATH-M50 är kanske för små för mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tror inte du skall kompensera dina högtalare att få dom att låta som dina lurar.

Använd dom olika lyssningarna som komplement till varandra istället för att försöka få dina lådor att låta som lurarna. Så jobbar nog 98% av oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett stort problem med att justera sin monitorer med EQ och det är att det blir en statiskt justering. Alla ljud har inte samma nivå vid varje givet tillfälle och eftersom man dessutom har en egen hörselkurva som gör att örat är olika känslig för olika frekvenser vid olika volym så funkar inte en statisk justering med EQ. Dessutom beter sig reflexer i rummet som resonanser och utsläckning exponentiellt i förhållande till volymen. dB följer en exponentiell kurva..

Precis som den som testade detta system på Gearslutz (den som bara fick det att funka 1 minut) skrev i slutet så kan detta inte ersätta akustikbehandling av rummet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Om vem som helst av er vore här och lyssnade skulle ni höra att monitorerna ger ett ljud som är som en omvänd hängmatta. Att det är för dåligt med topp är lite felaktigt beskrivet av mig, det är för mycket mid också. Har fått många kommentarer att sången i mina mixar är för svag, det beror nog på att mitt sångregister förstärks i monitorerna.

Om jag börjar med att sänka lite av midfrekvenserna, sen succesivt öka åt både bas och topphållet blir det en kurva som inte ser så våldsam ut. Förut hade jag alla studiogrejerna i ett annat mindre rum i kåken, det lät inte annorlunda då.

Jämfört med alla lurar är det en sorts otydlighet i monitorerna, i alla frekvenser. Ska jag skruva tex två ak gitarrer o tre elektriska så de låter bra ihop är det skitsvårt i monitorerna jmf med lurarna. Så det är inte bara eq-kurvan jag inte riktigt gillar. Ju mer jag hör hur bra de nya lurarna låter, ju mer inser jag att inte monitorerna är lika tydliga o rättvisande.

Med äldre öron skulle det nog passa mig med en lite diskantrikare monitor, liknande DTT990pro, JBL är väl kända för just det.

Den här livelåten låter väldigt bra i lurarna. Riktigt fett med elbas, trummor, elgitarr, mycket av allt. Jag vill ha monitorer som låter så, det gör inte mina Event om jag så bär iväg dem till ett kontrollrum i Abbey Road.

Jonny Lang – A Quitter Never Wins

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson, har du provat experimentet ovan? Tanken med det är att jag misstänker att det inte är någon fel med diskantåtergivningen i dina monitorer utan att rummets respons antagligen förstärker mid / lowmid tex. Om så är fallet så upplever du din lyssning som diskantfattig pga. av maskering från övriga register.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag aldrig tänkt på att det skulle vara så i just dina mixar, men om det är så att du har en tendens att mixa din egna sång lågt, så tror jag det finns andra anledningar också. En viktig kunde vara att du själv känner varenda konsonant och vokal och kan varenda textstrof.

Och en anledning till kanske kan vara att du helt enkelt är svag för goa gitarrer och stora trummor.

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson, har du provat experimentet ovan? Tanken med det är att jag misstänker att det inte är någon fel med diskantåtergivningen i dina monitorer utan att rummets respons antagligen förstärker mid / lowmid tex. Om så är fallet så upplever du din lyssning som diskantfattig pga. av maskering från övriga register.

Har inte hunnit.... Men att monitorerna ger både för mycket mid, och för lite diskant o bas det stämmer bra.

Nu har jag aldrig tänkt på att det skulle vara så i just dina mixar, men om det är så att du har en tendens att mixa din egna sång lågt, så tror jag det finns andra anledningar också. En viktig kunde vara att du själv känner varenda konsonant och vokal och kan varenda textstrof.

Och en anledning till kanske kan vara att du helt enkelt är svag för goa gitarrer och stora trummor.

Eller?

