Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ovan vid midi sÄ fortsÀtter jag min frÄgesport kring trummor i Logic :-)

Hur anvÀnder ni "Humanize" - parametrar/vÀrden - för att fÄ liv i miditrummor?

(Jag Àr van att spela in riktiga musiker/audio, sÄ det hÀr med att "förmÀnskliga" midi Àr obetrÀdd mark för mig...)

Annons
Postat (redigerat)

Humanize? NÀÀ... SjÀlv anvÀnder jag uteslutande midi för trummor, men dÄ spelar jag samplingarna frÄn början till slut pÄ mitt kit. "Du kan ju i och för sig se mitt resonemang under "electronic drums" pÄ min lilla site (jag hatar att anvÀnda diminutiv pÄ mig sjÀlv, men wtf).

Redigerat av JohnRick
Postat (redigerat)

Humanize? NÀÀ... SjÀlv anvÀnder jag uteslutande midi för trummor, men dÄ spelar jag samplingarna frÄn början till slut pÄ mitt kit. "Du kan ju i och för sig se mitt resonemang under "electronic drums" pÄ min lilla site (jag hatar att anvÀnda diminutiv pÄ mig sjÀlv, men wtf).

Var kanske otydlig... Jag syftar inte pÄ "en trumfil spelad/skapad av en trummis pÄ ett elektroniskt kit" utan pÄ en ren midifil (via midi-keyboard eller step input) kvanticerad till "perfektion".

Redigerat av polifemo
Postat (redigerat)

DÄ kan du möjligen "förmÀnskliga" det till en viss grÀns. Det finns mig veterligen inbyggda funktioner i antingen din DAW eller relevant plugg som sÀger sig skapa vissa förskjutningar för att fÄ det att svÀnga. Antingen i tid eller volym/velocity. Hur det blir lÄter jag dock vara osagt dÄ jag aldrig gör det sjÀlv (dÄ jag spelar det rakt av). Detta Àr ju givetvis ocksÄ avhÀngigt stil/genre och en uppsjö andra parametrar. 200+ ghost strokes, utöver huvudslagen, lÄter sig dessvÀrre inte programmeras in för svÀng sÄ lÀtt. NÄgra ticks off sÄ kÀnns det programmerat direkt. Tricket Àr vÀl i sÄ fall att hÄlla programmeringen/antalet aktiva noter vÀldigt enkel förmodar jag.

Redigerat av JohnRick
Postat (redigerat)
DÄ kan du möjligen "förmÀnskliga" det till en viss grÀns. Det finns mig veterligen inbyggda funktioner i antingen din DAW eller relevant plugg som sÀger sig skapa vissa förskjutningar för att fÄ det att svÀnga. Antingen i tid eller volym/velocity. Hur det blir lÄter jag dock vara osagt dÄ jag aldrig gör det sjÀlv (dÄ jag spelar det rakt av). Detta Àr ju givetvis ocksÄ avhÀngigt stil/genre och en uppsjö andra parametrar. 200+ ghost strokes, utöver huvudslagen, lÄter sig dessvÀrre inte programmeras in för svÀng sÄ lÀtt. NÄgra ticks off sÄ kÀnns det programmerat direkt. Tricket Àr vÀl i sÄ fall att hÄlla programmeringen/antalet aktiva noter vÀldigt enkel förmodar jag.

Just "Humanize" i Logic ger möjligheter att skapa variationer i bÄde timing och velocity (samt tonlÀngd nÀr sÄ Àr relevant) men jag tycker att det Àr ett vÀldigt rörigt och svÄrbegripligt grÀnssnitt i just denna del av programmet...

TÀnkte ifall nÄgon kunde ge nÄgra hints om "bra" vÀrden att utgÄ ifrÄn!

Är ju bara att sĂ€tta sig och böka runt och se vad som hĂ€nder antar jag...

Redigerat av polifemo
Postat

Jag sitter (iofs i cubase) och klickar i varje slag för sig och Àndrar timing och velocity den vÀgen. Det gÄr att fÄ till det rÀtt bra men det tar sjukt mycket tid.

Det hjÀlper ju om man kan spela trummor för att veta hur man tÀnker som trummis.

Postat (redigerat)

Det hjÀlper ju om man kan spela trummor för att veta hur man tÀnker som trummis.

Absolut! Det bÀsta Àr om man har möjlighet att sÄ att sÀga spela pluggen som JohnRick sa, till exempel via ett digitalt kitt eller bara med typ oktapads. Programerad musik lÄter ofta just programerad om man inte lÀgger ner massor av tid pÄ att fÄ det att lÄta spelat dÄ Àr det oftast lÀttare att just spela in det.

Om det finns en humanize funktion sÄ blir det ofta bÀttre men det den funktionen gör Àr ju att den egenligen slumpar fram olika vÀrden och en trummis som spelar pÄ riktigt spelar ju med kÀnsla och visst blir det lite olika vÀrden(om man gör digitalkitt) men det Àr ju inte helt random. NÀr jag lÀgger trummor pÄ lÄtar sÄ spelar jag ju till det jag hör. Trumpluggen hör ju inte musiken.

