Jump to content
Annons

Hur tar man med sig plugins på fältet utanför studio? Tex Toontrack, mfl


remote

Recommended Posts

Dessa frågor uppkommer när man ska tillfälligtvis lämna hemma-studion och ta sin bärbara med sig. Då är det bra om det går att köra siina plugin någon dag eller så. Ifall att...

"Main programs" tex Cubase, ljud etc är naturligtvis fast installerade, men plugins kan bli rätt många och kanske behöver man inte dessa på fältet... men som i fall att... Därav min fråga.

Kanske har någon tips hur man hanterar bäst sin bärbara utanför studion. Hur man tar med sig sina plugins?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vissa 'plugins' kan köras som standalone. Dom är alltså ett fristående program, snarare än ett tillägg som man 'pluggar in' i ett värdprogram för att utöka kapaciteten. Exempel på det är IK Multimedia Amplitube m.fl.

Men 99% är tillägg som 'pluggas in' i värdpogram för att utöka kapaciteten. Dom kan alltså bara användas genom att köra dom i ett värdprogram - en DAW, logic, protools, sonar osv. Ett fåtal plugins installeras både som standalone och som värdbaserad plugin.

Kan man köra 'pluggen' som standalone behövs ju inget värdprogram. Det körs bara som vanligt program. Men nackdelen är att man oftast inte kan köra flera plugins från flera tillverkare då, utan bara 1.

Annars måste du köra plugins via ett värdprogram. Vill du inte ta med ditt vanliga daw-program som värd, kan du använda dig av dedikerade värdprogram som kan läsa och köra plugins. Det är program som ... i viss mån fungerar som mixer-delen i en DAW; kan inte lagra/spela in ljud eller MIDI, bara rutta MIDI/Audio till- och från in/utgångar på datorn och köra plugins och Virtuella Instrument som placeras i signalvägen. Dom programmen brukar man hitta om man söker efter begreppen Plugin Host eller Plugin Chainer. Xlutop Chainer är en relativt känd sådan. Steinberg gör sin egna som kallas Vstack. Det finns även "värdstationer" i hårdvaruform, och ett fåtal plugins har ju börjat göras tillgängliga för att köras i Iphone - om du har en sån. Finns nog inget värdprogram som kan läsa alla format - AU, RTAS, VST, DX osv - utan varje program kan läsa ett eller ett fåtal format.

Sist kommer problemet med att flytta licenser och kopieringsskydd fram och tillbaka mellan datorer. Det kan bli en hel del krångel om man har otur, och det är så individuellt för varje program/plugin så det är omöjligt att tala om övergripande.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var nog otydliga i min frågeställning.

I min bärbara har jag unika licenser i min bärbara så jag behöver inte flytta från studiodatorn till den bärbara. Det problemet är löst, alltså genom att köpa flera licenser för värdprogram och "most have", men alla dessa plugins blir rätt kostsamt om man vill vara beredd på det mesta när man är utanför studion.

Bra vore då om plugins gick att köra en kortare tid innan reg. Det finns flera som uppfyller min önskan.

Min är dels av allmän karaktär och dels konkret till Toontracks plugin.

Funkar Toontrack enligt min önskan?

Hur brukar ni göra för att lösa tillgång till plugin utanför studion? Köpa fler licenser? Flytta licenser?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om program och pluggar är skyddade med eLicenser eller iLok, så är det bara att installera på alla datorer där de kan behövas - och så flyttar du USB-nycklarna till den datorn du använder för stunden. 🙂

Det är värre med sådana som skyddas med challenge/response-koder o dyl... Då är det nog bara dubbla licenser som gäller i många fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var svar på alla mina frågeställningar. Tack!

Betr. Toontrack möjligt att installera på två datorer låter för bra för att vara sant. Tror du inte?

Har sökt i ämnet men inte kommit fram hur det är.

Är det någon som vet. Har Toontrack SW nyckel (responsekoder) eller USB nyckel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...