Det vanliga är ju att man inte gillar sin egen sång, skäms typ, det gör jag också, men jag mixar sången starkt som fan. Samma om jag lkyssnar på Merl Haggard, hans low-mis röst hörs hur mycket som helst i mina monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste du ens vad jag skrev Håkan? 🙂

Att man inte ska ändra eq på monitorerna och att rummets akustik betyder allt har jag läst tusentals gånger. Ni berkar alla tro att ni är de första att berätta sanningen för mig. Lika som att ni tror att ni är så skickliga att era mixae är tusen ggr bättre än mina.

Det är visserligen meninglöst att försöka berätta för er, men jag har har tydligt hört skillnad på olika rums akustik långt innan ni ens sket i trasor. Innan ni var födda.

Jag vill inte göra narr av er, men vad har ni åstadkommit i musik, eller inspelningsväg? De flesta av ni som om och om berättar om hur rummet påverkar ni kan ju ingenting egentligen, ni har inte laht ut en enda låt fast ni är så skickliga... Det mest komiska är att ni tror att er stupsäkert veta hur en mix kommer att funka på ett discotek efter att ha lyssnat på den i femtums monitorer.

Fast jag gillar er ändå. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha. Så att om du har mixat Annelie Ryde ska jag gilla ett par monitorer med förhöjd mid och skittaskig diskant? Utan att du ens har hört dem? Jag börjar på allvar tro att flera av er är helt dumma i skallen... Är det så så kommer jag att gilla er i alla fall, ni är väldigt vänliga, i alla fall så här på nätet.... Jag känner ganska många sen förr som det slirar bra nog på, men som jag ändå gillar skarpt. Jag vet sen förr att många som absolut är helt talanglösa som ljudtekniker liksom sugs till mixerborden och omedvetet saboterar varenda livekonsert de mixar. Men snacka, det kan de, Verkar lika här ibland...

Jag har spelat med Annelie Rydehs band för länge sen....

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vi har gett dig konkreta tips på hur man kan prova sig fram och utvärdera vad som kan vara orsaken till den svaga diskanten, GN.

Men du verkar ha kommit fram till att det är fel på högtalarna, kompenseringen du gör är stor.

För stor för att vara normal tycker jag.

Det kan bero på högtalarnas placering och akustiken, något som du tydligt avfärdat.

Kan det vara fel på utgångarna från portan kanske?

Om inga andra förklaringar finns så är det bara att köpa nya högtalare, för dina kan det vara fel på, eller så är dom inte i din smak.

Lätta plånboken och plågan släpper. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson, mixar du med referenser?

Ja jag brukar jämföra med lite olika cd. Men det är ju lurt det med, det kan ju skilja skitmycket på hur olika cd är gjorda, en del har skitmycket djupbas, andra mkt mindre. Så nåt som är helt rätt finns knappast.

Förra kommentaren skrev jag i natt när jag kom hem från krogen, förlåt för den...

Nu har den ena monitorjäklen börjat surra som fan när jag slår på dom, och så låter den typ 3 ggr så starkt som den andra! Låter jag dem stå på i ungf en timme försvinner surret, och volymen blir oxå normal. Det är nåt skit med volymkontrollen i monitorn. Fan.

Nån sorts JBL vore fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla Håkan! Jag mixar i ett par JBL 4430 och mitt rum är ca 60 kvadrat! Och det är akustiskt behandlat. Jag gör inte musik jag mixar och mastrar musik! 🙂

Googlade fram bilder på dina JBL 4430. Fy fan vad vidrigt orättvist att inte jag har såna. Nu ska jag lägga mig ner och dö....

Vad har du för stärkare till dom där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är rätt gamla.. Dolly Parton brukar dom kallas.. 🙂 Matar dom med lika gamla (men renoverade) Gas Ampzilla .

Googlade fram bilder på dina JBL 4430. Fy fan vad vidrigt orättvist att inte jag har såna. Nu ska jag lägga mig ner och dö....

Vad har du för stärkare till dom där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...