Redigerat av Niklas J Blixt
Postat (redigerat)

SÄ lÀnge eventuell 'humanisering' sker i förhÄllande till rutnÀtet, och inte sjÀlva musiken .. sÄ ... det blir liksom samma statiska kÀnsla, bara lite mer utspridd. Det blir lite som att börja dricka Cola Light för man tror man gÄr ner i vikt dÄ.

Spela in saker, med kroppen/hÀnderna, i relation till musiken, anvÀnd inte klick. DÄ hittar man snart det rytmiska och kÀnslomÀssiga i musiken. Man behöver inte vara trummis för att kunna avsiktligen "slira" in pÄ en rÀfrÀng pÄ precis rÀtt sÀtt för att stÄpÀlsen ska infinna sig pÄ armarna. Det krÀvs bara kÀnsla och viss erfarenhet. Ritar man in saker pÄ ett rutnÀt, dÄ infinner sig dock inte kÀnsla och erfarenhet.

Redigerat av Signia
Postat

SÄ lÀnge eventuell 'humanisering' sker i förhÄllande till rutnÀtet, och inte sjÀlva musiken .. sÄ ... det blir liksom samma statiska kÀnsla, bara lite mer utspridd. Det blir lite som att börja dricka Cola Light för man tror man gÄr ner i vikt dÄ.

Spela in saker, med kroppen/hÀnderna, i relation till musiken, anvÀnd inte klick. DÄ hittar man snart det rytmiska och kÀnslomÀssiga i musiken. Man behöver inte vara trummis för att kunna avsiktligen "slira" in pÄ en rÀfrÀng pÄ precis rÀtt sÀtt för att stÄpÀlsen ska infinna sig pÄ armarna. Det krÀvs bara kÀnsla och viss erfarenhet. Ritar man in saker pÄ ett rutnÀt, dÄ infinner sig dock inte kÀnsla och erfarenhet.

VÀl talat, det hadlar om att spela musik! Programmering kan dom som skriver dator programhÄlla pÄ med!

Postat

Har gett upp att programmera trummor för lÀnge sedan, gÄr bra att redigera men att programmera Àr tyvÀrr hopplöst, iallafall för den musiken jag spelar. Lösningen för mig Àr Korg Wavedrum (oriental). Oavsett hur du bÀr dig Ät kommer du höra skillnad om det Àr programmerat eller ej.

Postat

Jo, det Àr svÄrt att programmera realistiskt...

TÀnkte i alla fall försöka gÄ ifrÄn "pinsamma trummor" till "det fÄr vÀl duga-trummor".

FrÄgan Àr hur "bra" det skulle bli med de loopar/fills som finns i Addictive Drums/Superior drummer?

LÄter vÀl ocksÄ lite "maskin" antar jag...

Det Àr rÀtt mycket vÀxlande taktarter etc i det jag gör, sÄ det blir ju en massa programmering Àven dÀr skulle jag tro.

Postat

Jo, det Àr svÄrt att programmera realistiskt...

TÀnkte i alla fall försöka gÄ ifrÄn "pinsamma trummor" till "det fÄr vÀl duga-trummor".

FrÄgan Àr hur "bra" det skulle bli med de loopar/fills som finns i Addictive Drums/Superior drummer?

LÄter vÀl ocksÄ lite "maskin" antar jag...

Det Àr rÀtt mycket vÀxlande taktarter etc i det jag gör, sÄ det blir ju en massa programmering Àven dÀr skulle jag tro.

Det kommer alltid att lĂ„ta lite maskin om du inte spelar in det. Även som det Ă€r samma komp som dom fĂ€rdiga sĂ„ kommer det bli skillnad nĂ€r man spelar till lĂ„ten.

Postat
Jo, det Àr svÄrt att programmera realistiskt... TÀnkte i alla fall försöka gÄ ifrÄn "pinsamma trummor" till "det fÄr vÀl duga-trummor". FrÄgan Àr hur "bra" det skulle bli med de loopar/fills som finns i Addictive Drums/Superior drummer? LÄter vÀl ocksÄ lite "maskin" antar jag... Det Àr rÀtt mycket vÀxlande taktarter etc i det jag gör, sÄ det blir ju en massa programmering Àven dÀr skulle jag tro.

Som NB sade ovan sÄ kommer ej heller looparna att fit the whole bill. Visst - looparna i sig sjÀlva kan lÄta riktigt bra, men de ska anpassas till din musik som inte Àr helt statisk, utan har ett eget liv. Det drar lite hÀr och lite dÀr - mikroförÀndringar inom och i spelet Àven om man kör till click. Tempot och takten Àr ett flöde.

Postat

HÄller absolut inte med om att han ska spela in utan klick. Att spela in utan klick Àr nÀstan bara bra om man har musiker i vÀrldsklass som kan fÄ till ett annat groove om dom spelar fritt. Spelar en glad amatör in saker utan klick blir det bergochdalbana i tempo. Och han fÄr sen ett helvete att spela in midi instrument och editera dÄ inte en enda ton ligger pÄ griden.

Spela in trummorna sjÀlv. PÄ midiklavv eller trumset, till klick, och kvantisera inte helt stenhÄrt. DÄ fÄr du kvar en del av ditt eget svÀng, fast mycket tightare!

Postat

HÄller absolut inte med om att han ska spela in utan klick. Att spela in utan klick Àr nÀstan bara bra om man har musiker i vÀrldsklass som kan fÄ till ett annat groove om dom spelar fritt. Spelar en glad amatör in saker utan klick blir det bergochdalbana i tempo. Och han fÄr sen ett helvete att spela in midi instrument och editera dÄ inte en enda ton ligger pÄ griden.

Spela in trummorna sjÀlv. PÄ midiklavv eller trumset, till klick, och kvantisera inte helt stenhÄrt. DÄ fÄr du kvar en del av ditt eget svÀng, fast mycket tightare!

Jag misstÀnker att Signia inte menar att man behöver skippa klicket helt, utan att man kan lÀgga en stÀmma (trummor i det hÀr fallet) utan klick dÄ resterande musik Àr inspelad till just klick. Man spelar alltsÄ in till klickad musik. Jag har sjÀlv mÀrkt att om jag fÄr ett gÀng filer dÀr skaparen har spelat in till klick och jag line-ar upp det i min DAW till exakt det tempo vederbörnade har tÀnkt sig och jag dÀrtill följer klick under inspelning blir det avsevÀrt sÀmre Àn om jag bara drar pÄ fritt och följer den faktiska lÄten som jag hör den.

Postat (redigerat)

Precis 🙂

Sen lyfter det fram en viktig poÀng med: att det krÀvs att man har lite mer i bagaget Àn bara musklickar-vana. Musikerskap Àr ju att ha lÀrt sig alstra den avsedda kÀnslan, uttrycket eller budskapet i real-tid pÄ precis avsett sÀtt, kunna göra det pÄ kommando t.o.m. Det Àr bÄde ett tekniskt och mentalt hantverk som tar Är att utveckla - i viss mÄn lite talang med.

Sen datorerna kom in i musikvÀrlden sÄ har dom ju mest anvÀnts för att hÀrma det som hÀnder i verkliga musikvÀrlden - Àven hÀrma "feeling", kÀnsla osv, som vi ser hÀr. Tanken har liksom blivit att nu behöver man inte lÀngre öva fram förmÄga att alstra rÀtt kÀnsla/uttryck/budskap i rÀtt ögonblick, för nu kan man istÀllet programmera en dator att spela upp saker sÄ som man vill det ska lÄta, sÄ slipper man lÀra sig göra det sjÀlv manuellt.

Men det gĂ„r bara till en viss grĂ€ns. Efter den grĂ€nsen, sĂ„ mĂ„ste man kunna leverera en del sjĂ€lv ocksĂ„ - manuellt. SĂ„ det jag skrev var utifrĂ„n att man har lite förmĂ„ga i att altra rĂ€tt uttryck manuellt med. Har man inte det, dĂ„ har man Ă€nnu inte 'offrat sin svett för att kunna fĂ„ till det rĂ€tt' heller. Menar inte att lĂ„ta elitistisk 🙂 , bara att det Ă€r skillnad pĂ„ att spela Fifa Fotboll som data-spel och att spela fotboll i verkliga livet.

Redigerat av Signia
Postat

Att mixa rÀtt kan ocksÄ nÀr man kör med programmerad trummor Àr ocksÄ en viktig aspekt.

Mixar du rÀtt kan det var jÀvligt svÄrt att höra skillnad. Men det handlar vÀl framför allt om att mixa dom lÀgre, men att anvÀnda mycket room mickar/room ljud Àr ocksÄ ett bra sÀtt..men passar vÀl knappast alla mixar dock.. Men kör du mycket room ljud kan du programmer hur kast som helst, kommer ÀndÄ lÄta realitiskt..

Postat

Jag har precis som andra skriver oftast kört fĂ€rdiga midi-patterns som jag sedan manuellt sitter och justerar lite i. Det blir till viss del ganska begrĂ€nsande. Hur gör ni som sĂ€ger att ni spelar in grejerna sjĂ€lv? Antar att alla inte kan ha D-drums. Tycker det verkar svĂ„rt att fĂ„ till det musikaliskt om man spelar det pĂ„ midi-klaviaturen. DĂ„ kan man ju i princip bara spela en trumma Ă„t gĂ„ngen. Är inte det svĂ„rt?

Postat

Jag har precis som andra skriver oftast kört fĂ€rdiga midi-patterns som jag sedan manuellt sitter och justerar lite i. Det blir till viss del ganska begrĂ€nsande. Hur gör ni som sĂ€ger att ni spelar in grejerna sjĂ€lv? Antar att alla inte kan ha D-drums. Tycker det verkar svĂ„rt att fĂ„ till det musikaliskt om man spelar det pĂ„ midi-klaviaturen. DĂ„ kan man ju i princip bara spela en trumma Ă„t gĂ„ngen. Är inte det svĂ„rt?

Jag har min trummor uppmickade i min "trummstudio" dÀr jag Àven gör jobb Ät andra. Det Àr bara att skicka lÄten till mig sÄ fixar jag biffen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.